Zmiany na Instagramie 2021: Co nowego na IG?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Instagram w 2021 roku w Polsce osiągnął liczbę ponad 10 milionów użytkowników.

Najbardziej dynamiczna zmiana w rozmiarze polskiej społeczności, nastąpiła pod koniec 2020 roku i nie zwalnia tempa.

Posiadając tak dużą bazę użytkowników, Instagram jest doskonałą platformą do działań marketingowych oraz promocyjnych marki.

Między innymi dlatego warto śledzić, jakie nowości oferuje platforma i czym jeszcze może wesprzeć (lub zaszkodzić) w naszych działaniach.

Zmiany na Instagramie 2021 – co nowego?

Captions w IG stories (transkrypcja tekstu mówionego)

W pierwszej połowie 2021 roku Instagram zapowiedział i zaczął stopniowo wprowadzać opcję “captions”, czyli naklejkę tworzącą transkrypcję tekstu mówionego w relacjach użytkowników.

https://twitter.com/instagram/status/1389604238154559493

Naklejka ma być również dostępna w Reels.

To, kiedy Reels (i Muzyka) oraz Caption pojawią się w Polsce, nie jest nam jeszcze wiadome, dlatego nadal musimy cierpliwie czekać, a jest na co!

Insights (statystyki) IG Live oraz Reels

Jedną z nowości w tym roku są również statystyki Reels, IG Live oraz dodatkowe statystyki dotyczące zasięgu naszych publikacji.

Dzięki dodatkowym danym jeszcze lepiej przygotujesz i zaplanujesz swoje działania nie tylko w Reels i IG Live, ale także pozostałych częściach platformy.

Przewodniki – katalogi (Guides)

Przewodniki pojawiły się już w 2020 roku, ale dopiero w 2021 udostępnione zostały dla wszystkich kont. 

Wykorzystuj swoje stare posty i buduj historie oraz przewodniki dla Twoich klientów, by pomóc im lepiej zrozumieć Twoją markę lub wybrane przez Ciebie tematy. 

przewodniki IG2przewodniki IG1

Wyciszenie mikrofonu oraz wyłączenie kamery podczas IG LIVE

Kolejną nowością jest możliwość wyciszenia własnego mikrofonu oraz wyłączenia podglądu z kamery podczas trwania Live na Instagramie.

https://twitter.com/vishalshahis/status/1387881328519962630

Z pewnością przyda się to podczas niespodziewanych wydarzeń, jakie mogą zaistnieć podczas trwania live’a. 

Szczekający pies? Dziecko, które niechcący pojawiło się w kadrze?

Wszystko da się naprawić!

Live – 4 osoby jednocześnie

A skoro już o relacjach na żywo mówimy…

Kolejna zmiana to liczba osób, która może uczestniczyć jednocześnie w Live’ach. 

Dotychczas rozmowa prowadzona mogła być wyłącznie pomiędzy dwoma kontami.

Od 2021 roku mamy możliwość zaangażowania aż 4 osób!

Remix w IG Reels – nowa funkcja

Instagram stara się gonić TikToka, dlatego nie mogło zabraknąć opcji odpowiadania na Reels innych osób.

I tak oto, platforma w 2021 wypuściła nowe rozwiązanie o nazwie “Remix”.

Pulpit profesjonalny Instagram

Pulpit nawigacyjny, bo tak inaczej określana jest nowa funkcja, dostępny jest wyłącznie dla kont profesjonalnych (firmowe oraz twórca).

3 pulpit profesjonalny instagram

Zakładka ta widoczna jest w Twoim profilu i jest niczym innym jak zebraniem w jednym miejscu najważniejszych informacji o koncie (dostępu do statystyk), narzędzi promocji treści oraz materiałów wspierających od Instagrama (Facebooka) dla komercyjnego użytku platformy.

2 pulpit profesjonalny instagram


Nie jest to rozwiązanie, które jest tzw. game-changerem w Twojej przygodzie na Instagramie, za to wygląda dość estetycznie i najpewniej miało na celu skumulować wiedzę oraz rozwiązania dla biznesów w jednym miejscu
.

1 pulpit profesjonalny instagram

 

Ostatnio usunięte posty oraz relacje

Jeśli zdarzyło Ci usunąć jakiś post bądź relację, a potem bardzo żałować, Instagram wprowadził kosz pod nazwą “Ostatnio usunięte”, z którego przywrócić możesz przywrócić swoje usunięte treści. 

ostatnio usunięte instagram

Masz na to aż 30 dni, dlatego jeśli zmienisz zdanie, nadal możesz przywrócić swoje zdjęcie lub relację.

Sugerowane posty w Aktualnościach (strumieniu)

Sugerowane posty w Aktualnościach pojawiły się już w 2020 roku, jednak warto o nich wspomnieć i przypomnieć, jak wielkie zmiany wprowadziły do platformy, nie tylko ze względu na to jak przeglądamy treści, ale też to, jak nasze publikacje są widoczne dla innych.

sugerowane posty instagram

Jednym z ważnych miejsc, w których nasze posty po publikacji są widoczne i mają szansę zostać zauważone, są Aktualności naszych odbiorców.

Początkowo w tym miejscu, widzieliśmy wyłącznie treści opublikowane chronologicznie przez obserwowane przez nas profile.

Publikacje z profili pojawiały się w naszych Aktualnościach zgodnie z godziną ich publikacji. 

Dzięki temu przedzierając się przez cały strumień, mieliśmy szansę zapoznać się z każdym postem pochodzącym z profili, które obserwujemy.

W kolejnym kroku w tym samym miejscu zaczęły pojawiać się również reklamy, które pojawiały się pomiędzy postami pochodzącymi z profili, które obserwujemy. 

Przez to scrollowanie i przejrzenie wszystkich treści trwało nieco dłużej, jednak nadal było to możliwe, by zapoznać się z wszystkimi bądź większością postów i tym samym wesprzeć twórców tych materiałów swoim wyświetleniem, podwyższającym zasięg ze strony głównej.

Kolejną zmianą, która wpłynęła na to, jak widzimy Aktualności i czy uda nam się zobaczyć wszystkie publikacje z kont, które obserwujemy, stała się zmiana sposobu wyświetlania treści.

Instagram zrezygnował z widoku chronologicznego na rzecz tego, skupiającego się na relacjach pomiędzy użytkownikami.

W nowej odsłonie rywalizowaliśmy już nie tylko z reklamami, ale także z innymi twórcami, których obserwują nasi followersi.

Kluczowymi aspektami wpływającymi na to czy nasza publikacja będzie dla nich widoczna są: relacja z naszym profilem (czy i jak często reagują na nasze treści), ile profili w sumie obserwują, jak często otwierają aplikację oraz jak długo w niej pozostają aktywni.

Jednak to koniec…

Instagram umożliwił również obserwowanie hashtagów, co spowodowało, że treści z hashtagów (z sekcji Najpopularniejsze) również zaczęły pojawiać się w naszych strumieniach Aktualności.

I to nie wystarczyło, ponieważ Instagram jeszcze bardziej zmniejszył widoczność postów z kont, które obserwujemy poprzez dodanie postów “Sugerowanych”, czyli takich, które Instagram uważa, że mogą nas zainteresować.

To oznacza, że jeśli Twoi obserwatorzy kiedyś widzieli Twoje posty w swoim strumieniu zgodnie z godziną publikacji posta, teraz rywalizujesz o to, by w ogóle zobaczyli Twoje zdjęcie z innymi twórcami, z reklamami, z sugerowanymi postami oraz musisz mieć z nimi relację (muszą być zaangażowani w publikowane posty).

Oznacza to, że każdy z przedstawionych etapów wpływał na regularne obniżenie zasięgu Twoich postów, jednocześnie zmniejszając liczbę reakcji od Twoich aktualnych obserwatorów. 

Zwiększenie bezpieczeństwa – ograniczenie otrzymywania wiadomości od dorosłych przez nastolatków

Nastolatkowie mogą otrzymać wiadomość od dorosłych, których już obserwują, a w przypadku tych, z którymi prowadzą już korespondencję, w oknie wiadomości pojawi się pytanie od serwisu o to czy osoba, która do Ciebie pisze, jest Ci znana.

Instagram zachęca ich również do zmiany ustawień widoczności ich kont na prywatne.

Udostępnianie postów w Stories (usunięcie opcji)

Jest to opcja, która jest / była testowana, ale nadal wypada o niej coś powiedzieć.

Instagram w 2021 roku postanowił wykrzesać odrobinę kreatywności w użytkownikach i częściowo zablokował możliwość udostępniania postów w relacjach.

Miało to uniemożliwić dublowanie contentu z profilu (kiedy użytkownicy po opublikowaniu zdjęcia udostępniają je do swoich relacji, by zwiększyć ich widoczność) jednak na ten moment opcja nadal jest dostępna dla większości użytkowników i jej losy nie są znane. 

Udostępnianie postów i relacji do wiadomości prywatnych (usunięcie opcji)

Ze względu na zmieniające się prawo w 2021 straciliśmy możliwość śledzenia tego, ile razy nasza publikacja została przekazana dalej za pośrednictwem wiadomości prywatnych.

Dane te nie są już dostępne w statystykach stories oraz postów. 

O tym czy powrócą dowiemy się najpewniej w przyszłości. 

Ukryte lajki na Instagramie (kontynuacja)

Instagram w 2021 roku kontynuuje prace nad ukrywaniem polubień z jedną, małą zmianą.

W pierwotnym założeniu oraz według informacji, jakie otrzymywaliśmy m.in. od Head of Instagram, Adama Mosseri, zmiana miała być narzucona odgórnie, przez samą platformę.

Obecnie to nie Instagram będzie decydował o widoczności polubień pod publikacjami, a sami ich autorzy. 

ukryj liczbę polubień instagram

Podsumowanie – zmiany na Instagramie 2021

O jakich nowościach wiedziałeś, a które są dla Ciebie dosłownie “nowością”? 

W których z nich widzisz potencjał dla Twojego konta, a które są według Ciebie jego ogranicznikiem? 

Daj znać w komentarzu! 🙂 

Udostępnij

Comments are closed.