Zaangażowanie odbiorców poprzez opisy na Instagramie, część I

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Zaangażowanie odbiorców w treści twórcy jest najwyższym znacznikiem w social media.

Pozwala ocenić nie tylko jakość treści, ale również dopasowanie ich do odbiorców profilu.

Co zrobić, jeśli w Twoich obserwatorach wygasł „dawny płomień” i coraz rzadziej reagują na Twoje publikacje?

Poznaj kilka prostych trików, które dzięki odpowiednim opisom pomogą Ci podnieść zaangażowanie odbiorców pod Twoimi zdjęciami.

Media społecznościowe nie składają się wbrew pozorom wyłącznie z kolekcjonowania na listach użytkowników-znajomych.

Są przede wszystkim nierozerwalnie związane z publikowaniem treści — mniej lub bardziej interesujących.

Twórcy, którzy decydują się udostępniać swoje prace w social media, wychodzą ze strefy pisania i robienia zdjęć „do szuflady”.

Otwierają się na ocenę i dotarcie do ludzi, którzy dzielą z nimi pasję a ich praca jest dla nich inspirująca.

I choć fotograf powie, że zdjęcie musi obronić się samo, istnieje kilka metod, które pomagają zaangażować odbiorców i skłonić ich do reakcji pod Twoim zdjęciem.

Zaangażowanie odbiorców na Instagramie

Brak komentarzy pod zdjęciami to problem, z którym boryka się wielu twórców i marek.

Jedni próbują sobie radzić z nim, kupując fałszywy ruch, jednak jest to droga donikąd, a nieuczciwe działania są bardzo szybko demaskowane.

Co więcej, nie wpływa realnie na statystyki profilu oraz dodatkowy ruch.

Skąd jednak wynika niskie zaangażowanie odbiorców?

Skrócona lista:

Brak opisu pod zdjęciem

Brak opisu pod zdjęciem nie pozwala na nawiązanie się naturalnej dyskusji.

Trudno skomentować zdjęcie, które jest po prostu ładne, a komentarz „ładne” wymaga nadal włożenia większej energii w działanie niż polubienie, dlatego wiele osób rezygnuje z interakcji lub zostawia bezwartościowe emoji.

Staraj się zawsze wpleść pod zdjęciem historię lub pytanie, które zachęci Twoich obserwatorów do podzielenia się swoimi przemyśleniami.

Pamiętaj jednak, że samo zachęcenie do komentarzy nie zamyka tematu — musisz też na nie odpowiadać.

Inaczej zniechęcisz swoich odbiorców i zbudujesz w nich przekonanie, że tak naprawdę nie interesuje Cię ich opinia, więc nie warto wysilać się w przyszłości.

Brak spójności treści i wizerunku

Spójność treści oraz wizerunku jest istotnym czynnikiem w procesie pozyskiwania obserwujących, ale także utrzymania ich zainteresowania profilem.

Odbiorca zaczyna Cię obserwować, ponieważ znalazł coś interesującego w Twoim profilu i wierzy, że w przyszłości dostarczać będziesz mu podobne treści.

Zarówno zdjęcia, jak i opisy powinny być spójne i nawiązywać do całości profilu oraz jego tematyki.

Młodzieżowy język niekoniecznie sprawdzi się w profilu traktującym o finansach, a encyklopedyczne streszczanie definicji na profilu osoby piszącej o skateboardingu.

Stylistyka wypowiedzi powinna być dopasowana, a przede wszystkim naturalna dla odbiorców treści.

Świetnym przykładem spójności jest profil @podrozodbyta, w którym panuje całkowita harmonia pomiędzy zdjęciami, opisami oraz tematyką profilu.

podróz odbyta instagram

Źródło

Opis nieodpowiadający grupie odbiorców 

Jeśli Twoimi odbiorcami są głównie kobiety, opis z pytaniem kierowanym do męskiej części obserwatorów, może nie spotkać się z wybuchem zaangażowania pod fotografią.

Jak poznać Twoich odbiorców? 

Skorzystaj z Instagram Insights (statystyki Instagrama dla kont biznesowych) lub aplikacji analizujących profile na Instagramie i ich odbiorców, np. IQhashtags.

Instagram Insights oraz aplikacje analizujące kanały społecznościowe dostarczą Ci wiedzy na temat płci, języka oraz kraju pochodzenia odbiorców, a także ich wieku.

To bazowe dane, które pomogą określić Ci, jaki rodzaj treści może absolutnie nie sprawdzić się na Twoim profilu, a jaki ma szansę na wzbudzenie ich zainteresowania.

Pamiętaj również o tym, jakie fotografie publikujesz w obrębie Twojego Instagrama, ponieważ to one na początku sprowadziły do Ciebie Twoich followersów.

Spójność treści i przewidywalny kontekst kolejnych publikacji potrafi zdziałać cuda.

Brak planu publikacji

Zrobiłeś świetne zdjęcie, którym chcesz podzielić się ze światem, ale nie towarzyszyła temu żadna magiczna chwila ani ujmujące przemyślenie, które mogłoby wzbogacić przekaz?

Zbuduj na zaś listę tematów, które chciałbyś poruszyć oraz śledź trendy i nowości w Twojej branży.

Lista pomoże Ci wtedy, gdy Twój kreatywny umysł zdecyduje się na urlop wypoczynkowy, zostawiając Cię osamotnionego z Twoimi problemami.

Natomiast śledzenie trendów i nowości z Twojej branży lub tematyki profilu jest gwarancją dawki inspiracji, a przy tym będziesz mógł zareagować na istotne wydarzenia w czasie rzeczywistym.

Nieinteresujący wstęp

Instagram wyświetla zaledwie fragment (wstęp) Twojego opisu pod zdjęciem.

Źródło

Żeby przeczytać całość, odbiorca musi zainteresować się tematem, a następnie rozwinąć resztę.

Jeśli nie będziesz w stanie przykuć jego uwagi już w pierwszych słowach, najpewniej nigdy nie zapozna się z treścią Twojej wypowiedzi do końca, nie skomentuje ani nie zatrzyma się na dłużej nad fotografią.

Z tego powodu najlepiej jest umieszczać najważniejsze informacje w pierwszej linijce wypowiedzi, widocznej tuż pod opublikowanym zdjęciem.

Na tej podstawie odbiorca zdecyduje czy chce poznać więcej szczegółów, czy temat nie jest z jego bajki, a tym samym będzie scrollować feed Instagrama dalej.

Ogólniki na samym początku, brak informacji, o czym piszesz to zwyczajne lanie wody, które nie tylko nudzi, ale nic nie mówi o tym, co chcesz właściwie przekazać.

Brak Call-To-Action

Call to action to inaczej nawoływanie do działania.

Może to być zachęcenie do skomentowania opisu lub wykonania innej czynności.

Wpływaj na świadomość odbiorców i informuj ich, jakiego rodzaju reakcji od nich oczekujesz oraz dlaczego.

Jeśli tego nie zrobisz, nie dasz im odpowiedniego impulsu do działania.

Podsumowanie

Budowanie relacji oraz nadawanie znaczenia opiniom odbiorców jest bardzo ważne.

Pomimo tego, że tworzysz zgodnie z własnym poczuciem estetyki, ostatecznie robisz to dla Twoich odbiorców, którzy są filarem istnienia i rozwoju Twojego kanału.

Trudno jest ich zrozumieć i poznać ich oczekiwania, jeśli w ogóle nie starasz się podjąć z nimi dyskusji.

Nie wpływa to również dobrze na zaangażowanie odbiorców w Twoim profilu, które jest jednym z elementów oceny jakości oraz Twojego wpływu.

W jaki sposób obecnie angażujesz swoich odbiorców i czy metody, które aktualnie stosujesz przynoszą efekty w postaci realnych komunikacji i chęci podejmowania dyskusji?

Daj znać w komentarzu! 

Udostępnij

Comments are closed.