Zaangażowanie na Instagramie (engagement rate w pigułce) – czym jest i co mówi o koncie influencera?


Ten artykuł poświęcimy wyjaśnieniu, czym jest zaangażowanie w social media oraz dlaczego agencje i influencerzy powinni zwracać na nie szczególną uwagę.

Zaangażowanie na Instagramie to temat, który wzbudza wiele pytań ze strony mniej obeznanych z social media osób.

Pytania nie wynikają z samej zasadności istnienia tego wskaźnika czy jego wartości, a braku zrozumienia definicji i tego, co kryje się pod mitycznym hasłem „engagement rate”.

Szczególnie w dobie treści, które dookoła krzyczą o tym, jak podnosić zaangażowanie w profilu, ale rzadko wyjaśniają, czym tak naprawdę jest, co się na nie składa i dlaczego należy to robić.

 

 

Jeśli jesteś influencerem lub współpracujesz z twórcami, musisz mierzyć efekty Twoich działań, kampanii, analizować profile influencerów lub poprawić statystyki własnego konta.

Możesz korzystać w tym celu z panelu Instagrama, Insights (dostępne w aplikacji i Creator Studio), oraz podglądać bardziej zaawansowane analizy i wskaźniki obsługiwanego konta (lub kont) w zewnętrznych aplikacjach.

 

statystyki instagram inshights

Instagram Insights — Business Account Instagram

 

statystyki instagram creator studio

Creator Studio — Facebook

 

Jedną z kluczowych informacji o statystykach konta, jest tak zwane „zaangażowanie”.

Wskaźnik ten niestety nie jest częścią analityki rozwiązań platformy (Insights, Creator Studio), dlatego, aby je podglądać, korzystać musisz z zewnętrznych rozwiązań.

 

Podczas wyboru platformy lub narzędzia do analizy skupiaj się wyłącznie na takich, które nie wymagają od Ciebie danych logowania do Twojego konta na Instagramie (np. SocialAuditor.io, IQhashtags, Influtool, Socialblade itp.).

To ważne, ponieważ udostępnianie danych do logowania jest ryzykowne, a sam Instagram w ostatnich tygodniach zaczął mocniej kontrolować to, z jakich narzędzi korzystają jego użytkownicy.

Więcej o metodzie kontroli i konsekwencjach, znajdziesz w tym artykule: Instagram walczy z botami — czy Twój profil został skompromitowany?

 

Zacznijmy jednak od początku…

 

Czym jest zaangażowanie?

 

Wskaźnik „zaangażowania”, czyli engagement, to najprościej mówiąc informacja o tym, ilu obserwatorów konta reaguje na publikowane przez nie (konto) treści.

 

zaangażowanie profilu instagram influtool

 

Im zaangażowanie odbiorców w profilu influencera jest większe (wyższy procent), tym lepiej, ponieważ oznacza to, że x procent osób obserwujących jego profil nie tylko wyświetliło treści, ale przede wszystkim, postanowiło na nie odpowiedzieć interakcją.

 

Reakcjami (interakcjami) są:

  • komentarze pod publikacją,
  • polubienia publikacji,
  • a także dalsze udostępnienia treści (z wyjątkiem udostępnień w wiadomości prywatnej lub linków nieśledzonych — nie ma możliwości badania tego w zewnętrznych kontach, a niekiedy sam autor nie ma pojęcia, że jego treść została udostępniona).

 

W przypadku Instagrama możliwe jest mierzenie współczynnika reakcji (polubień, komentarzy) w stosunku do liczby obserwatorów profilu.

Jak już wspomnieliśmy, aby je podglądać, skorzystać musisz z zewnętrznych narzędzi do analizy profili influencerów.

 

Analiza Instagrama i ciągłe monitorowanie zmian w profilu jest bardzo ważne. Polecamy Ci szereg narzędzi, które ułatwią to zadanie i pomogą ocenić profil influencera lub wznieść na nowy poziom własny. Znajdziesz je w zakładce „Narzędzia i platformy„. 

 

Niżej znajdziesz kilka z nich.

 

IQhashtags

 

SocialAuditor.io

 


Influtool

 

HypeAuditor — Analiza próbkowa (tysiąc ostatnich obserwatorów)

 

SocialBlade

 


Iconosquare

 

Co zaangażowanie mówi o profilu influencera?

 

Nie samym zaangażowaniem profil influencera żyje, jednak jest ono jednym z kluczowych wskaźników, który stanowi składową oceny jakości i wartości konta.

Pozwala sprawdzić jak silna jest relacja pomiędzy twórcą, a jego obserwatorami oraz jak dużym zainteresowaniem cieszy się z ich strony.

Dodatkowo mówi o tym, czy sam twórca potrafi angażować odbiorców oraz dostarczać im interesujące ich treści.

 

 

Na powyższym screenshocie przedstawione jest zaangażowanie w profilu jednej ze znanych influencerek.

Średnie zaangażowanie w jej profilu wynosi prawie 20%, czyli tyle procent jej obserwatorów reaguje na nowe publikacje.

Przy założeniu, że obserwuje ją 100 000 osób, aż 20 000 osób.

Zaangażowanie jest również wskaźnikiem jakości odbiorców profilu influencera, a także informacją i realnych, aktywnych odbiorcach profilu samego twórcy (martwe konta, boty oraz fałszywi obserwatorzy nie angażują się w treści w profilu).

 

Artykul Mikro-influencer-kim-jest-i-dlaczego-rozmiar-nie-zawsze-ma-znaczenie2

 

Zaangażowanie oczywiście nie zawsze musi wynikać z pozytywnej narracji profilu.

Nierzadko jest efektem kontrowersyjnych publikacji twórcy, dlatego, jak już wspomnieliśmy, mimo tego, że jest jednym z kluczowych wskaźników, nie jest jedynym, na którym opierać powinien się wybór oraz ocena profilu influencera.

 

O tym, na jakie wskaźniki zwrócić uwagę podczas wybierania influencera i jak mierzyć jego profil, przeczytasz więcej w tym artykule: Jak wybrać influencera do kampanii? 5 błędów, które popełniasz podczas oceny ich potencjału

 

Zwykle mikro influencerzy (mniejsze konta) cieszą się większym procentowym zaangażowaniem w profilu, za to mogą pochwalić się niewielkim zasięgiem.

Większe konta natomiast, mimo dużego zasięgu, cechują się z reguły niższym zaangażowaniem odbiorców.

 

Z czego to wynika?

Więcej o mikroinfluencerach i ich charakterystyce przeczytasz tutaj: Mikro influencer – kim jest i dlaczego rozmiar nie zawsze ma znaczenie

 

Dlaczego zaangażowanie na Instagramie jest ważne?

 

Coraz trudniej doszukać się wyjaśnienia, dlaczego zaangażowanie jest takie ważne, dlatego postawmy sprawę jasno.

Zaangażowanie w Twoje treści daje informację Instagramowi (jego algorytmowi), że jest to treść ciekawa.

 

 

Skoro tak wiele osób na nią reaguje, to prawdopodobnie jest na tyle interesująca, że warto promować ją dalej, ponieważ może zainteresować również inne osoby.

Banalnie proste, prawda?

 

Postaramy się też przedstawić to z dwóch perspektyw — influencera oraz reklamodawcy (marki, agencji, domu mediowego). 

 

Zaangażowanie na Instagramie — Influencer

 

Wysokie zaangażowanie odbiorców pozwala przede wszystkim wesprzeć strategię hashtagów.

Jednym z istotnych jej elementów jest zaangażowanie, jakie otrzymuje fotografia (lub film) w pierwszej godzinie od publikacji. 

Jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby osób, a jednocześnie przeczytałeś już nasz poradnik o tym, jak dobierać hashtagi, musisz zadbać również o zaangażowanie w Twoim profilu.

 

Jak dobierać hashtagi na Instagramie? Poznaj 8 metod, które pomogą zwiększyć zasięg Twoich zdjęć!

 

Zaangażowanie jest także jednym z ważnych czynników podczas analizy Twojego profilu przez marki i agencje, które chciałyby nawiązać z Tobą współpracę.

Niskie zaangażowanie może być powodem rezygnacji ze współpracy i odrzuceniem Twojej kandydatury mimo idealnie skrojonego profilu pod kampanię.

Trochę szkoda, prawda?

 

 

Wysokie zaangażowanie oznacza także, że treści, które tworzysz, nie wpadają do jednego worka z napisem #nikogo — ktoś chce Cię oglądać, śledzić Twoje publikacje.

 

Zaangażowanie na Instagramie — marka, agencja, dom mediowy

 

Z punktu widzenia reklamodawcy, zaangażowanie oraz zasięg pozwala oszacować, do ilu osób potencjalnie dotrze wpis i ile z nich może na niego zareagować, jednocześnie podbijając jego popularność w platformie.

Nie jest to informacja o tym, na jaką sprzedaż z tytułu współpracy liczyć może klient, ale ułatwia ocenę tego, ile osób uda zaangażować się do zabawy, np. konkursu, quizu.

 

Ogromne liczby w postaci obserwatorów oraz polubień nie dają informacji o tym, kim są obserwatorzy i jak ich reakcje oraz obserwacje pojawiły się w profilu influencera.

Czy są rzeczywiste, przypadkowe, czy zupełnie świadome, ponieważ influencer podnosi tematy z puli zainteresowań odbiorców?

Dlatego zaangażowanie nadal stanowi jedną z kluczowych informacji oraz elementów podejmowania decyzji.

 

Jak szybko podnieść zaangażowanie na Instagramie?

 

Istnieje kilka metod, które pomogą Ci poprawić statystyki Twojego konta i zwiększyć zaangażowanie na Instagramie.

 

Skończ z nieuczciwymi praktykami!

 

Nie korzystaj z nieuczciwych form zwiększania liczby obserwatorów i polubień w Twoim profilu!

Jeśli masz jakieś większe grzeszki na sumieniu, możesz zacząć budować swoją społeczność od nowa, odcinając się jednocześnie od przeszłości.

 

Więcej o fake followers na Instagramie oraz nieuczciwych praktykach (oraz dlaczego jest to strzał we własne kolano!) przeczytasz tutaj: Kupowanie obserwujących na Instagramie, czyli domówka, której jedynym uczestnikiem jest jej organizator

 

Analizuj odbiorców i kontroluj ich listę

 

Pozbądź się obserwatorów, którzy nie reagują na Twoje wpisy (boty, fake followers, mass followers).

Są głównym powodem niskiego zaangażowania w Twoim profilu oraz złych statystyk.

Na rynku dostępne są narzędzia jak IQhashtags, które pozwalają wysortować takich odbiorców i skutecznie się z nimi rozprawić.

Źródło

 

Postaw na regularność publikacji

 

Publikuj regularnie i dostarczaj odbiorcom ciekawe, angażujące treści, ale nie pozwól na ich kanibalizację (o ile nie jesteś jedną z amerykańskich celebrytek).

Jeśli jesteś zabieganą osobą, skorzystaj z planerów postów (korzystaj z oficjalnych, partnerskich aplikacji!) lub Creator Studio Facebooka.

 

Zachęcaj do dyskusji w profilu oraz na stories, buduj relację ze społecznością

 

Zadawaj pytania, wykazuj zainteresowanie, dopytuj i słuchaj swojej społeczności.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak szybko zapunktują te działania dla wiarygodności oraz odbioru Twojego profilu.

No i statystyk!

 

Odpowiedni czas publikacji

 

Mimo braku chronologii w strumieniu treści, czas publikacji zdjęcia jest nadal ważny, szczególnie jeśli kierujesz swoje treści do osób z konkretnej strefy czasowej.

Testuj i sprawdzaj, kiedy odbiorcy Twojego konta są aktywni, a tym samym mogą wesprzeć Cię swoimi interakcjami w promocji publikowanych treści.

 

Podsumowanie

 

Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił Wam nieco definicję oraz zastosowanie zaangażowania w social media, a przedstawione tipy sprawdzą się podczas zarządzania obsługiwanymi profilami.

Jeśli masz dodatkowe pytania lub chciałbyś rozwinąć wybrany wątek artykułu, daj znać w komentarzu.

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania! 🙂


About Author

Redakcja

Komentarz