TikTok – co to jest, kim są Tiktokerzy i jaki ma związek z Musical.ly?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

 

TikTok nie jest już tylko nowym trendem, a pełnoprawną platformą społecznościową rywalizującą o zaangażowanie i czas użytkownika (oraz odbiorców) z takimi gigantami jak Facebook czy Instagram.

Siła, z jaką przyciąga do siebie nowe osoby oraz prędkość, z jaką tworzy nowe gwiazdy-influencerów, otwiera nowe pole do działań dla reklamodawców, zainteresowanych nowym źródłem dotarcia do klientów.

Czym jest TikTok, kim są TikTokerzy, oraz dlaczego aplikacja stała się nową siłą w mediach społecznościowych i influencer marketingu?

 

 

TikTok — co to jest? Historia TikToka — Musical.ly

 

TikTok to platforma i aplikacja umożliwiająca udostępnianie krótkich materiałów video (do minuty), która zadebiutowała w 2016 roku, a za jej stworzenie odpowiedzialna jest firma ByteDance.

 

W 2017 roku TikTok zakupił konkurencyjną dla siebie aplikację, zyskującą w tamtym czasie popularność w Europie oraz Stanach Zjednoczonych — Musical.ly.

 

Źródło

 

Ówczesnym zadaniem aplikacji Musical.ly było umożliwienie użytkownikom nagrywania krótkich filmów w typie „lip sync” (osoba na nagraniu porusza ustami w sposób, który ma sprawić, że wygląda, jakby sama śpiewała utwór puszczany w tle nagrania).

Zakup Musical.ly wraz z całą bazą użytkowników oraz powiązanie obu rozwiązań poskutkowało nadaniem im wspólnej, spójnej nazwy — TikTok.

Niespełna dwa lata od powstania, TikTok mógł pochwalić się już ponad 500 milionów aktywnych użytkowników (stan na czerwiec 2018).

 

how many people use tiktok

 

To tyle, jeśli chodzi o samą historię jednego z gigantów platform społecznościowych w 2019 roku, czas na specyfikację ogólną rozwiązania.

 

Do czego i komu służy TikTok?

 

Według ogólnych opisów TikTok pozwala na dzielenie się kreatywnymi treściami video.

Wśród dostępnych opcji wymienić możemy m.in. filmy lip-sync, skecze, materiały edukacyjne (np. DIY, tutoriale, tipy branżowe).

Przyznać trzeba jednak, że jak w przypadku każdej platformy, jej użytkownicy skutecznie znajdują nowe możliwości jej wykorzystania, stąd dużym zainteresowaniem cieszą się filmy nawiązujące do okresowych challengów (wyzwań) i wymuszających kreatywne podejście do tematu.

 

Źródło

Swoje miejsce na TikToku znajdują również marki (w tym polskie), które chętnie dołączają do zabawy z resztą użytkowników.

 

 

Z pewnością można powiedzieć, że oglądanie, jak i tworzenie w platformie TikTok uwalnia kreatywność, a dzięki krótkiej i łatwej do przetrawienia formie, materiały publikowane w aplikacji wciągają i skutecznie angażują odbiorców.

Dodatkową zaletą są zapowiadane, ciekawe formaty reklam, m.in. hashtagi promocyjne, zachęcające do wzięcia udziału w wyzwaniu marki czy filtry i nakładki (podobne do tych, które spotykane są w relacjach na Instagramie).

 

Więcej o formatach reklamowych na TikTok oraz kiedy zostaną wprowadzone przeczytasz tutaj.

 

Kim są TikTokerzy?

 

TikTokerzy, czyli użytkownicy aplikacji TikTok to osoby tworzące krótkie formaty filmowe, spełniające (najczęściej) jedną z wymienionych tematyk.

 

Ranking najpopularniejszych twórców TikToka w Polsce (oraz innych platform) znajdziesz co miesiąc w naszym serwisie, w zakładce Ranking i Raporty.

 

To, co różni ich od twórców innych platform, to tempo wzrostu ich profili oraz zawrotne liczby followersów, oraz interakcji w związku z ich publikacjami.

 

Raport — Kim są polscy użytkownicy TikTok?

 

Kolejnym wyróżnikiem jest wiek osób korzystających z aplikacji — aż 41% jej użytkowników to osoby w wieku 16-24 lat.

 

tiktok demographics

 

Z czego w Polsce szacuje się, że stanowią oni aż 65% użytkowników platformy/apliakcji.

 

titktok polska wiek użytkowników

Żródło

 

Ze względu na ten element TikTok może pozostawać nadal dość trudnym medium dla reklamodawców, z drugiej strony wzmianki o działaniach z polskimi z influencerami platformy odnajdujemy już w 2018 roku.

 

TikTok — nowe źródło inspiracji i… kanał współpracy z Influencerami

 

Ścieżki współpracy na Instagramie i YouTube zostały dawno przetarte, dlatego dawka świeżej krwi jest czymś orzeźwiającym nie tylko dla samych marekterów, ale przede wszystkim odbiorców ich komunikatów reklamowych.

 

Sprawdź, jak znaleźć influnecera w mediach społecznościowych.

 

Nie ma wątpliwości, TikTok tworzy nową siłę w mediach społecznościowych, z którą warto się zaprzyjaźnić i śledzić jej rozwój.

W kwietniu 2019 roku zajął on 9 miejsce w rankingu najpopularniejszych sieci społecznościowych a liczba pobrań aplikacji przekroczyła 800 milionów.

 

67575_statistic_id272014_global-social-networks-ranked-by-number-of-users-2019.png

 

 

Jak mierzyć działania na TikTok i jak analizować profile TikTokerów?

 

Choć analityka profili własnych jest już dostępna w serwisie, nadal jedynie niewielki procent zewnętrznych narzędzi oferuje rozwiązania dla reklamodawców, którzy chcieliby prześledzić aktywności i odbiorców influencerów platformy.

Jednym z serwisów, który pozwala na mierzenie tych wartości w profilach polskich TikTokerów jest Influtool.

 

influtool analiza tiktok narzędzia analityczne

 

Wykorzystując narzędzie możesz m.in. sprawdzić zaangażowanie fanów influencera, śledzić przyrost jego obserwatorów czy podejrzeć ich demografię (wiek, pochodzenie, język, płeć).

Możesz również podglądać jego zasięg i sumaryczne zestawienia interakcji jego publikacji w zadanym okresie.

 

 

Dzięki trendującym postom natomiast szybko podejrzysz najlepsze posty dużych twórców oraz poznasz wschodzące gwiazdy serwisu.

 

 

TikTok — podsumowanie

 

TikTok na pewno jest popularny i nic nie wskazuje na to, by trend miał się zmienić w najbliższym czasie.

Dlatego, jeśli odpowiadasz za działania i wizerunek marki, być może warto zastanowić się nad rozszerzeniem jej strategii o wykorzystanie tego serwisu, jako nowego źródła publikacji materiałów firmy.

Natomiast jeśli nie masz do tego odpowiednich zasobów w postaci wolnych osób, które możesz oddelegować do tworzenia treści na tym kanale, zawsze pozostaje dostrzeżenie wartości w postaci influencerów oraz nowych formatów reklamowych.

Udostępnij