TikTok nie jest już tylko nowym trendem, a pełnoprawną platformą społecznościową rywalizującą o zaangażowanie i czas użytkownika (oraz odbiorców) z takimi gigantami jak Facebook czy Instagram.
Siła, z jaką przyciąga do siebie nowe osoby oraz prędkość, z jaką tworzy nowe gwiazdy-influencerów, otwiera nowe pole do działań dla reklamodawców, zainteresowanych nowym źródłem dotarcia do klientów.
Czym jest TikTok, kim są TikTokerzy, oraz dlaczego aplikacja stała się nową siłą w mediach społecznościowych i influencer marketingu?
TikTok — co to jest? Historia TikToka — Musical.ly
TikTok to platforma i aplikacja umożliwiająca udostępnianie krótkich materiałów video (do minuty), która zadebiutowała w 2016 roku, a za jej stworzenie odpowiedzialna jest firma ByteDance.
W 2017 roku TikTok zakupił konkurencyjną dla siebie aplikację, zyskującą w tamtym czasie popularność w Europie oraz Stanach Zjednoczonych — Musical.ly.
Ówczesnym zadaniem aplikacji Musical.ly było umożliwienie użytkownikom nagrywania krótkich filmów w typie „lip sync” (osoba na nagraniu porusza ustami w sposób, który ma sprawić, że wygląda, jakby sama śpiewała utwór puszczany w tle nagrania).
Zakup Musical.ly wraz z całą bazą użytkowników oraz powiązanie obu rozwiązań poskutkowało nadaniem im wspólnej, spójnej nazwy — TikTok.
Niespełna dwa lata od powstania, TikTok mógł pochwalić się już ponad 500 milionów aktywnych użytkowników (stan na czerwiec 2018).
To tyle, jeśli chodzi o samą historię jednego z gigantów platform społecznościowych w 2019 roku, czas na specyfikację ogólną rozwiązania.
Do czego i komu służy TikTok?
Według ogólnych opisów TikTok pozwala na dzielenie się kreatywnymi treściami video.
Wśród dostępnych opcji wymienić możemy m.in. filmy lip-sync, skecze, materiały edukacyjne (np. DIY, tutoriale, tipy branżowe).
Przyznać trzeba jednak, że jak w przypadku każdej platformy, jej użytkownicy skutecznie znajdują nowe możliwości jej wykorzystania, stąd dużym zainteresowaniem cieszą się filmy nawiązujące do okresowych challengów (wyzwań) i wymuszających kreatywne podejście do tematu.
Swoje miejsce na TikToku znajdują również marki (w tym polskie), które chętnie dołączają do zabawy z resztą użytkowników.

Konto TikTok sklepu x-kom.pl
Z pewnością można powiedzieć, że oglądanie, jak i tworzenie w platformie TikTok uwalnia kreatywność, a dzięki krótkiej i łatwej do przetrawienia formie, materiały publikowane w aplikacji wciągają i skutecznie angażują odbiorców.
Dodatkową zaletą są zapowiadane, ciekawe formaty reklam, m.in. hashtagi promocyjne, zachęcające do wzięcia udziału w wyzwaniu marki czy filtry i nakładki (podobne do tych, które spotykane są w relacjach na Instagramie).
Więcej o formatach reklamowych na TikTok oraz kiedy zostaną wprowadzone przeczytasz tutaj.
Kim są TikTokerzy?
TikTokerzy, czyli użytkownicy aplikacji TikTok to osoby tworzące krótkie formaty filmowe, spełniające (najczęściej) jedną z wymienionych tematyk.
Ranking najpopularniejszych twórców TikToka w Polsce (oraz innych platform) znajdziesz co miesiąc w naszym serwisie, w zakładce Ranking i Raporty.
To, co różni ich od twórców innych platform, to tempo wzrostu ich profili oraz zawrotne liczby followersów, oraz interakcji w związku z ich publikacjami.
Raport — Kim są polscy użytkownicy TikTok?
Kolejnym wyróżnikiem jest wiek osób korzystających z aplikacji — aż 41% jej użytkowników to osoby w wieku 16-24 lat.
Z czego w Polsce szacuje się, że stanowią oni aż 65% użytkowników platformy/apliakcji.
Ze względu na ten element TikTok może pozostawać nadal dość trudnym medium dla reklamodawców, z drugiej strony wzmianki o działaniach z polskimi z influencerami platformy odnajdujemy już w 2018 roku.
TikTok — nowe źródło inspiracji i… kanał współpracy z Influencerami
Ścieżki współpracy na Instagramie i YouTube zostały dawno przetarte, dlatego dawka świeżej krwi jest czymś orzeźwiającym nie tylko dla samych marekterów, ale przede wszystkim odbiorców ich komunikatów reklamowych.
Sprawdź, jak znaleźć influnecera w mediach społecznościowych.
Nie ma wątpliwości, TikTok tworzy nową siłę w mediach społecznościowych, z którą warto się zaprzyjaźnić i śledzić jej rozwój.
W kwietniu 2019 roku zajął on 9 miejsce w rankingu najpopularniejszych sieci społecznościowych a liczba pobrań aplikacji przekroczyła 800 milionów.
Jak mierzyć działania na TikTok i jak analizować profile TikTokerów?
Choć analityka profili własnych jest już dostępna w serwisie, nadal jedynie niewielki procent zewnętrznych narzędzi oferuje rozwiązania dla reklamodawców, którzy chcieliby prześledzić aktywności i odbiorców influencerów platformy.
Jednym z serwisów, który pozwala na mierzenie tych wartości w profilach polskich TikTokerów jest Influtool.
Wykorzystując narzędzie możesz m.in. sprawdzić zaangażowanie fanów influencera, śledzić przyrost jego obserwatorów czy podejrzeć ich demografię (wiek, pochodzenie, język, płeć).
Możesz również podglądać jego zasięg i sumaryczne zestawienia interakcji jego publikacji w zadanym okresie.
Dzięki trendującym postom natomiast szybko podejrzysz najlepsze posty dużych twórców oraz poznasz wschodzące gwiazdy serwisu.
TikTok — podsumowanie
TikTok na pewno jest popularny i nic nie wskazuje na to, by trend miał się zmienić w najbliższym czasie.
Dlatego, jeśli odpowiadasz za działania i wizerunek marki, być może warto zastanowić się nad rozszerzeniem jej strategii o wykorzystanie tego serwisu, jako nowego źródła publikacji materiałów firmy.
Natomiast jeśli nie masz do tego odpowiednich zasobów w postaci wolnych osób, które możesz oddelegować do tworzenia treści na tym kanale, zawsze pozostaje dostrzeżenie wartości w postaci influencerów oraz nowych formatów reklamowych.
1 komentarz
Pingback: Instagram Reels w marketingu - narzędzie budowania społeczności marki