Reklama na TikToku może składać się z wielu, połączonych elementów i być niezwykle efektywnym źródłem dotarcia do młodszych odbiorców.
Platforma prężnie się rozwija, dostarczając nowe formaty edycji oraz promocji dla użytkowników oraz potencjalnych reklamodawców.
Jak, jako marketer, wykorzystać możesz TikToka w swoich działaniach?
TikTok obecny jest na rynku od 2016 roku i nie zapowiada się, aby miał szybko ustąpić miejsca innym rozwiązaniom.
Każdy choć raz o nim słyszał, dlatego nie będziemy ponownie streszczać jego historii.
Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o tej platformie, zajrzyj do naszego poprzedniego artykułu: TikTok – co to jest, kim są Tiktokerzy i jaki ma związek z Musical.ly?
TikTok posiada 800 milinów aktywnych użytkowników
Według danych z 2020 roku, platforma posiada już 800 milionów aktywnych użytkowników i stanowi około 21-krotnie większą społeczność niż ludność Polski.
Musisz przyznać, że jest to całkiem pokaźna grupa potencjalnych odbiorców dla działań reklamowych.
Zauważyły to na pewno nasze rodzime marki, m.in. x-kom, który obecny jest w platformie od wielu miesięcy i całkiem nieźle sobie radzi.
W ostatnich tygodniach w platformie zagościło również konto Andrzeja Dudy czy Roberta Lewandowskiego.
Coraz częściej będziemy świadkami narodzin firmowych profili oraz osób publicznych w serwisie.
Dlatego już teraz warto zastanowić się, jakim arsenałem narzędzi i rozwiązań wspierających marketing pochwalić może się TikTok oraz jak je wykorzystać.
MARKA NA TIKTOKU
Już teraz wiele marek aktywnie korzysta z platformy, za to inne nadal stoją przed decyzją o swoim udziale w życiu pokolenia Z.
I nie, nie twierdzimy, że każdy musi posiadać konto w serwisie.
Tak jak w przypadku innych mediów społecznościowych, tak i w przypadku TikToka należy rozważyć wszelkie za i przeciw.
Przede wszystkim zastanowić się czy obecność na TikToku przekładać będzie się na realizację realnych celów marki.
Warto również ocenić samych potencjalnych odbiorców treści.
Społeczność aplikacji w większości stanowią osoby w przedziale wiekowym od 16 do 24 lat.
Jeśli jednak widzisz potencjał i chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wykorzystać TikTok w swoich działań, czytaj dalej.
WŁASNY KANAŁ
Jednym z naturalnych elementów obecności marki w wybranym serwisie jest posiadanie przez nią własnego profilu.
Nawet jeśli działa ona zza pleców influencera, twórca promujący usługę lub produkt powinien mieć szansę odesłania odbiorców bezpośrednio do marki.
Pamiętaj jednak, że prowadzenie kanału na TikToku będzie wymagające i może wymagać oddelegowania wybranych osób w zespole, które czują się dobrze przed kamerą.
TikTok w końcu jest platformą, która kręci się dookoła video!
Możesz również skorzystać z treści, które tworzą sami użytkownicy, a odnoszą się do Twojej marki oraz usługi.
Twój produkt został wykorzystany do tworzenia nagrania?
Potrafisz zachęcić użytkowników, by stworzyli treść odnoszącą się do Twojej usługi?
User-Generated Content sprawdzi się również na TikToku i jednocześnie podbije Twoją wiarygodność oraz rozpoznawalność.
WYZWANIA I TRENDY
Charakterystycznymi elementami TikToka są tzw. trendy i wyzwania.
Polegają one na odtworzeniu pierwotnej publikacji przez kolejnych użytkowników, np. układu tanecznego, scenki, makijażu itp.
Wyzwania określone są zwykle jednym, specyficznym hashtagiem, który segreguje je w jednym miejscu, dzięki czemu są łatwe do odnalezienia.
Tutaj znajdziesz dziesięć przykładowych trendów w 2020 roku:
Wyzwania prowadzić możesz zarówno z influencerami jak i samodzielnie, na własnym kanale.
Im więcej osób weźmie udział, tym większym zasięgiem cieszyć będzie się hashtag i… reklama Twojej marki.
INFLUENCERZY
Wykorzystanie influenerów podczas działań reklamowych marki jest nieocenione.
Mają oni uwagę, zaangażowanie, a przede wszystkim zaufanie odbiorców.
Marki skorzystać mogą nie tylko z ich zasięgu, ale przede wszystkim, idealnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców.
Jakich błędów nie popełniać podczas wyboru idealnego influencera dla Twojej marki?
O tym przeczytasz w tym artykule: Jak wybrać influencera do kampanii? 5 błędów, które popełniasz podczas oceny ich potencjału.
Do analizy influencerów TikTok możesz skorzystać z dostępnych na rynku rozwiązań, np. Influtool.
TikTok również w Polsce stworzył wiele wpływowych gwiazd internetowego świata, które coraz częściej przewyższają zasięgiem twórców innych, starszych platform.
Tu możesz śledzić nasze najnowsze rankingi TOP 10 polskich twórców TikTok: Ranking TikTok Polska #TOP10
Ważne, by mieć na tę współpracę konkretny pomysł.
Część marek decyduje się na proste lokowanie produktu w treści influencera, inne tworzą specjalne wyzwania pod własnym hashtagiem.
PŁATNE REKLAMY
Reklamy na TikToku to kolejna z propozycji, jaką marka wykorzystać może do promowania swoich produktów i usług w platformie.
Dostępne formaty reklamowe są stale aktualizowane, dlatego oferta nie jest tak bogata jak w innych mediach społecznościowych, ale nadal warta uwagi.
Nie oszukujmy się jednak.
TikTok to kura znosząca złote jajka.
Dlatego możemy być pewni, że twórcy aplikacji zatroszczą się o to, by wycisnąć z niej jak najwięcej i rozwijać opcje reklamowe.
Na ten moment wyróżnić możemy: topview, brand takeover, in-feed ads, hashtag challenge i branded effects.
Co je charakteryzuje?
TOP VIEW
Format ten pozwala na zaprezentowanie Twojej marki w strumieniu treści w 60-sekundowej, pełnoekranowej reklamie z automatycznie odtwarzanym dźwiękiem.
BRAND TAKEOVER
To, co różni ten format od poprzedniego, to długość reklamy.
Brand takeover pozwala na umieszczenie 3-5 sekundowego nagrania bądź gifu w strumieniu treści użytkowników.
IN-FEED ADS
Reklama w zakładce “Dla Ciebie”.
Ponownie 60 sekundowe nagranie z automatycznie włączonym dźwiękiem.
Użytkownicy mogą zareagować na reklamę, czyli polubić ją, skomentować, udostępnić dalej lub nawet odpowiedzieć.
BRAND HASHTAG CHALLENGE
Hashtag challenge to format bazujący na trendach i wyzwaniach, które zostały wspomniane wcześniej.
BRANDED EFFECTS
Ostatni z formatów pozwala na tworzenie brandowych filtrów, naklejek i efektów specjalnych.
Więcej o formatach przeczytasz na oficjalnej stronie TikTok.
Jeśli potrzebujesz natomiast inspiracji na bazie już zrealizowanych kampanii, zajrzyj tutaj.
Reklamę stworzyć można w oddelegowanej do tego platformie TikToka oraz w aplikacji TikTok AdStudio.
Reklama na TikToku – podsumowanie
Zacznij od analizy tego, czy w ogóle powinieneś znaleźć się na TikToku ze swoją marką.
Jeśli ma być to kolejna platforma, którą zakładasz w wierze, że musisz być wszędzie, lepiej skupić się na tym, czemu poświęcić 100% swojej uwagi.
Jeśli Twoja marka ma szansę współgrać z klimatem platformy i masz na siebie pomysł, warto spróbować.
Najbardziej efektywne oczywiście będzie miksowanie i testowanie rozwiązań.
Dlatego warto przemyśleć strategię działań i zastanowić się, jakie możliwości ma Twoja marka w każdej z wybranych form promocji.
1 komentarz
Pingback: Instagram Reels w marketingu - narzędzie budowania społeczności marki