Mikro influencer, choć nazwa mogłaby wskazywać na coś innego, może zaoferować bardzo wiele.
Jego społeczność jest niewielka w porównaniu do większych twórców, jednak zaangażowanie, jakie od niej otrzymuje, potrafi zawstydzić największe gwiazdy social media.
Kim jest mikro influencer i dlaczego marki coraz częściej decydują się na współpracę z mikro twórcami?
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:
- Kim jest mikro influencer
- Jak duża jest społeczność mikro influencera i co ją charakteryzuje
- Różnice pomiędzy mikro, makro i mega influencerem
- Dlaczego warto współpracować z mikro influencerami
- Mikro influencerzy w działaniach reklamowych — kampanie z mikro influencerami
Mikro influencer — kim jest?
Słowo „micro” odnosi się do rzeczy bądź zjawisk o niewielkich rozmiarach, natomiast „influence” to wpływanie na coś lub na kogoś.
W przypadku influencer marketingu „micro” + „influence” odnosi się do rozmiaru profilu influencera w social media oraz zaangażowania, jakie otrzymuje od odbiorców.
Mikro influencer to osoba o niewielkiej (w porównaniu do mega influencerów i makro influencerów) liczbie followersów oraz dużym zaangażowaniu odbiorców w ich treści.
Cechy oraz rozmiar społeczności mikro twórców
Ile obserwatorów musisz posiadać, by móc określić się mianem „mikro influencera”?
Różne źródła podają różne wersje.
Czasami jest to wartość poniżej 30 000 osób, innym razem dowiesz się, że musisz posiadać “zaledwie” od 1 000 do 10 000 fanów.
Jednak czy sama liczba obserwatorów sprawia, że jesteś wpływowy?
Zdecydowanie nie.
Influencer musi charakteryzować się kilkoma dodatkowymi cechami:
- Zaangażowanie odbiorców w treści,
- Autentyczni obserwatorzy i interakcje,
- Specyficzna grupa odbiorców.
Zaangażowanie
Markom nie zależy na współpracy z osobami, które nie angażują swoich odbiorców i nie nawiązują z nimi relacji.
Jeśli Twoi obserwatorzy nie są aktywni, nie będą też aktywni wtedy, gdy będziesz polecać produkt bądź usługę.
Takiej współpracy nie uratuje nawet najwyższa liczba fanów, ponieważ brakuje Ci magicznego składnika pt. „wpływ”.
Autentyczność
Cudownie jest mieć znajomych na całym świecie, ale nie wmówisz nikomu, że Twoje zdjęcie pocztówki z Radomia poruszyło kilka tysięcy mieszkańców Indii i Pakistanu.
Sztuczny tłok na Twoim profilu, budowany przez zakup obserwatorów i korzystanie z botów, nie działa na Twoją korzyść.
Tak jak w przypadku niskiego zaangażowania, kupowanie obserwatorów oraz stosowanie bota, nie realizuje celów żadnej kampanii.
Ponownie obniżasz swoje statystyki oraz wiarygodność.
Specyficzna grupa
Zgromadzenie specyficznej grupy odbiorców jest stosunkowo łatwe.
Każdy jest w stanie zbudować wokół profilu grupę osób — lepiej bądź gorzej sprecyzowaną — dzielącą zainteresowania, pasje lub problemy influencera.
Dla przykładu, fit profil przyciągnie osoby, które chciałyby być wysportowane, szukają motywacji lub lubią podziwiać efekty, jakie osiągnęli inni.
Analiza treści i zainteresowań mikro influencera
Takich odbiorców pewnie zainteresuje wszystko, co jest związane z tematyką sportu: od odzieży i akcesoriów, przez sprzęt, po odżywki i wyjazdy sportowe.
Osoba udostępniająca zdjęcia potraw przyciągnie najpewniej ludzi, którzy zainteresowani są ciekawymi przepisami lub miejscami, w których mogą dobrze zjeść.
Analiza treści i zainteresowań mikro influencera
Piękna taca na ciasto, nowy zestaw przypraw albo promocja w wybranej restauracji na pewno skusi kilka osób.
Oznacza to tyle samo, że nie musisz od razu tworzyć treści o koronkach z Koniakowa, by Twój profil przyciągał bardzo dobrze sprecyzowaną grupę odbiorców zainteresowanych specyficznym tematem.
Różnice pomiędzy mikro, makro i mega influencerem
Cechy, które spełniać musi twórca, są wspólne dla wszystkich rozmiarów influencerów.
Im większy jednak twórca, tym trudniej jest mu zapanować nad tym, kto ostatecznie stanie się jego odbiorcą i zacznie obserwować jego profil.
Dlatego właśnie influencerzy różnych rozmiarów, pomagają osiągać różne cele w kampanii.
Mega influencer ma znacznie niższy poziom zaangażowania obserwatorów w treści niż mniejsi twórcy, ale znacznie większy zasięg.
Są to zwykle celebryci, gwiazdy kina bądź estrady czy najpopularniejsi YouTuberzy.
Ten typ influencera sprawdza się w kampaniach, które mają na celu dotarcie do jak największej liczby osób i zainteresowanie ich tematem bądź marką (produktem, usługą).
Przykładowy profil mega influencerki na Instagramie:
Liczba obserwatorów: 1,2 mln
Wyświetlenia (impressions) w proporcji do komentarzy i polubień
Przeciętne zaangażowanie pod wpisami mega-, makro- i mikro influncerów można prześledzić w topowych narzędziach do analizy ich działań w serwisach społecznościowych.
Niżej dane profilu mega influencera, którego zaangażowanie na Instagramie zostało zmierzone za pomocą narzędzia Influtool.
Analizie poddane zostało konto, które obserwowane jest przez blisko milion osób i należy do osoby rozpoznawalnej w mediach.
Analiza zaangażowania profilu mega influencera (~ 1 mln obserwujących)
Makro influencer balansuje swoimi możliwościami oraz rozmiarem między mikro- a mega- twórcą.
Zwykle jego popularność jest sumą wszystkich działań prowadzonych w internecie, np. YouTuber, który prowadzi również konto na Instagramie i Facebooku.
Ten rozmiar influencera sprawdza się najlepiej w kampaniach, które mają na celu zaangażowanie oraz zainteresowanie odbiorców.
Przykładowy profil makro influencerki na Instagramie:
Liczba obserwatorów: 121 tys
Wyświetlenia (impressions) w proporcji do komentarzy i polubień
Niżej dane profilu makro influencera, którego zaangażowanie na Instagramie zostało zmierzone za pomocą narzędzia Influtool.
Analizie poddane zostało konto, które obserwowane jest przez blisko 100 000 osób i należy do twórcy o dużym zasięgu.
Analiza zaangażowania profilu marko influencera (~ 100 tys. obserwujących)
Mikro influencer, czyli najmniejszy twórca, jest jednocześnie najbardziej angażującym typem influencera z potencjałem na generowanie sprzedaży (konwersje).
Źródło
Dlaczego warto współpracować z mikro influencerami
Według danych Adweek mikro influencerzy zdobywają aż o 60% wyższe zaangażowanie po publikacjami niż ich bardziej popularni koledzy.
Oznacza to, że followersi mikro- twórców reagują częściej i chętniej na ich wpisy, również te, które zawierają lokowanie produktu bądź usługi.
Przykładowy profil Instagrammerki, która pod swoim zdjęciem zawierającym produkt marki, otrzymała 1 148 polubień oraz 28 komentarzy przy zaledwie 5 000 wyświetleń posta.
Liczba obserwatorów: 10 tys
Wyświetlenia (impressions) w proporcji do komentarzy i polubień
Ponownie dodatkowa analiza innych profili, tym razem mikro influncerów i zaangażowania pod ich wpisami.
Pierwsza osoba jest właścicielką profilu, który pochwalić może się blisko 10 000 followersów na Instagramie.
Ponad 5% jej społeczności wchodzi w interakcje z jej wpisami i żywo reaguje na nowe treści publikowane przez Instagrammerkę.
Analiza zaangażowania profilu mikro influencera (do 10 tys. obserwujących)
Drugi z analizowanych profili należy do twórcy, który zgromadził „zaledwie” 1 000 obserwatorów na swoim profilu.
Profil jest tematyczny i angażujący, co przekłada się na średni wynik w narzędziu.
Instagrammer cieszy się zaangażowaniem blisko 9% jego społeczności.
Analiza zaangażowania profilu mikro influencera (do 1 tys. obserwujących)
Dlaczego mikro influencerzy mogą liczyć na „lepsze” traktowanie ze strony obserwatorów?
Jest wiele teorii.
Mikro influencer jest podobny do swoich odbiorców i boryka się z podobnymi problemami oraz rozwiązuje je ogólnodostępnymi środkami.
Pyta, analizuje dostępne rozwiązania, dyskutuje i szuka odpowiedzi.
Jest „kolegą”, nie celebrytą, do którego obserwujący mogą w każdej chwili napisać, zapytać o radę i liczyć na pomoc (w granicach zdrowego rozsądku).
Mikro influencer w przeciwieństwie do dużych profili, na przykład celebrytów, ze względu na rozmiar, jest słabiej wyeksponowany, chociażby na Instagramie czy Twitterze.
Serwisy społecznościowe zwykle promują profile, które mogą Cię zainteresować i chciałbyś je zaobserwować po rejestracji w platformie.
Wiele osób robi to „odruchowo”, widząc znaną twarz, ale niekoniecznie interesując się treściami publikowanymi na profilu gwiazdy, znanego celebryty bądź YouTubera.
Propozycje Instagram dla nowo zarejestrowanego konta w serwisie
Im bardziej znany influencer i im więcej osób kojarzy go z innych kanałów (lub telewizji), tym większe prawdopodobieństwo, że zapragną śledzić go również w pozostałych serwisach.
Nie jest to jednak jednoznaczne ze szczególnym zainteresowaniem lub zaangażowaniem w jego content.
W przypadku mikro influencerów zaobserwowanie profilu jest bardziej świadome, ponieważ mniejszy twórca nie jest Ci znany i musi zdobyć Twoją uwagę i uznanie za publikacje, czyli sprawić wrażenie posiadania wspólnego pierwiastka (zainteresowań, pasji, problemów), które chciałbyś śledzić.
Dodatkowym, ciekawym badaniem, jest to przeprowadzone przez Markerly, w którym przedstawiona została zależność pomiędzy interakcjami z profilem a liczbą jego obserwatorów.
Z wykresów odczytać można, że idealna liczba obserwatorów waha się od 1 000 do 10 000 osób.
Influencerzy w działaniach reklamowych — kampanie z mikro influencerami
Dobrą wiadomością dla marek, domów mediowych oraz agencji jest to, że mikro influencerzy stanowią największą grupę twórców.
Futurebiz/InfluencerDB
Współpraca z nimi związana jest również najniższym kosztem, dlatego podczas tworzenia strategii kampanii, mogą brać pod uwagę większą liczbę twórców.
Zamiast zatrudniać makro lub mega influencera, mogą współpracować z kilkoma mniejszymi profilami, otrzymując zdecydowanie wyższe efekty przy takich samych kosztach.
To również świetny sposób na generowanie większej liczby treści dotyczących kampanii (w profilach influencerów oraz towarzyszące im dyskusje).
Według Adweek mikro influencerzy oddelegowani do jednej kampanii są w stanie wygenerować o 22 razy większy „buzz” niż mega influencer.
Jednak to nie koniec ich zalet.
Odbiorców mikro influencera jest zdecydowanie łatwiej scharakteryzować i określić ich zainteresowania, a tym samym, jaki produkt lub usługa odpowiada ich potrzebom.
Wystarczy skupić się na tym, jakie wartości, zainteresowania bądź problemy komunikuje na swoim kanale influencer.
Zgodnie z zasadą przyciągania podobnych osób, jego odbiorcy borykać się będą z takimi sami rozterkami, potrzebami lub dzielić jego hobby.
Dlatego prezentowane przez nich produktu i usługi, które zgodne są z charakterem ich profilu, mają dużo wyższy potencjał generowania konwersji.
Podsumowanie
Czy warto inwestować w mikro influencer marketing?
Zdecydowanie tak, jeśli zależy Ci na realnych wynikach.
Mikro influencerzy nadal otrzymują duży kredyt zaufania od swoich odbiorców, a działania prowadzone we współpracy z nimi spotykają się z pozytywnymi reakcjami.
Co więcej, grupa odbiorców mikro influencera jest do niego bardzo podobna lub dzieli z nim pasje, zainteresowania oraz problemy.
Oznacza to, że współpracując z nim, otrzymujesz dostęp do bazy idealnie dopasowanych klientów dla Twojej firmy.