Tworzą jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi marketingu na przestrzeni ostatnich lat.
Skutecznie wpływają na opinię swoich odbiorców, ustanawiają nowe trendy, tworzą filar wielu kampanii promocyjnych.
Ich wartość tkwi w autentyczności, zaufaniu oraz zaangażowaniu, rzadziej w zasięgu.
Kim jest influencer i kto może nim zostać?
Żeby wyjaśnić samo słowo “influnecer”, zacznijmy od wyrazu, od którego się wywowodzi.
Wpływ społeczny (ang. social influence) to proces, podczas którego jednostka zmienia swoje zachowania, poglądy, uczucia bądź emocje na skutek tego, co myślą, czują lub robią inni.
Influence, zgodnie z definicją, oznacza wpływanie – na coś lub kogoś.
Influencer – kto to i jak go rozpoznać?
Kim jest osoba, która potrafi przekonać Cię do zakupu rzeczy lub usługi, która jest Ci potrzebna bądź całkowicie zbędna, ale pod jej wpływem najpewniej i tak ją kupisz?
Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie pomyślał o żonie lub mężu po tym pytaniu.
Jednak tym razem nie jest to osoba z bliskiego Ci otoczenia, a twórca internetowy, którego śledzisz na Instagramie, YouTubie, Twitterze lub Facebooku.
Influencerzy to internetowe gwiazdy, gromadzące wokół siebie obserwatorów, którzy ze względu na zainteresowania, styl życia czy problemy influencera, czują więź oraz powiązanie z twórcą.
Podobieństwa sprawiają, że influencerzy wydają im się bliżsi, podobni do nich, a testowane przez nich rozwiązania oraz polecenia, idealnie dopasowane do potrzeb przeciętnych osób.
Influencer, lider opinii, ambasador marki, trendsetter.
Pojęcia możesz spotkać jako stosowane wymiennie, jednak nie każdy influencer jest liderem opinii, ambasadorem marki lub trendsetterem.
Influencerów podzielić można jednak na trzy grupy pod względem rozmiarów profili społecznościowych (liczby odbiorców):
- Mega influencerów (zwykle celebryci),
- Makro influencerów,
- Mikro influencerów,
Mega-influencer
Mega influencerzy charakteryzują się dużą liczbą subskrybentów, a ich liczba sięga powyżej miliona obserwatorów.
Grupę mega influencerów najczęściej budują celebryci, którzy liczyć mogą na duży zasięg oraz średnie zaangażowanie odbiorców.
Rzadko budują głębszą więź z followersami czy udzielają się w dyskusjach pod własnymi wpisami, a sami odbiorcy pochodzą z bardzo zróżnicowanych grup.
Mega influencerzy często są bardziej znani niż wpływowi (…). ~ Gil Eyal, CEO & Founder HYPR Brands
Ze względu na zasięg, współpraca z nimi sprawdza się wtedy, gdy marka chce dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
Barierą do jej podjęcia jednak okazać może się zbyt wysoki koszt promocji na profilu mega influencera.
Za przykład posłużyć może amerykańska celebrytka, Kylie Jenner, która za wpis sponsorowany na swoim Instagramie może zgarnąć nawet milion dolarów.
Makro-influencer
Makro influencerzy huśtają się na wadze, która czasami zbliża ich do mega, a czasami do mikro influencerów.
Oznacza to, że część z nich może, lecz nie musi mieć silnej więzi ze swoimi odbiorcami, jednak zdecydowanie częściej reprezentują konkretny rodzaj treści.
Ich liczba obserwatorów sięga od stu tysięcy do miliona fanów.
W przeciwieństwie jednak do mega influencerów, makro influencerzy zyskali popularność dzięki konkretnym działaniom w internecie.
Mogli zaczynać na przykład od edukacyjnego contentu na YouTubie lub transmisji rozgrywek, tworzyć przydatne bądź zabawne treści na Facebooku, prowadzić tematyczny profil na Instagramie.
W przypadku takich osób zdecydowanie łatwiej określić, jakie wspólne zainteresowania łączą grupę odbiorców, która zdecydowała się śledzić tematyczny profil.
Współpraca z makro influencerem to nie tylko duży zasięg, ale precyzyjniej określona grupa, którą łączy zainteresowanie konkretnymi tematami postowanymi przez Influencera.
Mikro-influencer
Trzecią co do wielkości grupę budują mikro influencerzy, czyli osobowości internetu, gromadzące dookoła swojej twórczości poniżej stu tysięcy widzów.
Ich treści oraz kanały kierowane są do konkretnej niszy i skupiają w swoim obrębie specyficzną grupę osób.
Ze względu na ukierunkowanie treści, zyskują status eksperta danej branży, a ich wiedza na temat buduje ich autorytet.
Mikro influencerzy mają najsilniejszą więź z odbiorcami ze względu na mniejszą grupę obserwatorów, bardziej specyficzne treści oraz większe zaangażowanie w wymianę informacji pomiędzy influencerem a subskrybentami jego kanału.
Są idealnym partnerem do współpracy dla marek, które chcą dotrzeć do konkretnych osób, stanowiących potencjalnych klientów ich usług lub produktów.
Ponadto koszt samej współpracy jest zdecydowanie niższy, dlatego marki podczas jednej kampanii mogą pozwolić sobie na współpracę z więcej niż jednym twórcą.
Kto może zostać influencerem?
Influencerem może zostać każdy…
kto posiada odpowiednią grupę odbiorców i realizuje założenia (lub niszę) marki, która chciałaby spróbować promocji swoich usług lub produktów przy pomocy influencer marketingu.
Świetnie, jeśli masz dużo obserwujących, którzy dzielą Twoje pasje i styl życia, ale nie musisz być gwiazdą Instagrama, by Twój profil stał się atrakcyjny dla potencjalnych reklamodawców.
Wystarczy, że w uczciwy sposób zdobywasz nowych fanów, budujesz z nimi relację i angażujesz w treści, które publikowane są w Twoich mediach społecznościowych.
Czasami możesz pomóc swojemu szczęściu i zapisać się do platform dla influencerów oraz narzędzi analitycznych, które łączą marki i agencje z twórcami.
Rozwiązania te nie tylko potwierdzają wiarygodność Twojego profilu i prowadzonych działań, ale przede wszystkim uwidaczniają Twoje media dla zleceniodawców.
Platformy współpracy z Influencerami i blogerami
Gdzie zacząć?
Poniżej znajdziesz kilka propozycji, które pomogą Ci skontaktować się z pierwszymi agencjami i markami.
- ReachaBlogger
Prowadzisz bloga? ReachaBlogger jest dla Ciebie.
- LifeTube
Nie każdy influencer jest jednak blogerem, więc dla pozostałych twórców również znajdzie się właściwe miejsce w sieci.
Na przykład LifeTube dla amatorów (i profesjonalistów) filmów na YouTube.
- Snapstars
Nadal nie Twoja bajka?
Istnieje również propozycja dla Snapchaterów i Instagramerów, czyli Snapstars.
Podsumowanie
Influencer marketing jest elastyczny, a działania z influencerami prowadzone mogą być dosłownie w każdej branży.
Dzięki temu twórcy o różnym zasięgu treści oraz wielkości profilu stale zapraszani są do współpracy przez marki i agencje.
Nie potrzebujesz osiągnąć konkretnego pułapu obserwatorów, by wziąć udział w swojej pierwszej kampanii.
Liczy się przede wszystkim to, kim są Twoi odbiorcy oraz w jaki sposób ich pozyskałeś.
Pamiętaj, że to do nich chce dotrzeć Twój potencjalny klient i nikt nie zaprosi do współpracy influencera, który zdobył swoich fanów w sposób nieuczciwy.