O hashtagach na Instagramie powstały całe serie artykułów w internecie.
Jest jednak temat, który nie został do końca wyjaśniony i może sprawiać wiele trudności osobom, które dopiero budują swoją strategię hashtagów i uczą się ich działania.
Chodzi mianowicie o to, jaki język hashtagów na Instagramie jest „najlepszy”.
Pewien procent czytelników w tym momencie z pewnością powie, że wyłącznie polskojęzycznych.
Jednak czy aby na pewno?
O tym właśnie jest dzisiejszy artykuł!
Jeśli chodzi o dobieranie hashtagów do postów oraz ich język, na problem można spojrzeć na kilka sposób.
Trzeba jednak zaznaczyć, że żaden z nich nie jest lepszy lub gorszy.
Ważne, by robić to świadomie.
Wszystko zależy od tego, jaki mamy cel podczas dodawania hashtagów w naszych postach i co chcemy tak naprawdę uzyskać.
Budowanie strategii to plan, nie chaotyczne działanie na zasadzie “będzie co będzie”.
Z pewnością spotkałeś się wiele razy ze stwierdzeniem, że publikując dla polskiej społeczności, powinieneś używać tylko i wyłącznie polskich hashtagów.
I jest w tym wiele prawdy, choć jest to wersja bardzo uproszczona, pozbawiona kilku istotnych wyjątków, które mogą znacząco poprawić performance Twoich postów na Instagramie.
Używanie polskojęzycznych hashtagów pozwala na bezpośrednie dotarcie do osób, które również posługują się tymi hashtagami do odnajdywania treści na Instagramie, a jednocześnie znają język polski i (najczęściej) aktualnie mieszkają w Polsce.
Jest to idealne rozwiązanie dla działalności film lokalnych, którym zależy na tym, by potencjalni klienci odwiedzali ich stacjonarnie.
Oznacza to jednocześnie, że istnieje mniejsza szansa na to, że pod tym hashtagiem dotrzemy do osób, które fizycznie nie będą miały możliwości skorzystać z naszych usług lub zakupić naszych produktów.
Wyjątek nr 1 – hashtagi społeczności
Tu jednak warto też wspomnieć o hashtagach obcojęzycznych, które odnoszą się do społeczności danej lokalizacji, a które mogą być wyszukiwane przez m.in. turystów czy obcokrajowców zamieszkujących w danym miejscu.
Przykładem mogą być: #visitpoznan, #vscopoland, #igerswarsaw itp.
Bezsprzecznie nie są to polskojęzyczne hashtagi, mimo tego, nadal odnoszą się do osób i miejsc znajdujących się (na stałe bądź przejazdem) Polsce.
To jeden z tych wyjątków, których zabrakło w stwierdzeniu, że powinieneś używać tylko i wyłącznie polskich hashtagów – od razu zmienia perspektywę, a przede wszystkim, liczbę hashtagów, jakie możesz użyć w swoich przyszłych publikacjach, prawda?
Wyjątek nr 2 – zaplanowane podbijanie zaangażowania pod postem
Czas na drugi wyjątek, być może bardziej istotny!
Co z hashtagami które określają to co jest na zdjęciu aczkolwiek nie można stwierdzić Z jakiego kraju bądź miejscowości pochodzi społeczność, która dotrze do tego hashtagu?
One również mogą być ważne w Twojej strategii!
Nie zawsze musisz prowadzić sprzedaż online bądź być influencerem światowej sławy, aby nie przejmować się tym czy używasz hashtagów pochodzących z Twojego kraju.
Czasami nawet wtedy kiedy publikujesz dla polskiej społeczności, warto wykorzystać anglojęzyczne hashtagi (bądź z każdego innego kraju) do zwiększenia popularności Twojej treści pod hashtagami, na których zależy ci najbardziej.
Co to oznacza?
Wróćmy na chwilę do TOP 9 strony hashtagów i tego, dlaczego powinno Ci zależeć na tym, by Twoje zdjęcia pojawiały się w tym miejscu.
TOP 9 (najpopularniejsze zdjęcia hashtagu) jest jednym z dwóch miejsc w aplikacji, które generuje najwięcej wyświetleń Twojego zdjęcia dla hashtagów (zasięg z hashtagów w statystykach posta).
Aby dostać się w to miejsce, Twoje zdjęcie musi zyskać dużą popularność wśród Twoich obserwujących oraz zewnętrznych użytkowników Instagrama, którzy poprzez swoje interakcje dadzą sygnał Instagramowi, że treść jest interesująca I warto ją zaproponować innym użytkownikom
Jeśli zaangażowanie Twoich obserwatorów w życie Twojego profilu jest niskie, możesz próbować angażować osoby, które trafią na Twoje zdjęcie pod dodanymi przez Ciebie hashtagami tematycznymi.
Jednak tutaj pojawia się kolejny problem.
Co jeśli polskie hashtagi tematyczne są zbyt duże dla naszego konta i nadal nie uda nam się wygenerować nimi odpowiedniej liczby interakcji?
W takim przypadku możemy skorzystać z innych hashtagów, między innymi obcojęzycznych, które nadal odnoszą się do tematyki Twojego posta, a interakcje związane będą wyłącznie z wizualną stroną Twojego posta, niekoniecznie realną działalnością profilu.
Jest to sztuczne boostowanie (podbijanie) zainteresowania wokół posta, które pozytywnie wpływa na pozycjonowanie go pod innymi hashtagami, m.in. polskojęzycznymi, na których zależy Ci bardziej.
Oznacza to, że z powodzeniem możesz mieszać hashtagi polskojęzyczne z angielskojęzycznymi (oraz innymi językami), by podnieść zainteresowanie postem (liczbę interakcji od społeczności Instagrama) i wypromować Twój post wyżej pod hashtagami, na których zależy Ci najbardziej, i które realnie mają szansę przynieść nowych, wartościowych odbiorców dla Twojego profilu.
Tworzymy tym samym ”kulę śnieżną” interakcji z postem od wszystkich możliwych odbiorców, w których mamy szansę do siebie przyciągnąć (poprzez dopasowanie treści do tematyki hashtaga), nawet jeśli nie są końcowym odbiorcą naszego całego profilu i nie zaobserwują naszej działalności.
Jak wyszukiwać hashtagi, które będą spełniać tematycznie Twoje publikacje?
Możesz skorzystać z dwóch metod – manualnej oraz automatycznej.
Metoda manualna – wyszukiwanie hashtagów na Instagramie ręcznie
W tej metodzie wystarczy wpisać tematykę naszego zdjęcia, na przykład “#yellowcar” w wyszukiwarkę Instagrama i sprawdzić, jakie inne hashtagi zaproponuje nam sama platforma.
Metoda ta pozwala na wyszukiwanie hashtagów podobnie brzmiących, co oznacza, że musimy już wcześniej wiedzieć, jakimi hasłami mogliby posłużyć się ewentualni odbiorcy.
W przypadku metod automatycznych otrzymujemy również hashtagi powiązane, czyli takie, które wystąpiły w powiązaniu z hashtagami, których szukamy, ale być może nie wpadliśmy na to, że można tak przedstawić (określić) dany temat.
Metoda automatyczna – narzędzia do wyszukiwania hashtagów na Instagramie
Wyszukiwanie hashtagów z pomocą narzędzia jest o wiele łatwiejsze.
Narzędziem, z którego sama korzystam, a które służy do wyszukiwania oraz analizowania hashtagów, jest między innymi IQ Hashtags.
W IQ ustawisz rozmiar hashtagów jakie chcesz dodać do posta (liczbę postów opublikowanych pod hashtagiem), ale możesz też wybrać język wyszukiwanych hashtagów.
Możesz również zdecydować o tym czy hashtagi, które wyszukasz, będą podobne do Twojego początkowego tagu, czy jedynie powiązane (często współwystępowały z nim w publikacjach innych użytkowników).
Dzięki narzędziom poznajesz nowe tagi, o których istnieniu nie miałeś pojęcia, a jednocześnie możesz śledzić to, jak Twoje zdjęcie sobie pod nimi radzi i czy warto wykorzystać je w przyszłości.
Dowiesz się też czy udało Ci się na przykład dzięki zaproponowanej strategii wypromować Twoje zdjęcia pod istotnymi dla Ciebie hashtagami (gdzie uzyskały pozycję w TOP9 hashtagów).
Podsumowanie – jaki język hashtagów na Instagramie wybrać?
Czy w takim razie warto korzystać z hashtagów w anglojęzycznych w naszych treściach, mimo że publikujemy do polskiej społeczności?
Jak najbardziej tak!
Starajmy się wykorzystywać cały potencjał jaki daje nam Instagram, aby jak najlepiej wypromować naszą treść, czyli osiągnąć jak największy zasięg i najwięcej wyświetleń.
Im większy zasięg i im więcej wyświetleń, tym potencjalnie więcej interakcji, a tym samym szansa na to, że nasze zdjęcie pojawi się wysoko między innymi na stronie hashtagu, ale także w zakładce Eksploruj.
A to już jedynie krok od dotarcia do nowych obserwatorów, którzy mogą być naprawdę zainteresowani tematyką naszych postów I być może zdecydują się na to, aby zostać z nami na dłużej.
A Ty? Z jakiej strategii korzystasz podczas dodawania swoich hashtagów? Skupiasz się wyłącznie na polskojęzycznych hashtagach? Mieszasz je? A może dodajesz je na wyczucie i nie poświęcasz temu zbyt dużej uwagi?
Daj znać w komentarzu!