Jak znaleźć influencera, gdy social media pęka w szwach od twórców?
Zadanie wydaje się na pozór banalne, jednak wciąż przysparza wielu problemów.
W czasach fałszywych influencerów i kryzysu wiarygodności, na pomoc reklamodawcom przybywają platformy współpracy oraz specjalistyczne narzędzia.
W tym artykule:
- Dowiesz się kim jest influencer
- Poznasz platformy współpracy z blogerami i influencerami
- Dowiesz się, czym jest monitoring internetu i jak wykorzystać go do wyszukiwania influencerów
- Poznasz narzędzia do analizy profili influencerów w social media
Autentyczność i zaufanie — influencer marketing
Kampania z odpowiednio dobranym influencerem potrafi zrealizować cele marki, od wzrostu jej świadomości i popularności, aż po sprzedaż produktów.
Twórcy cieszą się przy tym większą wiarygodnością niż treści tworzone przez samą markę — bezosobowe, puste komunikaty sprzedażowe.
Ponadto, często nieświadomie, ale także celowo, ignorujemy banery reklamowe i treści promocyjne.
Potwierdza to między innymi raport OnAudience, który wskazuje, że aż 46% reklam w polskim internecie, blokowanych jest przez wtyczki typu AdBlock.
Influencerzy mogą pochwalić się odbiorcami i fanami, którzy darzą ich ogromnym zaufaniem, a przez to ich rekomendacje częściej spotykają się z pozytywnymi reakcjami.
Potwierdza to również badanie Experticity, w którym 82% osób stwierdziło, że bardzo lubi śledzić rekomendacje obserwowanych przez nich influencerów.
67% z nich przyznało też, że nie odbiera negatywnie sponsorowanych postów w ich treściach.
Najbardziej zaskakujące jest to, że aż 37% badanych ze względu na wysoką jakość oraz wrażenie autentyczności, zaprzeczyło temu, że treści były sponsorowane.
Wyniki te brzmią zachęcająco.
Nim jednak odrzucisz staromodne praktyki i zgłosisz się po dodatkowy budżet na działania, musisz określić grupę docelową prowadzonej marki oraz… znaleźć influencera lub grupę influencerów.
Jak promować w takim razie promować markę, gdy tradycyjne praktyki odnoszą coraz mniejsze efekty?
Influencer w social media
Influencer to osoba, która gromadzi wokół swojej twórczości określoną grupę odbiorczą, czyli ludzi, którzy podzielają jego zainteresowania, styl życia bądź problemy.
Dzięki łączących ich cechom staje się on dla swoich subskrybentów źródłem wiedzy oraz inspiracji w danym temacie.
Podczas poszukiwania influencerów do współpracy możesz skorzystać z:
- Platform współpracy,
- Raportów i rankingów,
- Narzędzi do monitorowania social media,
- Narzędzi do wyszukiwania i analizy influencerów.
Platforma współpracy z blogerami i influencerami
Platformy współpracy z twórcami to społeczności łączące influencerów z reklamodawcami (markami, agencjami, domami mediowymi).
Cieszą się one ogromną popularnością wśród początkujących oraz bardziej wpływowych twórców, ponieważ nie wymagają dużego zaangażowania w pozyskiwanie nowych ofert.
Influencer, który decyduje się pozostawić kontakt, linki do swoich kanałów oraz stawki cenowe za publikacje, daje jasny sygnał o chęci podjęcia współpracy.
<screenshot>
Pozwala to zleceniodawcom przebierać w aktualnych ofertach i zgłaszać się wyłącznie do tych twórców, którzy spełniają ich wymagania oraz ograniczenia budżetowe.
Wśród najpopularniejszych wymienić można Reachablogger, Whitepress, Snapstars, Hash.fm czy LifeTube.
Raporty i rankingi
Najpopularniejsi blogerzy i influencerzy topowych kategorii zawsze mogą liczyć na miejsce w rankingach narzędzi i innych twórców.
Zwykle co roku powstają listy najlepszych, najciekawszych, a przede wszystkim, najbardziej rozpoznawalnych influencerów danej branży.
Wśród najbardziej znanych list wymienić można ranking Kominka (obecnie Jason Hunt) i raporty real time Hash.fm.
Dodatkowe źródło wiedzy stanowią wydarzenia, honorujące działania twórców, takie jak Gala Twórców, Hashtagi Roku i Influencer Roku.
Najbardziej znani, popularni czy wpływowi jednak wiążą się (zazwyczaj) ze znacznie wyższym kosztem współpracy niż mikro influencerem.
Monitoring mediów społecznościowych
Na rynku znajdziesz przynajmniej kilka narzędzi do monitoringu mediów społecznościowych (m.in. Unamo Social Media, Brand24, SentiOne czy Newspoint).
Czym jest monitoring social media
Social media monitoring jak nazwa wskazuje, pozwala monitorować media społecznościowe, a konkretnie opublikowane w nich treści.
Śledzenie wzmianek na temat marki lub wybranego tematu to świetna metoda na poznanie ich komentatorów.
Część z dostępnych narzędzi posiada dodatkowy panel, który pozwala śledzić również ich użytkowników.
Co więcej, w Unamo Social Media możesz bezpośrednio monitorować poszczególne profile społecznościowe i strony na Facebooku (np. marki lub influencera).
Analiza pomoże Ci poznać zasięg autora oraz ocenić liczbę interakcji, jaką zdobywają jego wpisy.
Monitorując markę na podstawie jej profili oraz słów kluczowych, uzyskasz jeszcze więcej informacji o jej zwolennikach.
Monitoring internetu co prawda nie pozwala podglądać szczegółowych statystyk i danych na temat konta dostępnych wyłącznie dla jego właściciela.
Mimo to, rankingi liderów opinii w narzędziach to dobry punkt wyjścia do wyboru i dalszej analizy influencerów.
Narzędzia analizy social media — badanie profili influencerów
Fake influencerzy to poważny problem dla influencer marketingu, dlatego coraz większą popularnością cieszą się specjalistyczne narzędzia do analizy profili twórców.
Mierzą między innymi ich zasięg, notują zmiany (wzrosty i spadki) w liczbie obserwujących czy analizują zaangażowanie ich odbiorców.
Wśród narzędzi znaleźć można Influtool, Socialblade czy IQhashtags.
Czym są narzędzia do analizy influencerów
Narzędzia analizujące influencerów to rozwiązania, które notują ruch na koncie twórców i analizują ich statystyki.
Oceniają zasięg, rozmiar społeczności, procent realnych followersów oraz zaangażowanie, jakie otrzymują od swojej społeczności.
Są w stanie również ocenić wiarygodność influencera, podglądając aktywność jego konta.
Od monitorowania nagłych wzrostów oraz spadków liczby obserwujących (kupowanie obserwujących) po nadaktywność sugerującą na przykład korzystanie z bota.
Influtool to narzędzie wykorzystywane przez topowe agencje i wyróżnia się stopniem zaawansowania prowadzonych analiz.
Dzięki rozwiązaniu mogą ocenić nie tylko zaangażowanie odbiorców twórcy, ale również metody pozyskiwania obserwatorów.
Narzędzie śledzi nietypowe ruchy na koncie, a przy tym jest w stanie wskazać, którzy liderzy korzystają z nieuczciwych praktyk (boty, kupowanie obserwujących oraz polubień).
Fake influencers, bo tak nazywają się profile budowanie w nieuczciwy sposób, to zmora marketerów.
W tym artykule dowiesz się, dlaczego współpraca z fake influencerami jest niebezpieczna na równi, z zaproszeniem do współpracy nieodpowiedniego lidera opinii.
Podsumowanie
Dotarcie do właściwych liderów opinii jest kluczowym elementem podczas planowania kampanii influencer marketingu.
Niezależnie od tego, w jakim charakterze działasz — pracujesz w agencji, dziale marketingu marki lub prowadzisz działania jako jej właściciel — ich celem jest wzrost zysków firmy.
Dobieranie niewłaściwych influencerów jest zaprzeczeniem tej intencji i tworzy ogromne ryzyko przepalenia budżetu.
Dlatego wiedza o tym, jak znaleźć influencera, może uchronić Cię przed ogromnymi stratami i zrealizować założone wcześniej cele.