Jak wybrać influencera do kampanii? 5 błędów, które popełniasz podczas oceny ich potencjału

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Jak wybrać influencera (influencerów) do Twojej kampanii?

Jeśli aktualnie głowisz się nad tym pytaniem, poradnik pomoże Ci rozwiązać problem.

Jednym z największych grzechów marek podczas wyboru influencerów do kampanii jest… stawianie na niewłaściwe osoby. 

Wybór ten może mieć różne podłoża — źle określony cel kampanii bądź jej brak,  korzystanie z niewłaściwych rozwiązań do analizy influenerów oraz branie pod uwagę niewłaściwych miar, a także na końcu, niska wiedza o tym rodzaju promocji.

Jakie błędy nadal popełniasz?

 

Liczba followersów ponad wszystko!

 

Największy wróg dobrej kampanii to skupianie się na jednym wskaźniku — liczbie followersów.

Zasięg (realny) jest w porządku.

Mówi o tym, do ilu odbiorców ma szansę dotrzeć treść.

Jednak czy promując specyfik lub produkt przeznaczony dla bardzo wąskiej grupy odbiorców, zależy Ci na zasięgu, czy przede wszystkim dotarciu do właściwych osób, które mogą być zainteresowane kupnem?

Drugą kwestią jest ocena wiarygodności danych o zasięgu i obserwatorach.

Nie jest już nowością to, że wiele osób powiększa grono odbiorców sztucznie — botami oraz kupnem fałszywych followersów.

 

boty na instagramie

Photo by Marvin Ronsdorf

 

Zasięg i liczba obserwatorów jest bazową informacją, która wymaga weryfikacji i oceny pod kątem realizacji celów kampanii.

Zwykle wymaga również wykorzystania specjalistycznych narzędzi.

 

Więcej o narzędziach analizujących profile influencerów przeczytasz w dziale: Narzędzia.

 

Ignorowanie wagi zaangażowania odbiorców pod publikacjami 

 

Zaangażowanie to krótka informacja o tym, kto słucha influencera.

Jeśli nikt nie reaguje na jego wpisy, czy reklama będzie miała większą szansę na zainteresowanie kogokolwiek?

 

boty na instagramie

Photo by Adam Jang

 

Mówienie do zamkniętej i pustej sali za pośrednictwem innej osoby nie sprawi, że sala stanie się pełna.

Żeby jednak nie było tak słodko, również i tutaj jest haczyk. 

Przed otworzeniem puszki z euforią po analizie zaangażowania na profilu influencera sprawdź, czy aby na pewno nie wynika ono z negatywnych komentarzy.

Takiego zaangażowania nikt nie chce.

 

Znane nazwiska i brak dopasowaniu produktu

 

Popularni twórcy i celebryci biorący udział w kampaniach reklamowych marek to widok normalny.

Cieszą się zainteresowaniem fanów, a ich odbiorców łączy sympatia do gwiazdy.

Zaangażowanie pod ich wpisami często nie musi być związane z zainteresowaniem produktem, a ze zwróceniem uwagi idola.

Ze względu na rozmiar ich kont i przyrost followersów, chętnie są też polecani przez serwisy jako profile proponowane do obserwacji.

Sprawia to, że bardzo łatwo uzyskują ogrom obserwatorów, którzy tak naprawdę nawet nie muszą być zainteresowani tym, co publikuje.

 

Patrz: Ilu followersów musi mieć Influencer, by sprzedawać? Przypadek Arii udowadnia, że to nie liczba obserwatorów jest istotna.

 

Nie można oczywiście całkowicie negować tego kierunku. 

Czasami kampania jest na tyle specyficzna lub wzbudza wiele kontrowersji, że wpisuje się mocno w pamięć odbiorców, co może stanowić cel sam w sobie.

 

Patrz: Współpraca Lenora z Macademian Girl

 

Ignorowanie pomysłów influencera

 

Nie ma gorszego grzechu niż narzucanie twórcy własnej wizji, która nie jest spójna z jego dotychczasowymi publikacjami.

Odbiorcy świetnie go znają i obserwują go nie ze względu na produkt, a charakter i formę treści, którą przekazuje. 

 

pomysły influencer

Photo by Riccardo Annandale

 

Doskonale wiedzą, czego chcą i jeśli dostaną coś innego, od razu to zauważą.

Również influencer bardzo dobrze zna swoją społeczność i wie, jak do niej trafić, a przy tym nie chce sam strzelić w swoje kolano.

W końcu brak autentyczności materiału nie jest na korzyść dla niego ani dla marki współpracującej z influencerem.

 

Zbyt płytka analiza profilu influencera

 

A skoro już o autentyczności, czy ufasz osobom, które promują wszystko i każda ich publikacja jest reklamą?

Czy zaufałbyś osobie, która reklamuje konkurencyjne dla siebie produkty w krótkim odstępie czasu?

Albo takiej, która nie ma żadnego związku z tym, co poleca?

Jakość zawsze jest w modzie, dlatego podejmując decyzję o zaproszeniu kogoś do współpracy pamiętaj, by dowiedzieć się o nim czegoś więcej.

 

analiza profilu influencera

Photo by Carl Heyerdahl

 

Z kim pracował?

Jak prowadził poprzednie kampanie?

Czy jest zaangażowany we współpracę?

Jakim językiem komunikuje się z odbiorcami i czy jest to język, z jakim chcesz być kojarzony?

Jak często podejmuje współprace?

Jak reagują na jego treści jego odbiorcy?

 

Podsumowanie

 

To 5 podstawowych błędów, które popełniasz podczas oceny potencjału reklamowego influencera.

W kolejnej części dowiesz się, na jakie elementy natomiast należy zwrócić uwagę i jak wybrać influencera idealnego dla Twojej marki i produktu.

 

 

Udostępnij

Comments are closed.