Jak przeprowadzić audyt konta na Instagramie? Audyt Instagram dla agencji i marek

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Audyt konta na Instagramie nie jest procesem skomplikowanym i wymagającym poświęcenia mu wiele czasu.

Pozwala ocenić jakość profilu oraz znaleźć problemy, istotne z punktu widzenia planowanej współpracy.

W tym artykule podpowiadamy:

  • jak przeprowadzić audyt konta na Instagramie, jeśli jesteś pracownikiem agencji, domu mediowego lub marki, która planuje nawiązać współpracę z influencerem, 
  • jakie narzędzia możesz wykorzystać by przeprowadzić w pełni jakościowy i dobry audyt konta na Instagramie.

 

Na skróty:

 

Czym jest audyt konta?

 

Audyt konta na Instagramie to nic innego jak okresowa kontrola jakości profilu influencera, jego odbiorców oraz weryfikacja podjętych działań.

 

Dlaczego regularny audyt konta na Instagramie jest ważny?

 

Pracujesz w agencji, domu mediowym lub jesteś marketerem?

 

Na skróty:

 

Audyt to działanie, któremu zawsze powinieneś poddawać konta, z którymi planujesz podjąć współpracę.

 

I. Dobieranie influencerów do kampanii

 

Poznasz influencera oraz zweryfikujesz jego odbiorców przed podjęciem decyzji o zaproszeniu go do kampanii.

 

II. Analiza kampanii z influencerem

 

Analizując regularnie konto influencera będziesz również mierzyć i podglądać, które działania przynoszą zamierzone efekty.

Zakończyłeś kampanię?

 

III. Podsumowanie kampanii z influencerem

 

Możesz przeprowadzić audyt wyłącznie tych postów, które były częścią Waszej kolaboracji.

Możliwości jest wiele!

 

Audyt konta Instagram — od czego zacząć — analiza profilu influencera

 

Na Twojej ścieżce zawodowej pojawiło się nowe zadanie, polegające na nawiązaniu współpracy z influencerem (influnecerami)?

Musisz przeanalizować jego profil i zrobić audyt konta na Instagramie?

Tematyka treści to dopiero początek.

 

Jeśli jednak dopiero zabierasz się do stworzenia listy influencerów, z którymi chcesz nawiązać współpracę, przeczytaj ten artykuł, w którym podpowiadamy jak oraz gdzie szukać influencerów.

 

 

Jakie elementy musisz jeszcze prześledzić?

 

 

I. Tematyka profilu

 

 

Przyjmijmy założenie, że już posiadasz wybraną listę influencerów, których profile są zgodne tematycznie z kampanią oraz założeniami briefu.

Jeśli jednak dopiero zabierasz się do stworzenia takiej listy, przeczytaj ten artykuł, w którym podpowiadamy jak oraz gdzie szukać influencerów.

 

 

II a. Odbiorcy influencera — autentyczność, zaangażowanie

 

 

Tematyka, jak już wspomnieliśmy, to dopiero początek.

 

Analiza odbiorców influencera jest kolejny etapem, na którym ocenisz spójność celów Twojej kampanii z tym, co może zaoferować Ci twórca.

  • Czy odbiorcy influencera autentyczni (prawdziwi) i zaangażowani?
  • Skąd pochodzą? 
  • Jaka jest ich płeć?
  • W jakim są wieku? 
  • Jakie są ich zainteresowania?

 

Autentyczność odbiorców

 

Istnieją odbiorcy oraz “odbiorcy”, czyli profile, które śledzą konto influencera, ale nie treści, które z niego pochodzą.

Taki rodzaj społeczności nie przyczynia się do realizacji celów kampanii ani celów samego influencera.

 

Instagram opiera się przede wszystkim na relacjach międzyludzkich, a by móc o nich mówić, niezbędne są między innymi interakcje.

 

Martwa społeczność ponadto obniża istotne statystyki (m.in. zaangażowanie) i nie pomaga w promocji treści wśród innych użytkowników.

Analiza odbiorców to nie tylko sprawdzenie ich pochodzenia, wieku czy płci, ale również ich zaangażowania oraz autentyczności.

 

Jak to zrobić?

 

Na rynku dostępne są narzędzia, które pomogą Ci analizować profile influencerów pod kątem obecności fake followers, mass followers i kont podejrzanych oraz ocenisz rzeczywiste zaangażowanie w profilu influencera.

 

Kim są mass followers? To konta, które śledzą powyżej 1 500 innych użytkowników Instagrama. Więcej o tym, dlaczego mass followers szkodzą profilowi na Instagramie przeczytasz tutaj: Mass followers — kim są i dlaczego ich obecność nie jest korzystna dla Twojego profilu na Instagramie?

 

Dla przykładu sprawdźmy konto influencera, którego społeczność liczy obecnie około 100 000 osób analizowane w narzędziu SocialAuditor.io:

 

Social Auditor Quality Score

 

Co oznaczają te dane?

 

  • Influencer ze społecznością ~90 tysięcy fanów uzyskał ocenę 74 punktów na 100 tzw. Quality Score (ranking jakości konta influencera). To dobry wynik.

 

  • Zaangażowanie wszystkich jego obserwatorów (ER) w profilu jest na poziomie 1,94%, czyli 1,94% jego społeczności reaguje na publikowane przez niego treści. Procent ten pochodzi z analizy wszystkich jego obserwatorów, czyli uwzględniając również tych, których konta są podejrzane, zostały uznane za fałszywych followersów lub masowych followersów.

 

  • Prawdziwe zaangażowanie (tER) jego jakościowych odbiorców (Quality Audience) wynosi 1,59%. Kim są ludzie składający się na tzw. Quality Audience? To osoby, które śledzą jego profil i reagują na jego wpisy oraz nie zostały uznane za konta podejrzane, nie są też fałszywymi followersami lub masowymi followersami.

 

Pozostaje do wyjaśnienia ostatnia liczba, czyli “LF”, czyli Love Factor.

LF to liczba unikalnych aktywnych followersów (10 200 osób) influencera, czyli takich którzy weszli w interakcje z profilem w ostatnich 30 dniach i angażują się zwykle pod większością jego postów (ale nie są one mass followers, fake followers ani botami).

 

Social Auditor Chart Followers

Na kolejnych wykresach sprawdzisz, ilu z obserwatorów stanowi Quality Audience, w dwóch wariantach:

  • Wszyscy followersi influencera (niezależnie od ich aktywności),
  • Wyłącznie aktywni followersi (ci, którzy reagowali na jego wpisy w ostatnich 30 dniach).

 

W przypadku naszego audytowanego profilu quality audience stanowi blisko 62 tysiące followersów (z wszystkich ~ 90 000 obserwatorów konta).

W tym ~11 tysięcy obserwatorów to odbiorcy, których profile ocenione zostały jako profile o najwyższej jakości i jednocześnie są aktywne w profilu influencera.

 

Co to oznacza dla Ciebie?

 

Ten influencera zapewnić może Ci:

  • Dotarcie do ~62 000 realnych osób,
  • Możesz liczyć również na to, że ~11 000 z nich zareaguje na jego nowe publikacje.

 

Pamiętaj jednak, że nawet jeśli spotkasz na swojej drodze influencera z wysoką liczbą kont podejrzanych i mass followers wśród odbiorców, wcale nie musisz rezygnować ze współpracy! Wyjaśniamy, dlaczego takie profile są również wartościowe w tym artykule: Duża liczba fake followers w profilu influencera nie zawsze oznacza, że musisz rezygnować ze współpracy

 

II b. Odbiorcy influencera — demografia

 

Kraj pochodzenia odbiorców i ich język

 

Na tym etapie najpewniej zastanawiasz się, po co Ci ta wiedza, jeśli profil jest tematyczny i na pewno skupia tylko takie osoby, które mają te same problemy i zainteresowania co influencer.

Dodatkowo są to użytkownicy autentyczni i ich jakość (oraz zaangażowanie) jest naprawdę wysokie.

W idealnym świecie być może wszystko byłoby czarne i białe, a na niebie zawsze świeciło słońce, ale w świecie marketingu należy korzystać z twardych danych, rzadziej z domysłów.

Jeśli tworzysz kampanię dla marki, zależeć będzie Ci na tym, by odbiorcy influencera byli również odbiorcami marki.

W przypadku marki oraz komunikacji w języku polskim, idealnym odbiorcą są osoby pochodzące z polski.

 

pochodzenie odbiorców influencera socialauditor

Źródło: SocialAuditor.io

 

Analiza pochodzenia społeczności influencera pozwoli Ci sprawdzić, czy pasuje on do kampanii, a sami odbiorcy zostali pozyskani w sposób uczciwy.

 

Płeć odbiorców

 

Weźmy pod lupę profil influencerki, która publikuje głównie treści związane z dbaniem o ciało, treningami oraz ubraniami dla kobiet.

Wydawać mogłoby się, że jej odbiorcami są głównie inne kobiety, które też ćwiczą, dbają o swoje ciało lub przynajmniej są zainteresowane taką tematyką.

Idealny materiał na współpracę z marką, której klientami są głównie kobiety o takich zainteresowaniach.

Co więcej, jej profil obserwuje ponad milion osób, a to spora grupa potencjalnych klientów.

Zajrzyjmy jednak w analitykę tego konta i to, kim są jej odbiorcy…

 

płeć odbiorców socialauditor

Źródło: SocialAuditor.io

 

…aż 82% jej followersów to mężczyźni.

 

Nadal oczywiście możesz polegać na 18% kobiet, które obserwują jej profil.

Z pewnością jednak nie jest to już tak pokaźna grupa, na jaką liczyłeś w momencie dotarcia do jej profilu.

 

Wiek odbiorców

 

Kolejnym ważnym punktem, który składa się na dobry audyt konta na Instagramie jest sprawdzenie, czy wiek odbiorców jest zgodny z produktem, jaki chcesz reklamować w profilu influencera.

Gadżety motoryzacyjne najpewniej nie znajdą klientów wśród osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku, który pozwalałby im na prowadzenie jakiegokolwiek samochodu.

Ponownie, w SocialAuditor może sprawdzić wiek wszystkich odbiorców, prawdziwych odbiorców oraz aktywnych odbiorców (tych, którzy weszli w interakcję z treściami influencera w ostatnich 30 dniach).

 

wiek odbiorców influencera socialauditor

Źródło: SocialAuditor.io

 

Wydarzenia, programy oraz akcesoria dla osób powyżej 18 roku życia również nie będę dla nich dostępne.

W tym jednak przypadku (screenshot) możesz liczyć na starszą publiczność.

 

II c. Odbiorcy influencera — zainteresowania, hashtagi oraz oznaczenia profili

 

Korzystając z tego, że jesteś już zalogowany w narzędziach, sprawdź zainteresowania odbiorców influencera oraz to, jakich hashtagów oraz oznaczeń używają najczęściej.

 

Analiza wykorzystywanych hashtagów i oznaczeń odbiorców profilu socialauditor

Analiza wykorzystywanych hashtagów i oznaczeń odbiorców profilu influencerki postującej o tematyce fitenss. 

Źródło: SocialAuditor.io

 

Analiza wykorzystywanych hashtagów i oznaczeń odbiorców profilu socialauditor

Analiza wykorzystywanych hashtagów i oznaczeń odbiorców profilu influencerki postującej o tematyce fitenss. 

Źródło: SocialAuditor.io

 

zainteresowania odbiorców socialauditor

Analiza zainteresowań odbiorców profilu influencerki postującej o tematyce fitenss. 

Źródło: SocialAuditor.io

 

III. Dystrybucja treści

 

Jeśli już wiesz, kim są odbiorcy influencera:

  • Wiesz, ile kont jest autentycznych, 
  • Jakie jest ich zaangażowanie w treści, 
  • Skąd pochodzą i jakim językiem się posługują, 
  • Jaki jest ich wiek oraz płeć…

 

Kolejnym ważnym wskaźnikiem jest jakość dystrybucji treści (Quality Distribution).

Quality Distribution to estymowane dane na temat tego, do jakiej liczby osób spośród followersów influencera ma szansę dotrzeć publikacja.

 

social auditor quality distribution

 

Dane te są bardzo silnie powiązane z Quality Audience, ponieważ odnoszą się do jakości profili obserwatorów.

Pod uwagę brana jest liczba obserwowanych przez nie kont oraz to, czy będą miały szansę zobaczyć treść w strumieniu publikacji w swojej aplikacji.

Najniższą jakością cechują się profile będące tzw. mass followers.

 

Kim są mass followers? To konta, które śledzą powyżej 1 500 innych użytkowników Instagrama. Im więcej osób obserwują, tym szansa, że zobaczą treść influencera jest niższa. Więcej o tym, dlaczego mass followers szkodzą profilowi na Instagramie przeczytasz tutaj: Mass followers — kim są i dlaczego ich obecność nie jest korzystna dla Twojego profilu na Instagramie?

 

Również ze względu na wiele czynników, jakimi kieruje się Instagram w ocenie atrakcyjności treści, nie wszystkie treści wyświetlają się w strumieniu obserwatorów konta.

 

Chcesz wiedzieć, jakie czynniki decydują o tym, czy followersi widzą treści pochodzące z profilu influencera w swoich strumieniach? Przeczytaj koniecznie ten artykuł: Algorytm Instagrama – kilka faktów oraz mitów na temat działania platformy

 

 

IV. Polubienia oraz komentarze w profilu

 

Jeśli przebrnąłeś przez audyt odbiorców influencera, sprawdzanie komentarzy i polubień jest najczęściej już tylko formalnością.

Wszelkie niejasności w tym miejscu zdradza zaangażowanie odbiorców w profilu influencera, które już sprawdziłeś, prawda? Ich jakoś jest bardzo niska

jakość komentarzy socialauditor

Źródło: SocialAuditor.io

 

Sprawdzanie polubień i komentarzy jest jednak zasadne w momencie, w którym już prowadzisz kampanię z influencerem i chcesz sprawdzić, czy wyniki pod Waszymi wspólnymi publikacjami są wynikiem realnego zaangażowania czy nieuczciwych praktyk. 

Do analizy poszczególnych postów wykorzystaj narzędzie SocialAuditor.io, odmiennie do pozostałych rozwiązań, posiada opcję audytowania poszczególnych postów.

 

audyt postów instagram socialauditor

Audyt wybranych postów na Instagramie pod kątem pochodzenia odbiorców postu, ich polubień, komentarzy (autentyczność).

Źródło: SocialAuditor.io

Rozwiązanie umożliwia przeprowadzenie audytu wybranego postu oraz ocenę źródła pochodzenia wszystkich interakcji pod postem.

Jak widzisz, audyt nie musi być przeprowadzony jedynie na początku współpracy, ale może być też częścią działań podczas jej trwania lub po zakończeniu oraz dotyczyć jedynie Waszej współpracy, a nie całego profilu.

 

V. Nastroje, jakie wywołuje w odbiorcach

 

Nawet jeśli przeprowadziłeś pełny audyt odbiorców profilu, nadal możesz pokusić się o przejrzenie komentarzy pod postami.

Czy są pozytywne, neutralne, negatywne?

 

wydźwięk komentarzy na instagramie

 

Warto sprawdzić, jakie reakcje influencer wywołuje w swoich odbiorcach.

Czy zachęca ich do komentowania i wymiany poglądów, czy wręcz przeciwnie, wzbudza w nich jedynie negatywne emocje?

 

VI. Przeszłe współprace w profilu

 

Wielu markom zależy na tym, by podczas współpracy mogła liczyć na wyłączność ze strony influencera.

Dopiero co zakończone współprace z jej konkurencją lub, co gorsza, nadal trwające, nie będą dobrymi fundamentami wiarygodności influencera.

Prześledź profil influencera i sprawdź, z kim ostatnio pracował i jakie produkty lub usługi polecał.

 

profil influencerki - post sponsrowany współpraca z marką

Żródło: Sylviemeis

 

Audyt konta Instagram – podsumowanie

 

Aby przeprowadzić pełny audyt konta na Instagramie influencera, nie wystarczy sprawdzić rozmiaru profilu oraz domiemaną kategorię jego treści.

Dużo ważniejsza jest analiza samych odbiorców twórcy i sprawdzenie czy rzeczywiście są odbiorcami marki lub kampanii.

Nie zawsze jednak należy od razu rezygnować ze współpracy, gdy jedynie określony procent odbiorców spełnia wymagania briefu klienta.

Nawet jeśli spotkasz na swojej drodze influencera z wysoką liczbą kont podejrzanych i mass followers wśród odbiorców, wcale nie musisz go skreślać.

Idealnie skrojona, choć mniejsza niż zakładana publiczność, może być punktem wyjścia do rozpoczęcia negocjacji ceny współpracy (więcej wyjaśniamy w tym artykule: Duża liczba fake followers w profilu influencera nie zawsze oznacza, że musisz rezygnować ze współpracy).

Mimo tego, nawet do podjęcia negocjacji, na samym początku musisz mieć ku temu powody oraz odpowiednie dane, które znajdziesz dzięki całemu aresnałowi metod, rozwiązań oraz ważnych elementów, które przygotowaliśmy w artykule.

Udostępnij

Comments are closed.