Jak dobierać hashtagi na Instagramie? 11 metod oraz narzędzia, by zwiększyć zasięg zdjęć!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Jak dobierać hashtagi na Instagramie, by docierać do większej liczby osób?

Sprawdź, jakie błędy popełniasz podczas publikowania zdjęć oraz poznaj metody określania tematyki oraz rozmiarów hashtagów.

Sprawdź również: Jak dobierać hashtagi na Instagramie – określanie rozmiaru hashtagów [METODY, NARZĘDZIA]

Z Instagrama korzysta obecnie ponad miliard użytkowników, w tym aż 6,8 milionów w samej Polsce.

W każdej sekundzie w serwisie publikowanych jest 906 nowych fotografii, a to oznacza aż 78 milionów zdjęć każdej doby.

78 MILIONÓW!

Liczby dobitnie uświadamiają, jak ogromna jest konkurencja i jak trudno będzie walczyć o uwagę odbiorców w natłoku treści.

Jeśli poważnie myślisz o swoim profilu na Instagramie, musisz przede wszystkim przestać popełniać podstawowe błędy.

 

Czy wiesz, jak sam ograniczasz swój zasięg?

 

Skorzystaj z naszych 11 wskazówek i dowiedz się:

 

  • Jakie błędy popełniasz podczas wybierania i dodawania hashtagów
  • Jak je naprawić i docierać do większej liczby odbiorców
  • Jakie narzędzia pomogą Ci podczas dobierania i analizy hashtagów
  • Jak określić właściwą tematykę oraz rozmiar hashtagów dla Twojego profilu

 

AKTUALIZACJA: Jak dobierać hashtagi na Instagramie – określanie rozmiaru hashtagów [METODY, NARZĘDZIA]

 

 

Czym są hashtagi na Instagramie?

 

Hashtagi to znaczniki poprzedzone symbolem „#”, którymi określasz przewodnią tematykę Twojej wypowiedzi, artykułu, filmu lub fotografii.

W internecie tworzą one grupy podobnych treści i pomagają dotrzeć do określonego rodzaju contentu, np. motyw parasolki w kolorach tęczy (#rainbowumbrella).

 

hasztagi instagram rainbowumbrella

 

Hashtag może też określać wyjątkowe wydarzenie lub nazwę własną marki, bloga czy profilu.

 

hashtagi twitter lewandowski euro2020

 

Dlaczego Twoje hashtagi „nie działają”?

 

Hashtagi stanowią piętę achillesową wielu twórców, wpływając negatywnie na ich zasięg i liczbę polubień.

Nie czarujmy się, ale gdy produkujesz jakieś treści to chcesz, by dotarły do jak największej liczby osób i zyskały ich uznanie.

Kiedy tak się nie dzieje, czujesz się niedoceniony, sfrustrowany, a czasami zdemotywowany.

Szczególnie wtedy, gdy uparcie porównujesz się z innymi Instagrammerami.

Co robisz źle?

Z powodzeniem wymienić możemy podstawowe 4 błędy, jakie popełniasz bądź popełniłeś w przeszłości i nawet nie zdajesz sobie z nich sprawy.

Jest jednak bardzo pozytywna informacja… wszystko da się szybko i skutecznie naprawić.

 

Skrócona lista dla tych, którzy nie lubią czytać:

 

 

Wierzysz w magię najpopularniejszych hashtagów

 

Jak w wielu dziedzinach życia, ślepo ulegamy wizji, że to, co jest najpopularniejsze, jest równocześnie najlepsze.

W tym miejscu wypadałoby przytoczyć pewne, bardzo znane powiedzenie o muchach.

Rozczaruję Cię, ale najpopularniejsze hashtagi powinny być jednym z… Twoich najgorszych koszmarów.

 

  • Zbyt ogólne

 

Najpopularniejsze hashtagi to przede wszystkim te znaczniki, które są bardzo ogólne.

Doskonałymi przykładami są tagi #love, #happy czy #summer, czyli wszystkie te oznaczenia, które tak naprawdę nie niosą za sobą żadnej określonej treści.

 

hashtagi instagram love

 

 

Bo jakich zdjęć powinieneś spodziewać się pod hashtagiem „love”?

Wystrojonej sali ślubnej, wspólnego wypadu do kina, ulubionej płyty muzycznej czy pizzy?

Kto tak naprawdę jest odbiorcą Twojego zdjęcia oznaczonego tym hashtagiem i dlaczego powinien polubić Twoje zdjęcie, jeśli odbiega od wizji tego, co chciał pod nim znaleźć?

 

  • Zbyt duże

 

Popularne i duże hashtagi oznaczają dużą konkurencję, a duża konkurencja to mniejsze szanse na wysoką pozycję.

No, chyba że nazywasz się Kylie Jenner.

Wtedy obowiązuje Cię trochę mniej zasad, jednak przyjmijmy, że nie jesteś celebrytką ze Stanów i musisz postarać się nieco bardziej.

Nie jest łatwo wypromować zdjęcie, które zniknie w kilka sekund pod napływem fotografii innych twórców, czasami o zdecydowanie większej grupie odbiorców.

A co jeśli z dużych hashtagów korzystają większe konta od Ciebie i serwują naprawdę ładne zdjęcia?

No cóż, jeśli konkurujesz z “gigantami”, maleją też Twoje szanse na pojawienie się w zakładce  “TOP”, czyli najpopularniejszych zdjęć pod danym hashtagiem.

 

Chcesz wiedzieć, jak dobrać odpowiedni rozmiar hashtagu? Przeczytaj ten artykuł: Jak dobierać hashtagi na Instagramie – określanie rozmiaru hashtagów [METODY, NARZĘDZIA]

 

Dodajesz przypadkowe hashtagi

 

Twoje zdjęcie jest super, a Twój piesek jest uroczy, ale wyjaśnij mi, jaki ma związek z hashtagiem #cats?

 

Jak dodawać hashtagi na Instagramie

 

Rozumiem, że darzysz swojego czworonoga ogromnym uczuciem, ale gdyby potrafił czytać, najpewniej by się obraził.

Miłośnicy kotów, którzy postanowią poszukać treści pod tym hashtagiem, mogą poczuć się oszukani takim zdjęciem.

Przypadkowe tagi to te znaczniki, które nie opowiadają o tym, co faktycznie znajduje się na zdjęciu.

Pojawiają się pod zdjęciami, bo twórca uznaje, że hashtag jest modny, ciekawy, zabawny albo “bo tak”.

Bo pisał #całe #zdanie #hashtagami #i #tak #wyszło.

Takie znaczniki nie tylko nic nie wnoszą ani nie pomagają Ci dotrzeć z Twoimi treściami do właściwych odbiorców.

Znajdą się też tacy, których po prostu zirytujesz i zgłoszą Twoje zdjęcie, a Instagram odpowiednio zareaguje.

 

hasztagi instagram zgłoś naruszenie

 

Naprawdę warto ryzykować?

Instagram ponadto umożliwia od dłuższego czasu śledzenie wybranych hashtagów oraz… zgłaszanie niepasujących treści.

 

follow hashtag instagram

 

W przypadku większej liczby zgłoszeń, Twoje zdjęcia mogą pokazywać się w strumieniu użytkowników zdecydowanie rzadziej (lub wcale).

 

follow hashtag instagram

 

 

Korzystasz ze zbanowanych hashtagów

 

To nie mit.

Zbanowane hashtagi naprawdę istnieją i są jednym z najpoważniejszych wrogów Twojego profilu.

Szczęśliwie, są to zazwyczaj specyficzne znaczniki, głównie te połączone z tematyką erotyczną.

Czasami blokowane są jednak też pozornie niegroźne hasła jak “#iphonesia”.

 

hasztagi instagram zbanowane hashtagi iphonesia

 

Nie ma znaczenia, ile zablokowanych hashtagów umieścisz pod swoim zdjęciem, ponieważ wystarczy zaledwie jeden, by ukryć Twoją fotografię dla potencjalnych odbiorców.

Co to oznacza?

Pod zdjęciem dodać możesz maksymalnie 30 znaczników.

Wystarczy, że w całej puli jedynie 1 hashtag będzie na liście zbanowanych, by Twoje zdjęcie nie było widoczne się pod żadnym z pozostałych 29.

 

hashtagi instagram zbanowane hashtagi iphonesia

 

Powtarzasz ciągle te same zestawy hashtagów

 

Nadal możesz przeczytać o tym, że Instagram negatywnie reaguje na automatyczne działania ze strony użytkowników.

Karą za niedozwolone praktyki jest zmniejszenie widoczności zdjęć i profilu, czyli „cięcie” ich zasięgu.

Do tych działań zalicza się między innymi korzystanie z botów, które automatycznie lajkują, komentują i obserwują profile innych użytkowników.

Również wśród hashtagów można znaleźć znamiona automatyzacji, za którą Instagram kara obcinaniem zasięgu.

Chodzi mianowicie o powtarzanie tych samych zestawów tagów pod zdjęciami i dodawanie ich metodą “kopiuj & wklej”.

O ile nie ma potwierdzenia, jakoby Instagram faktycznie negatywnie reagował również na korzystanie z tych samych hashtagów i traktował je jako automatyzację, istnieją inne przesłanki ku temu, by zaniechać tego działania.

 

  • Dlaczego ciągłe korzystanie z tych samych zestawów hashtagów jest złe?

 

Nawet jeśli właściwie dobierasz hashtagi do treści i rozmiaru Twojego profilu, nadal popełniać możesz istotny błąd.

Zapewne zastanawiasz się, co znowu robisz nie tak, skoro postępujesz już zgodnie z instrukcjami i miało być tak super.

Już wyjaśniam.

Mniejsze hashtagi, powiązane z konkretną tematyką lub społecznością, gromadzą wokół siebie zwykle… tych samych użytkowników.

Oznacza to, że korzystając ciągle z tych samych hashtagów docierasz do tych samych odbiorców.

To sytuacja podobna do bloga czy profilu w social media.

Jego nazwa jest specyficzna (lub nie), ale o Twoim istnieniu wiedzą jedynie wybrane osoby (obserwujący).

Śledzą to, co publikujesz, ponieważ tematyka jest im bliska i jest spójna z ich zainteresowaniami.

 

crochettoys instagram

 

Publikując wyłącznie na swoim profilu i nie stosując innych metod promocji, wychodzących poza Twoją społeczność, możesz liczyć na to, że ktoś przypadkiem Cię zauważy bądź poleci.

Jednak sam nie robisz nic, by dotrzeć do nowych odbiorców.

Specyficzne, bardziej rozbudowane hashtagi, odnoszące się do konkretnej społeczności to właśnie taka metafora profilu, na którym pojawia się konkretny typ fotografii.

Publikując stale w tym samym miejscu (pod tymi samymi hashtagami), publikujesz dla tych samych ludzi, którzy już Cię znają.

Zdobywanie nowych odbiorców polega na docieraniu do nowych osób, a korzystanie ciągle z tych samych hashtagów jest zaprzeczeniem dla tego celu.

 

Jak dobierać hashtagi na Instagramie, by dotrzeć do większej liczby osób?

 

Skoro już przedstawiłam Ci wszystkie błędy, które prawdopodobnie popełniasz, powiem Ci, jak szybko je naprawić i pchnąć Twój profil na nowy poziom.

Ponownie, jak w przypadku błędów, posłużę się skróconą listą dla tych, którzy się niecierpliwią i chcą poznać wszystkie metody od razu.

Polecam jednak przeczytać cały artykuł i propozycje.

Pozwoli Ci to przede wszystkim lepiej zrozumieć Instagrama i to, jak działa.

Bez zrozumienia tego, co robisz i dlaczego, nie będziesz w stanie wprowadzić zmian na swoim profilu.

 

Skrócona lista wskazówek, jak dodawać hashtagi na Instagramie i „dopalić” zasięg zdjęć:

 

 

Nie korzystaj z najpopularniejszych hashtagów

 

Jak już wspominałam w części o błędach, najpopularniejsze hashtagi nie są Twoim przyjacielem.

Wręcz przeciwnie!

Unikaj korzystania z ogólnych, bardzo dużych hashtagów, które jedynie ograniczają limit dostępnych znaczników pod Twoim zdjęciem i nie przynoszą nowych odbiorców.

 

popularne hashtagi na instagramie

 

W zamian za to skup się na mniejszych, bardziej szczegółowych tagach, kierowanych do konkretnych grup użytkowników.

To pewność, że trafisz do właściwych osób, które chętniej pozostawią po sobie ślad na Twoim profilu w postaci polubienia zdjęcia, komentarza, a może nawet zaczną Cię obserwować.

 

Mierz siły na zamiary — rozmiar hashtagu dopasowany do rozmiaru profilu

 

Oczywiste jest, że więksi Instagrammerzy mogą liczyć na większego „kopa” dla swojego zdjęcia na tuż starcie.

Nie jest to oczywiście oficjalna informacja, ale wielu twórców potwierdza, że liczy się pierwsza godzina od publikacji zdjęcia.

Co to oznacza?

Większa liczba interakcji z ich zdjęciem oraz zwiększony ruch już po samej publikacji daje sygnał Instagramowi, że treść jest ciekawa, interesująca i warto ją pokazać szerszemu gronu odbiorców.

Jedną z form wyróżnień jest między innymi wyższa pozycja w rankingu najpopularniejszych zdjęć wybranego hashtagu.

Im większy tag i twórcy, którzy go używają, tym trudniej będzie Ci przebić się przez ich treści.

 

popularne hashtagi na instagramie duże hashtagi

 

Patrz obiektywnie na zasięg swojego profilu i dobieraj dopasowane hashtagi do jego rozmiaru oraz zaangażowania pod Twoimi fotografiami.

Jest wiele szkół tego, w jaki sposób oceniać, jaki rozmiar hashtagu odpowiedni jest dla profilu o określonej liczbie obserwujących.

Ja podpowiem Ci możliwie najprostszą metodę.

Wybierz kilka hashtagów o różnych rozmiarach ze swojej niszy, a następnie przeanalizuj rozmiar profili twórców, którym udało znaleźć się w TOP wybranych przez Ciebie hashtagów.

Na tej podstawie możesz ustawić zakres minimalny i maksymalny dla objętości znacznika dla Twojego profilu.

Poruszaj się na pełnej skali wyznaczonych „widełek”.

Pamiętaj, że każda nisza jest inna i to, że twórca Twojego rozmiaru w innej osiąga lepsze efekty z wielokrotnie większego hashtagu nie oznacza, że Ty w swojej niszy możesz liczyć na identyczne wyniki.

Testuj, zapisuj, sprawdzaj.

 

Chcesz wiedzieć, jak dobrać odpowiedni rozmiar hashtagu? Przeczytaj ten artykuł: Jak dobierać hashtagi na Instagramie – określanie rozmiaru hashtagów [METODY, NARZĘDZIA]

 

Bądź obecny w swojej niszy — śledź i reaguj na zdjęcia innych twórców

 

Zbyt często zdarza się nam żyć w świecie, w którym oczekujemy czegoś od innych, w zamian nie dając nic.

To błędna strategia na Instagramie, która nie pomoże Ci rozwinąć skrzydeł.

Znasz już swoją niszę oraz listę hashtagów, która odpowiada na jej zainteresowania i opisuje Twoje treści.

Zacznij śledzić wybrane tagi i reagować na treści umieszczane przez innych twórców.

 

handametoys instagram hashtag

 

Możesz je komentować, wymieniać się opiniami i pomysłami, a tym samym wzbogacać się doświadczeniem podobnych Ci osób.

Oczywiście, jest to Twoja potencjalna konkurencja, ale przede wszystkim twórcy i odbiorcy o podobnych zainteresowaniach.

Wasze treści ponadto poprzez sam styl czy edycję, mogą być od siebie diametralnie różne i przyciągać różne typy odbiorców tej samej niszy.

Dlatego warto pozostawać w kontakcie z innymi twórcami, którzy poruszają się w tym samym obszarze.

 

Analizuj działania, mierz wyniki, wyciągaj wnioski

 

Największym problemem, który da się zauważyć w każdym serwisie społecznościowym, jest brak analizy efektów działań.

Przekładając to na prosty język — nie sprawdzasz jak Twoje działania na Instagramie, wpływają na Twoje wyniki.

Za każdym razem, gdy zmieniasz taktykę, również w przypadku dodawania hashtagów, podglądaj wyniki i porównuj je z poprzednimi.

 

instagram analytics app

 

Tylko w ten sposób dowiesz się, co działa, a co nie sprawdza się w Twoim przypadku.

Śledź zmiany, które następują podczas dokonywanych zmian i… nie wprowadzaj zbyt wielu zmian naraz.

Inaczej nie będziesz w stanie określić, co faktycznie stoi za Twoimi wynikami.

 

Nie automatyzuj — testuj różne zestawy hashtagów

 

”Nie automatyzuj” to hasło, które towarzyszy każdemu aspektowi działań na Instagramie.

Kategorycznie zabronione.

Nie dyskutuj z tym.

Po prostu tego nie rób.

To jak strzelanie sobie w stopę.

Kolano.

Głowę.

Każda nisza ma swoje hashtagi, nawet takie, o których obecnie jeszcze nie wiesz, ale nie martw się, zaraz dowiesz się, jak je znaleźć.

Testuj różne zestawy, wymieniaj hashtagi i podglądaj efekty.

Pamiętaj, że nie liczy się liczba polubień zdjęcia, a zasięg, jaki osiągasz

Nie każdemu musi się podobać Twoje zdjęcie i tylko ten wariant wyznaczają polubienia.

Zasięg to informacja o tym, ile osób miało szansę zobaczyć Twoje zdjęcie.

Im większy zasięg, tym większa szansa na zdobycie większej liczby polubień, ale nie zawsze jest to równoznaczne.

Mimo to, to na zasięgu zdjęć powinno zależeć Ci najbardziej i to powinien być wyznacznik Twoich działań.

No dobra, ale co z tymi hashtagami niszowymi i jak je znaleźć?

Metody są przynajmniej dwie.

A przynajmniej dwie metody są najszybsze, jedna z nich jest wygodna.

 

  • Hashtagi powiązane — Instagram

 

W pasku wyszukiwarki aplikacji wpisz jeden hashtag, który już znasz, a który powiązany jest z tematyką Twoich treści.

Załóżmy, że zajmujesz się tworzeniem ręcznie wykonanych zabawek i figurek, a Twój podstawowy hashtag to #handemadetoys

Kliknij Wyszukiwarkę (lupka) i wpisz wspomniany tag.

Następnie kliknij zakładkę „Znaczniki”.

 

podobne hashtagi instagram

 

To pierwsza lista, w której podejrzysz podobne hashtagi.

Kliknij swój tag, który wpisałeś na początku.

Pod polem, w którym możesz rozpocząć obserwowanie znacznika, znajdziesz listę powiązanych tagów.

 

powiązane hashtagi instagram

 

Teraz po prostu prześledź je (zapisz?) i przeanalizuj zgodnie z sugestiami z poprzednich punktów.

Czeka Cię trochę pracy, ale każdy od czegoś zaczynał, prawda?

Jest też druga metoda, wygodniejsza, o której wspomniałam wyżej.

 

  • Pełna analiza hashtagów powiązanych i podobnych — IQhashtags

 

Na rynku jest narzędzie, dzięki któremu przeanalizujesz i znajdziesz hashtagi dla Instagrama.

W rozwiązaniu podejrzysz między innymi ich rozmiar oraz sprawdzisz, czy już wcześniej z nich korzystałeś.

 

aplikacja do hashtagów iqhashtags

 

Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które od razu chcą poznać wszystkie możliwe tagi powiązane z ich niszą oraz sprawdzić, które znaczniki zostały zablokowane przez Instagram.

 

Unikaj zablokowanych (zbanowanych) hashtagów

 

No właśnie, które znaczniki zostały zablokowane przez Instagram?

Kolejny koszmar Instagramowiczów, czyli tagi zbanowane przez serwis.

Są to zwykle te znaczniki, które stały się “spamogenne” przez nadużywanie ich w krótkim czasie oraz powiązane z mową nienawiści, pornografią lub aktywnościami terrorystycznymi.

Pierwsze mogą być zablokowane okresowo, natomiast druga grupa blokowana jest zwykle na stałe.

Dlatego ważne jest, by regularnie sprawdzać, które hashtagi zostały zablokowane tymczasowo.

Możesz zrobić to z poziomu aplikacji Instagrama.

Wystarczy, że wpiszesz tag z listy, które chcesz wykorzystać pod zdjęciem i wybierzesz zakładkę „Ostatnie” w widoku znacznika.

Jeśli nie wyświetlą się nowe zdjęcia, a w zamian za to otrzymasz automatyczną informację od Instagrama — możesz być pewien — hashtag jest zablokowany.

 

banned hashtags instagram

 

Ponownie czeka Cię sporo pracy, jeśli chcesz użyć 30 znaczników pod Twoim zdjęciem.

Jednak możesz sprawdzić je automatycznie, raz jeszcze korzystając z IQhashtags i wklejając swój zestaw do narzędzia.

 

aplikacja do hashtagów zbanowane hashtagi instagram

 

Rozwiązanie automatycznie sprawdzi, a następnie wykasuje z Twojej listy wszystkie tagi, które nie są odpowiednie.

Teraz musisz tylko przekopiować je pod swoje zdjęcie.

 

Korzystaj z limitu 30 hashtagów — nie ograniczaj się do magicznych liczb

 

Przeczytać można wiele teorii, które opisują idealną liczbę hashtagów pod zdjęciem.

Kto nie słyszał już o 5, 22 lub 27?

Jestem zwolenniczką logicznego podejścia do problemu, więc w ten sposób sprawdźmy, ile sensu mają teorie o liczbie tagów pod fotografiami.

Czy jeśli Instagram widziałby coś złego w korzystaniu z 30 hashtagów pod zdjęciem, umożliwiłby dodanie właśnie tylu tagów pod zdjęciem?

 

ile hashtagów pod zdjęciem instagram

 

Jeśli odpowiedziałeś „NIE”, masz odpowiedź na podstawowy problem wielu Instagramowiczów, czyli czy istnieje „magiczna liczba tagów pod zdjęciem?”.

Nie istnieje.

Im więcej, tym lepiej.

Więcej w granicach limitu oczywiście, czyli maksymalnie 30 hashtagów.

Im więcej znaczników z Twojej niszy, tym do większej liczby osób masz szansę dotrzeć.

Czy naprawdę trzeba sobie coś utrudniać na siłę i robić więcej analiz w tym zakresie?

 

Dodawaj hashtagi w opisie, zamiast w komentarzu

 

Dodawaj zdjęcia zawsze do opisu, podczas publikacji, nie w komentarzach już po dodaniu zdjęcia.

To zrozumiałe, że czytelniej i ładniej wygląda opis bez masy ciągnących się znaczków, nie można się z tym kłócić.

Jest jednak jeden istotny powód, który robi znaczącą różnicę w Twoich zasięgach, a zależny jest od tej drobnej zmiany.

Zdjęcie pod hashtagami wyświetla się dla godziny publikacji fotografii, niedodania hashtaga pod fotografią.

 

hashtagi w opisie starbucks poland instagram

 

Gdy Twoje zdjęcie już radośnie wisi na Twojej tablicy, a Ty dopiero produkujesz listę oznaczeń, tracisz pozycję zdjęcia na liście najnowszych fotografii danego tagu.

Przez pierwsze minuty, sekundy, godziny, czyli czas, w którym nie dodasz swoich znaczników, nie będzie się w ogóle wyświetlać Twoim potencjalnym odbiorcom z danych hashtagów.

Pojawi się niczym duch, gdzieś daleko na dole listy, gdy dodasz już swoje oznaczenia pod zdjęciem w profilu.

Jak już wspominałam, zaangażowanie tuż po publikacji jest bardzo ważne, dlatego nie trać go na pisanie komentarzy!

Podglądaj tagi konkurencyjnych marek i influencerów Twojej branży!

 

Metoda ta jest bardziej ryzykowna, ponieważ nie skupiasz się w niej bezpośrednio na rozmiarze hashtagów, a korzystaniu z tego, z czego korzystają konkurencyjne marki i/lub instagramerzy oraz wpływowe osoby z Twojej branży.

Na ich popularność wpływać może zdecydowanie więcej czynników, jak na przykład dodatkowe źródła promocji ich treści.

Nadal jest to jednak dobry punkt „zaczepienia”, dzięku któremu poznasz nie tylko więcej specyficznych dla Twojej branży hashtagów, ale także dowiesz się, które są nadal w użyciu, a które wyszły już z mody.

Pamiętaj jednak, by inspirować się wyłącznie specyficznymi hashtagami i używać tych, które faktycznie mają sens i opisują Twoje treści.

 

Podsumowanie

 

Publikowanie treści to stałe optymalizowanie ich pod wytyczne serwisów i wyszukiwarek, dlatego wykorzystywanie hashtagów może kojarzyć się odrobinę z SEO.

Optymalizacja treści nigdy nie jest procesem, w którym należy spodziewać się spektakularnych wyników od razu.

Wykorzystując jednak 8 podpowiedzi o tym, jak dodawać hashtagi na Instagramie, pierwsze zmiany powinieneś zauważyć już przy okazji publikacji pierwszego zdjęcia.

Z czasem, gdy z większą łatwością przychodzić Ci będzie wykorzystywanie ich w praktyce, zmiany będą coraz większe.

 

AKTUALIZACJA: Jak dobierać hashtagi na Instagramie – określanie rozmiaru hashtagów [METODY, NARZĘDZIA]

 

Skoro wiesz już, jak dobierać tematykę, poznaj drugą część tekstu, w której dowiesz się, jak określić ich rozmiar!

W tej części artykułu postaram się podpowiedzieć Ci kilka metod, które ułatwią odrobinę proces określenia rozmiaru hashtagów dla Twojego profilu oraz fotografii.

Na skróty:

Określenie rozmiaru hashtagów nie jest procesem prostym, a tym bardziej szybkim.

Skoro jednak do tej pory robiłeś to na wyczucie, kilka dni lub tygodni testów nie będą dla Ciebie poświęceniem w walce o lepsze zasięgi i odbiorców, prawda?

Metody te wymagać będą od Ciebie ciągłych testów, ale przede wszystkim, zrozumienia samej mechaniki działania hashtagów, pozycjonowania i platformy.

Od określenia tematyki hashtagów dopasowanej do tego, co przedstawiasz na zdjęciach, ich właściwego rozmiaru aż po to, w jaki sposób zdjęcie trafia do “TOP” fotografii danego hashtagu.

Zacznijmy od początku…

 

TOP fotografie wybranego hashtagu — czym są?

 

Topowe zdjęcia pod hashtagiem to te fotografie, które były najpopularniejsze w zadanym okresie czasu. 

Nie ma reguły co do tego, ile czasu zdjęcie utrzyma się w TOP zdjęciach hashtagów.

Najpopularniejsze, czyli takie, które otrzymały największe zaangażowanie (polubienia, komentarze, udostępnienia, zapisania, przejścia na profil itp.) w najkrótszym czasie od publikacji.

TOP fotografie hashtagów wyświetlają się jako natywne, czyli jako początkowy widok każdego, sprawdzanego przez Ciebie hashtagu na Instagramie.

Ponadto, przedłużają czas życia zdjęcia pod hashtagiem, zwiększając liczbę jego odbiorców.

 

top zdjęcia hashtagu

 

Najczęściej decydujące jest 30-120 minut od momentu publikacji w platformie, ale sama najczęściej podpowiadam na 60 minut.

Im więcej czasu mija bowiem od publikacji, tym zaangażowanie jest mniejsze, a szansa na wybicie się z fotografią pod wybranymi hashtagami znacząco spada.

Warto pamiętać, że każdy użytkownik widzi inaczej TOP-owe fotografie hashtagu i najbardziej realne są wyniki w profilach tych osób, które nigdy nie miały kontaktu z Twoim profilem.

Twoi znajomi będą bowiem widzieć Twoje zdjęcie zdecydowanie wyżej. 🙂 

 

Jakie elementy wpływają na to, czy Twoje zdjęcie pojawi się w „TOP” zdjęciach danego hashtagu?

 

Jakie elementy musi spełnić Twoje zdjęcie, aby stać się ”TOP” fotografią danego hashtagu?

 

  • Przede wszystkim musi być ciekawe i dobre jakościowo

 

Nawet najlepiej dobrane hashtagi, opis, dodanie lokalizacji i inne metody zwiększania zasięgu nie będą skuteczne, jeśli zdjęcie jest słabe i niczego nie opowiada, a przynajmniej, nie sprzedaje się jako wartość estetyczna.

Fotografia, którą chcesz zainteresować ludzi musi być, bez zaskoczenia, interesująca.

To zdjęcie widoczne jest w pierwszej kolejności i to jego wizualna strona decyduje o tym, czy ktoś poświęci mu swój czas.

Zanim wybierzesz swoje fotografie zastanów się czy zwróciłyby Twoją uwagę?

Czy są według Ciebie interesujące dla osób, które Cię nawet nie znają?

Czy gdybyś zauważył je u innej osoby, zatrzymałbyś się na chwilę, przeczytał opis, polubił zdjęcie i/lub zostawił swój komentarz?

To, co jest niesamowite dla Ciebie, jak pierwsze kroki Twojego malucha czy poranna kawa w łóżku, niekoniecznie musi interesować innych ludzi.

 

  • Zaangażowanie odbiorców

 

Treści, które zdobywają zaangażowanie, premiowane są dodatkowo.

Jak je jednak zdobyć w 60 minut od publikacji fotografii?

Polegać na własnych followersach!

Czym jest zaangażowanie odbiorców? To stosunek liczby interakcji Twoich followersów (nie przypadkowych osób!) do ich całkowitej liczby w Twoim profilu.

To ich reakcje stanowią największy procent interakcji w pierwszych minutach/godzinach od publikacji Twojego zdjęcia.

To oni napędzają jego popularność, pomagając Ci jednocześnie podbić pozycję Twojej publikacji w TOP-owych zdjęciach dodanych przez Ciebie hashtagów.

Im mniejsze zaangażowanie Twoich odbiorców w Twoim profilu, tym mniejsze ich wsparcie w promocji Twojej fotografii.

 

Dlaczego walczysz o pozycję w TOP zdjęciach hashtagu?

 

Dobrze, ale po co w ogóle Ci ta pozycja w TOP-owych zdjęciach hashtagu?

Jak już wspomniałam na początku, jest to pierwsza siatka zdjęć, jaką widzi osoba przeglądająca wybrany hashtag.

Kiedyś było to zaledwie 9 wyznaczonych, najlepszych fotografii.

Dziś lista wydaje się nie mieć końca, jednak nadal zasadne jest skupianie się na pierwszych 9 pozycjach.

Dlaczego?

Ponieważ nadal właśnie tyle fotografii widzimy na pierwszym ekranie (powyżej linii zanurzenia), zaraz po przejściu do hashtagu, a to oznacza, że otrzymują najwięcej wyświetleń.

 

top zdjęcia hashtagu

 

Dodatkowo jest to metoda na wydłużenie widoczności Twojego zdjęcia pod wybranymi hashtagami oraz zwiększenie ich zasięgu.

 

Jak dobierać hashtagi na Instagramie i jaki jest idealny rozmiar hashtagów dla Twojego profilu?

 

Jeśli ktoś podaje Ci bez większej analizy konkretny rozmiar hashtagów, które „będą pasować” do Twojego profilu, ponieważ posiadasz X tysięcy obserwatorów… to znaczy, że musisz szukać innego źródła wiedzy.

Każdy profil bowiem, nawet o tym samym rozmiarze, jest inny.

Różnią się tematyką, zaangażowaniem odbiorców, stosunkiem płci, lokalizacją obserwatorów.

Profil jest żywy, tak jak osoby, które go obserwują i ich liczba w przypadku, tak wielu zmiennych to zbyt mała baza danych do prawidłowego określenia rozmiaru hashtagów.

 

W przypadku każdego profilu musisz na początek określić:

 

  • tematykę fotografii, a tym samym również hashtagów, jakimi opisywać będziesz zdjęcia,
  • ustalić, kiedy publikować — godzina oraz dzień — czyli kiedy aktywni są Twoi odbiorcy,
  • a także ocenić, jaki procent Twoich odbiorców będzie w stanie polubić lub skomentować Twoje zdjęcie zaraz po jego publikacji.

W przypadku trzeciego wymogu nie chodzi o rozpisanie sztywnych liczb, a uczciwy rachunek sumienia, ile interakcji zdobywają zazwyczaj Twoje fotografie po publikacji i jakie zaangażowanie w profilu posiadasz.

Jeśli jest to niska liczba, pozycjonowanie się na ogromne i popularne hashtagi może zakończyć się totalną klapą.

Oczywiście, są dwie szkoły, w których nawet przy małym zaangażowaniu możesz korzystać z dużych hashtagów, ale tę metodę opiszę niżej.

To, którą przetestujesz, pozostawię Twojej decyzji.

Przypominam też raz jeszcze myśl na temat fotografii z początku tego tekstu: 

“Przede wszystkim musi być ciekawe i dobre jakościowo”

Nie zapomnij o niej, kiedy będziesz wybierać swoje hashtagi!

 

Metoda 1 – ROZPISYWANIE HASHTAGÓW

 

Metodę tę rozpisałam wiele miesięcy temu i przez dłuższy czas proponowałam ją znajomym oraz osobom, które zgłaszały się do mnie po radę.

Jak każdy sposób, który zależny jest od kilkunastu czynników, nie jest to metoda idealna i ma swoje wady.

Wszystkie jednak plusy oraz minusy zostaną wspomniane w tekście, dlatego nie martw o niedopowiedzenia.

Metoda jest pracochłonna, dlatego przygotuj kartkę i długopis.

 

Krok 1: 

 

Wypisz hashtagi, które opisują Twoją fotografię lub profil, jeśli prowadzisz konto tematyczne (min. 5 hashtagów).

Zależy nam przede wszystkim na hashtagach specyficznych, wąsko określających tematykę lub społeczność, przedmiot, branżę itp. 

Na przykład #discoverwarsaw, #comolake, #seebloggerslodz, #piotrkowskastreet, #igerspoland, #umbrellastreet

Wszystkie podane hashtagi określają konkretny temat.

#discoverwarsaw — odkrywanie Warszawy, dlatego spodziewać się będziesz zdjęć, które pokazują Warszawę

#comolake — zdjęcia dotyczące jeziora Como

#seebloggerslodz — zdjęcia dotyczące wydarzenia SeeBloggers w Łodzi

#piotrkowskastreet — zdjęcia z ulicy Piotrkowskiej w Łodzi

#igerspoland — społeczność fotografów z Polski i ludzi zainteresowanych twórczością fotografów mobilnych w Polsce

#umbrellastreet — ulica z parasolkami, np. instalacją kolorowych parasolek nad ulicą

 

Więcej o tym, jak właściwie określać tematykę fotografii, a tym samym hashtagów, przeczytasz tutaj:  8 metod, jak dobierać hashtagi i ich tematykę dla Twoich zdjęć na Instagramie

 

Krok 2: 

 

Zapisz hashtag oraz aktualną liczbę fotografii, które zostały pod nim opublikowane.

Podejrzyj TOP 9 zdjęć każdego, wybranego przez Ciebie hashtagu.

Następnie zapisz liczbę obserwatorów autora każdej z 9 fotografii w TOP oraz wyliczoną średnią liczbę polubień jego ostatnich 3 zdjęć w profilu.

 

Przykład:

 

Hashtag: #discoverwarsaw

Rozmiar hashtagu: 85 540 opublikowanych zdjęć

Rozmiar profilu autora TOP1 zdjęcia tego hashtagu: 5 321 obserwatorów

Średnia liczba polubień pod jego zdjęciami: 464

 

rozpisywanie hashtagów

 

Krok 3: 

 

Odszukaj autorów, którzy mają najbardziej zbliżony rozmiar profilu do Twojego oraz najbardziej zbliżoną średnią liczbę polubień pod fotografiami do Ciebie (jednocześnie).

 

Krok 4: 

 

Dla wytypowanych autorów odnajdź hashtagi w tabeli, pod którymi uzyskali pozycję od 1 do 9 w rankingu TOP fotografii.

 

Krok 5: 

 

Zapisz największy i najmniejszy rozmiar hashtagów autorów, którzy mieli najbardziej zbliżone rozmiary profilu oraz zaangażowanie pod zdjęciami do Ciebie.

 

Krok 6: 

 

Wyszukaj tematyczne hashtagi (z Twojej niszy, branży, tematyki fotografii), które mieszczą się w przedziale rozmiaru najmniejszego i największego hashtagu wytypowanego w kroku 5.

Wyszukiwanie przeprowadzić możesz ręcznie lub skorzystać z narzędzia IQhashtags i odszukać je automatycznie.

 

instagram hashtag generator iqhashtags

Krok 7:

 

W ostatnim kroku musisz testować swoje zestawy hashtagów i sprawdzać, czy zasięg z nich rośnie, czy maleje. 

Jeśli wyniki nie są zadowalające, być może musisz rozszerzyć rozmiary hashtagów o kilka tysięcy w górę i/lub w dół.

Nie bój się eksperymentować i analizować.

I przede wszystkim, korzystaj z konta firmowego i statystyk.

Znacząco ułatwią Ci pracę. 🙂 

 

Metoda 2 – MIX

 

Jedną z innych metod, którą okresowo również testuję, jest tzw. mix.

Polega on na miksowaniu hashtagów małych, średniej wielkości oraz dużych.

Jaki jest tego cel?

Metoda ma budować efekt kuli śnieżnej — zdobywanie zaangażowania jest stopniowe.

 

 

W założeniu na początku zdobywasz TOP pozycję w małych hashtagach dzięki wsparciu Twoich obserwatorów.

Następnie, mając zaangażowanie obserwatorów + zaangażowanie z pozycji TOP małego hashtagu, podbijasz hashtag o średniej wielkości.

Na końcu, z pomocą zaangażowania Twoich obserwatorów + zaangażowanie z pozycji TOP małego hashtagu + zaangażowanie z pozycji TOP średniego hashtagu, Twoje zdjęcie trafia do TOP hashtagu dużego.

Metoda 3 – HASHTAG PERFORMANCE by IQhashtags

 

Hashtag Performance to zupełnie nowe rozwiązanie, które nie jest dostępne w żadnym innym narzędziu na rynku (w Polsce i na świecie).

 

 

Pisząc ten tekst, cieszę się, że miałam swój niewielki wkład w postaci zgłaszania pomysłów oraz wątpliwości, a także testowania rozwiązania w początkowej fazie projektu.

Jest to poniekąd jeden z powodów, który wpłynął na opóźnienie powstania tego tekstu.

Drugim było miejsce, w którym artykuł miał się ostatecznie pojawić.

Myślę, że w przypadku obu niewiadomych przedłużających czas realizacji, warto było chwilę poczekać.

Hashtag Performance przypomina analizę pozycji treści w wyszukiwarce Google (SEO).

W panelu podejrzeć możesz pozycję swoich fotografii oraz szereg informacji na temat jej zmian w rankingu hashtagu na przestrzeni czasu.

Ważną informacją jest to, że pozycja mierzona jest dla użytkowników, którzy nie pozostają z Tobą w kontakcie i nie znają Twojego profilu (większość profili na Instagramie).

 

Hashtag performance iqhashtags

 

Cyfra “0” w przypadku tego screenshota informuje, że zdjęcie zostało już wyparte z listy najpopularniejszych lub ostatnich fotografii tego hashtagu.

Oznacza to, że zajmuje aktualnie pozycję dalszą niż 100 w wybranym rankingu tego znacznika.

Kliknięcie w hashtag dodatkowo przeniesie Cię do nowej podstrony, w której analizować możesz fazy życia Twojego zdjęcia pod hashtagami, m.in.:

  • liczbę uzyskanych polubień i komentarzy w 30-60 minutowych interwałach, 
  • zmiany pozycji fotografii w TOPowych fotografiach oraz najnowszych zdjęciach hashtagu, 
  • nakładające się na siebie zestawienie tych danych w czasie, tj. liczba polubień, komentarzy oraz pozycja w danej godzinie oraz zmiany w kolejnych momentach dnia.

 

hashtag performance iqhashtags 3

 

Jak te dane mogą pomóc Ci w ustaleniu, jakie hashtagi są dla Ciebie?

Przede wszystkim masz stały podgląd na to, na jakie hashtagi Twoje zdjęcie uzyskuje najwyższe pozycje.

Tym samym zwiększasz swoje szanse na powielenie sukcesu dla nowych publikacji. 

Możesz śledzić czas, po jakim Twoje zdjęcie wypada z ostatnich zdjęć opublikowanych w pod hashtagiem.

 

hashtag performance iqhashtags 4

 

Informacja ta wskazuje, jak duże jest wykorzystanie danego tagu i jak szybko pojawiają się pod nim nowe publikacje.

Zbyt duże natężenie ruchu pod hashtagiem w postaci dużej liczby publikacji oznacza większą konkurencję, ale też zainteresowanie hashtagiem.

 

Pułapki podczas dobierania hashtagów 

 

Jak wspominałam wyżej, każda z metod ma zalety, ale także wady.

Nie byłabym uczciwa, gdybym Wam o nich nie powiedziała.

Dlatego postanowiłam poświęcić kilka tysięcy znaków na przedstawienie minusów wszystkich rozwiązań.

Żadna bowiem z dostępnych metod nie gwarantuje 100% pewności, że Twoje zdjęcie nagle podbije serca użytkowników Instagrama.

 

Rozpisywanie hashtagów

 

Jak już wiecie, metodę tę wymyśliłam wiele miesięcy temu, w odpowiedzi m.in. na pytania moich obserwatorów na Instagramie.

W przypadku własnego profilu jest mi dość łatwo typować odpowiednie zakresy.

Wynika to nie tylko ze znajomości swoich odbiorców i zmiennych, ale także zamiłowania do analizowania danych.

W przypadku profili innych osób, trudno było mi poświęcać czas na zgłębianie statystyk i obmyślanie strategii.

Dlatego stworzyłam metodę, która przede wszystkim miała zachęcić ich do researchu i testowania.

Po czasie miałam jednak większą świadomość jej niedoskonałości, które w tym artykule zostały skorygowane.

W pierwotnej wersji nie było wzmianki o tym, by liczba polubień pod zdjęciami była również podobna do liczby polubień pod Twoimi zdjęciami.

Nie było też wyraźnego przypomnienia, że głównym czynnikiem, które zadecyduje o sukcesie fotografii jest… sama fotografia.

Mimo skorygowania tych niedopowiedzeń, nadal pozostaje wiele zmiennych, które mogą znacząco wpłynąć na wyniki.

Na przykład nieuczciwe praktyki, które mogą okłamać Cię podczas porównywania rozmiarów profili lub polubień pod zdjęciami.

 

Miksowanie rozmiarów hashtagów 

 

W przypadku tej metody mawiam jedno hasło “uda się… albo się nie uda”.

Rosyjska ruletka, która może zakończyć się postrzałem albo całkowitym zwycięstwem. 

Jak w przypadku każdej metody, musisz brać pod uwagę inne sprzyjające warunki, jak m.in. określenie czasu publikacji zdjęcia.

 

Hashtag Performance

 

Narzędzie prezentuje najbardziej jakościowe dane, wynikające z analizy Twojego profilu i publikacji.

Nie jest jednak w stanie dać Ci gwarancji, że kolejne zdjęcie, które opublikujesz będzie równie dobre i uzyska przy tych samych hashtagach zbliżony efekt.

Marketing, również na Instagramie, jest czymś, co można szacować, ale na pewno nie można zagwarantować, że coś nie “wywali się” w trakcie.

W końcu, jak już pisałam, zdjęcie, to co przedstawia, jakość – to również wpływa na zainteresowanie i to, że inne osoby chętniej reagują na Twoją fotografię.

Jest też m.in. czas publikacji fotografii, to czy dodałeś wąską lokalizację, angażujący opis, wykazujesz zainteresowanie innymi twórcami, promujesz swoje posty lub udostępniasz je na innych serwisach  i zachęcasz do przejścia na profil ze swoich relacji. 

Zmiennych jest wiele, ale… może nad większością zapanować.

Musisz jedynie uważnie analizować dane!

 

Jak dobierać hashtagi na Instagramie – podsumowanie

 

Oprócz testowania wymienionych metod, staraj się przede wszystkim rozwijać swój warsztat fotograficzny.

Inspiruj się innymi twórcami i czytaj poradniki o tym, jak robić lepsze fotografie.

Nie zapomnij też na pamięć wykuć informacji, że zdjęcie ma być opisane właściwymi hashtagami, nie tylko ze względu na ich rozmiar, ale i tematykę.

Masz pomóc zainteresowanym tematyką osobom dotrzeć do Twojej fotografii, nie to utrudnić.

Kilka razy w tekście wracałam do przypomnienia o artykule, w którym rozpisanych jest 8 metod określenia tematyki hashtagów dla Twoich zdjęć i jak je znaleźć.

Skorzystaj z wiedzy, która została tam przekazana i… testuj. 🙂

Udostępnij

Comments are closed.