Dobieranie hashtagów na Instagramie to nie lada wyzwanie.
Jaka tematyka, rozmiar, długość hashtagu?
W komentarzu czy opisie?
Ile hashtagów pod postem?
Sporo pytań, ale na każde z nich da się znaleźć właściwą odpowiedź.
W tym artykule postaram się podpowiedzieć Ci kilka metod, które ułatwią odrobinę proces określenia rozmiaru hashtagów dla Twojego profilu oraz fotografii.
Jeśli nadal jednak nie wiesz, jak określić tematykę hashtagów, zajrzyj do artykułu, w którym znajdziesz: 8 metod, jak dobierać hashtagi i ich tematykę dla Twoich zdjęć na Instagramie
Jest to ogromnie ważne, ponieważ obie te kwestie są od siebie zależne!
Na skróty:
- TOP fotografie wybranego hashtagu — czym są?
- Jakie elementy wpływają na to, czy Twoje zdjęcie pojawi się w „TOP” zdjęciach danego hashtagu?
- Dlaczego walczysz o pozycję w TOP zdjęciach hashtagu?
- Jak dobierać hashtagi na Instagramie i jaki jest idealny rozmiar hashtagów dla Twojego profilu?
- Metoda 1 – ROZPISYWANIE HASHTAGÓW
- Metoda 2 – MIX
- Metoda 3 – HASHTAG PERFORMANCE IQhashtags.com
- Pułapki podczas dobierania hashtagów
Określenie rozmiaru hashtagów nie jest procesem prostym, a tym bardziej szybkim.
Skoro jednak do tej pory robiłeś to na wyczucie, kilka dni lub tygodni testów nie będą dla Ciebie poświęceniem w walce o lepsze zasięgi i odbiorców, prawda?
Metody te wymagać będą od Ciebie ciągłych testów, ale przede wszystkim, zrozumienia samej mechaniki działania hashtagów, pozycjonowania i platformy.
Od określenia tematyki hashtagów dopasowanej do tego, co przedstawiasz na zdjęciach, ich właściwego rozmiaru aż po to, w jaki sposób zdjęcie trafia do “TOP” fotografii danego hashtagu.
Zacznijmy od początku…
TOP fotografie wybranego hashtagu — czym są?
Topowe zdjęcia pod hashtagiem to te fotografie, które były najpopularniejsze w zadanym okresie czasu.
Nie ma reguły co do tego, ile czasu zdjęcie utrzyma się w TOP zdjęciach hashtagów.
Najpopularniejsze, czyli takie, które otrzymały największe zaangażowanie (polubienia, komentarze, udostępnienia, zapisania, przejścia na profil itp.) w najkrótszym czasie od publikacji.
TOP fotografie hashtagów wyświetlają się jako natywne, czyli jako początkowy widok każdego, sprawdzanego przez Ciebie hashtagu na Instagramie.
Ponadto, przedłużają czas życia zdjęcia pod hashtagiem, zwiększając liczbę jego odbiorców.
Najczęściej decydujące jest 30-120 minut od momentu publikacji w platformie, ale sama najczęściej podpowiadam na 60 minut.
Im więcej czasu mija bowiem od publikacji, tym zaangażowanie jest mniejsze, a szansa na wybicie się z fotografią pod wybranymi hashtagami znacząco spada.
Warto pamiętać, że każdy użytkownik widzi inaczej TOP-owe fotografie hashtagu i najbardziej realne są wyniki w profilach tych osób, które nigdy nie miały kontaktu z Twoim profilem.
Twoi znajomi będą bowiem widzieć Twoje zdjęcie zdecydowanie wyżej. 🙂
Jakie elementy wpływają na to, czy Twoje zdjęcie pojawi się w „TOP” zdjęciach danego hashtagu?
Jakie elementy musi spełnić Twoje zdjęcie, aby stać się ”TOP” fotografią danego hashtagu?
-
Przede wszystkim musi być ciekawe i dobre jakościowo
Nawet najlepiej dobrane hashtagi, opis, dodanie lokalizacji i inne metody zwiększania zasięgu nie będą skuteczne, jeśli zdjęcie jest słabe i niczego nie opowiada, a przynajmniej, nie sprzedaje się jako wartość estetyczna.
Fotografia, którą chcesz zainteresować ludzi musi być, bez zaskoczenia, interesująca.
To zdjęcie widoczne jest w pierwszej kolejności i to jego wizualna strona decyduje o tym, czy ktoś poświęci mu swój czas.
Zanim wybierzesz swoje fotografie zastanów się czy zwróciłyby Twoją uwagę?
Czy są według Ciebie interesujące dla osób, które Cię nawet nie znają?
Czy gdybyś zauważył je u innej osoby, zatrzymałbyś się na chwilę, przeczytał opis, polubił zdjęcie i/lub zostawił swój komentarz?
To, co jest niesamowite dla Ciebie, jak pierwsze kroki Twojego malucha czy poranna kawa w łóżku, niekoniecznie musi interesować innych ludzi.
-
Zaangażowanie odbiorców
Treści, które zdobywają zaangażowanie, premiowane są dodatkowo.
Jak je jednak zdobyć w 60 minut od publikacji fotografii?
Polegać na własnych followersach!
Czym jest zaangażowanie odbiorców? To stosunek liczby interakcji Twoich followersów (nie przypadkowych osób!) do ich całkowitej liczby w Twoim profilu.
To ich reakcje stanowią największy procent interakcji w pierwszych minutach/godzinach od publikacji Twojego zdjęcia.
To oni napędzają jego popularność, pomagając Ci jednocześnie podbić pozycję Twojej publikacji w TOP-owych zdjęciach dodanych przez Ciebie hashtagów.
Im mniejsze zaangażowanie Twoich odbiorców w Twoim profilu, tym mniejsze ich wsparcie w promocji Twojej fotografii.
Dlaczego walczysz o pozycję w TOP zdjęciach hashtagu?
Dobrze, ale po co w ogóle Ci ta pozycja w TOP-owych zdjęciach hashtagu?
Jak już wspomniałam na początku, jest to pierwsza siatka zdjęć, jaką widzi osoba przeglądająca wybrany hashtag.
Kiedyś było to zaledwie 9 wyznaczonych, najlepszych fotografii.
Dziś lista wydaje się nie mieć końca, jednak nadal zasadne jest skupianie się na pierwszych 9 pozycjach.
Dlaczego?
Ponieważ nadal właśnie tyle fotografii widzimy na pierwszym ekranie (powyżej linii zanurzenia), zaraz po przejściu do hashtagu, a to oznacza, że otrzymują najwięcej wyświetleń.
Dodatkowo jest to metoda na wydłużenie widoczności Twojego zdjęcia pod wybranymi hashtagami oraz zwiększenie ich zasięgu.
Jak dobierać hashtagi na Instagramie i jaki jest idealny rozmiar hashtagów dla Twojego profilu?
Jeśli ktoś podaje Ci bez większej analizy konkretny rozmiar hashtagów, które „będą pasować” do Twojego profilu, ponieważ posiadasz X tysięcy obserwatorów… to znaczy, że musisz szukać innego źródła wiedzy.
Każdy profil bowiem, nawet o tym samym rozmiarze, jest inny.
Różnią się tematyką, zaangażowaniem odbiorców, stosunkiem płci, lokalizacją obserwatorów.
Profil jest żywy, tak jak osoby, które go obserwują i ich liczba w przypadku, tak wielu zmiennych to zbyt mała baza danych do prawidłowego określenia rozmiaru hashtagów.
W przypadku każdego profilu musisz na początek określić:
- tematykę fotografii, a tym samym również hashtagów, jakimi opisywać będziesz zdjęcia,
- ustalić, kiedy publikować — godzina oraz dzień — czyli kiedy aktywni są Twoi odbiorcy,
- a także ocenić, jaki procent Twoich odbiorców będzie w stanie polubić lub skomentować Twoje zdjęcie zaraz po jego publikacji.
W przypadku trzeciego wymogu nie chodzi o rozpisanie sztywnych liczb, a uczciwy rachunek sumienia, ile interakcji zdobywają zazwyczaj Twoje fotografie po publikacji i jakie zaangażowanie w profilu posiadasz.
Jeśli jest to niska liczba, pozycjonowanie się na ogromne i popularne hashtagi może zakończyć się totalną klapą.
Oczywiście, są dwie szkoły, w których nawet przy małym zaangażowaniu możesz korzystać z dużych hashtagów, ale tę metodę opiszę niżej.
To, którą przetestujesz, pozostawię Twojej decyzji.
Nim jednak zaczniesz czytać o metodach i wybierać pierwsze hashtagi, upewnij się, że przeczytałeś ten artykuł: 8 metod, jak dobierać hashtagi i ich tematykę dla Twoich zdjęć na Instagramie
Przypominam też raz jeszcze myśl na temat fotografii z początku tego tekstu:
“Przede wszystkim musi być ciekawe i dobre jakościowo”
Nie zapomnij o niej, kiedy będziesz wybierać swoje hashtagi!
Metoda 1 – ROZPISYWANIE HASHTAGÓW
Metodę tę rozpisałam wiele miesięcy temu i przez dłuższy czas proponowałam ją znajomym oraz osobom, które zgłaszały się do mnie po radę.
Jak każdy sposób, który zależny jest od kilkunastu czynników, nie jest to metoda idealna i ma swoje wady.
Wszystkie jednak plusy oraz minusy zostaną wspomniane w tekście, dlatego nie martw o niedopowiedzenia.
Metoda jest pracochłonna, dlatego przygotuj kartkę i długopis.
Krok 1:
Wypisz hashtagi, które opisują Twoją fotografię lub profil, jeśli prowadzisz konto tematyczne (min. 5 hashtagów).
Zależy nam przede wszystkim na hashtagach specyficznych, wąsko określających tematykę lub społeczność, przedmiot, branżę itp.
Na przykład #discoverwarsaw, #comolake, #seebloggerslodz, #piotrkowskastreet, #igerspoland, #umbrellastreet
Wszystkie podane hashtagi określają konkretny temat.
#discoverwarsaw — odkrywanie Warszawy, dlatego spodziewać się będziesz zdjęć, które pokazują Warszawę
#comolake — zdjęcia dotyczące jeziora Como
#seebloggerslodz — zdjęcia dotyczące wydarzenia SeeBloggers w Łodzi
#piotrkowskastreet — zdjęcia z ulicy Piotrkowskiej w Łodzi
#igerspoland — społeczność fotografów z Polski i ludzi zainteresowanych twórczością fotografów mobilnych w Polsce
#umbrellastreet — ulica z parasolkami, np. instalacją kolorowych parasolek nad ulicą
Więcej o tym, jak właściwie określać tematykę fotografii, a tym samym hashtagów, przeczytasz tutaj: 8 metod, jak dobierać hashtagi i ich tematykę dla Twoich zdjęć na Instagramie
Krok 2:
Zapisz hashtag oraz aktualną liczbę fotografii, które zostały pod nim opublikowane.
Podejrzyj TOP 9 zdjęć każdego, wybranego przez Ciebie hashtagu.
Następnie zapisz liczbę obserwatorów autora każdej z 9 fotografii w TOP oraz wyliczoną średnią liczbę polubień jego ostatnich 3 zdjęć w profilu.
Przykład:
Hashtag: #discoverwarsaw
Rozmiar hashtagu: 85 540 opublikowanych zdjęć
Rozmiar profilu autora TOP1 zdjęcia tego hashtagu: 5 321 obserwatorów
Średnia liczba polubień pod jego zdjęciami: 464
Krok 3:
Odszukaj autorów, którzy mają najbardziej zbliżony rozmiar profilu do Twojego oraz najbardziej zbliżoną średnią liczbę polubień pod fotografiami do Ciebie (jednocześnie).
Krok 4:
Dla wytypowanych autorów odnajdź hashtagi w tabeli, pod którymi uzyskali pozycję od 1 do 9 w rankingu TOP fotografii.
Krok 5:
Zapisz największy i najmniejszy rozmiar hashtagów autorów, którzy mieli najbardziej zbliżone rozmiary profilu oraz zaangażowanie pod zdjęciami do Ciebie.
Krok 6:
Wyszukaj tematyczne hashtagi (z Twojej niszy, branży, tematyki fotografii), które mieszczą się w przedziale rozmiaru najmniejszego i największego hashtagu wytypowanego w kroku 5.
Wyszukiwanie przeprowadzić możesz ręcznie lub skorzystać z narzędzia IQhashtags i odszukać je automatycznie.
Krok 7:
W ostatnim kroku musisz testować swoje zestawy hashtagów i sprawdzać, czy zasięg z nich rośnie, czy maleje.
Jeśli wyniki nie są zadowalające, być może musisz rozszerzyć rozmiary hashtagów o kilka tysięcy w górę i/lub w dół.
Nie bój się eksperymentować i analizować.
I przede wszystkim, korzystaj z konta firmowego i statystyk.
Znacząco ułatwią Ci pracę. 🙂
Metoda 2 – MIX
Jedną z innych metod, którą okresowo również testuję, jest tzw. mix.
Polega on na miksowaniu hashtagów małych, średniej wielkości oraz dużych.
Jaki jest tego cel?
Metoda ma budować efekt kuli śnieżnej — zdobywanie zaangażowania jest stopniowe.
W założeniu na początku zdobywasz TOP pozycję w małych hashtagach dzięki wsparciu Twoich obserwatorów.
Następnie, mając zaangażowanie obserwatorów + zaangażowanie z pozycji TOP małego hashtagu, podbijasz hashtag o średniej wielkości.
Na końcu, z pomocą zaangażowania Twoich obserwatorów + zaangażowanie z pozycji TOP małego hashtagu + zaangażowanie z pozycji TOP średniego hashtagu, Twoje zdjęcie trafia do TOP hashtagu dużego.
Przypomnienie: w tej metodzie też musisz właściwie określić tematykę hashtagów, więc jeśli nadal się bronisz, odsyłam Cię do tego tekstu: 8 metod, jak dobierać hashtagi i ich tematykę dla Twoich zdjęć na Instagramie
Metoda 3 – HASHTAG PERFORMANCE by IQhashtags
Hashtag Performance to zupełnie nowe rozwiązanie, które nie jest dostępne w żadnym innym narzędziu na rynku (w Polsce i na świecie).
Pisząc ten tekst, cieszę się, że miałam swój niewielki wkład w postaci zgłaszania pomysłów oraz wątpliwości, a także testowania rozwiązania w początkowej fazie projektu.
Jest to poniekąd jeden z powodów, który wpłynął na opóźnienie powstania tego tekstu.
Drugim było miejsce, w którym artykuł miał się ostatecznie pojawić.
Myślę, że w przypadku obu niewiadomych przedłużających czas realizacji, warto było chwilę poczekać.
Hashtag Performance przypomina analizę pozycji treści w wyszukiwarce Google (SEO).
W panelu podejrzeć możesz pozycję swoich fotografii oraz szereg informacji na temat jej zmian w rankingu hashtagu na przestrzeni czasu.
Ważną informacją jest to, że pozycja mierzona jest dla użytkowników, którzy nie pozostają z Tobą w kontakcie i nie znają Twojego profilu (większość profili na Instagramie).
Cyfra “0” w przypadku tego screenshota informuje, że zdjęcie zostało już wyparte z listy najpopularniejszych lub ostatnich fotografii tego hashtagu.
Oznacza to, że zajmuje aktualnie pozycję dalszą niż 100 w wybranym rankingu tego znacznika.
Kliknięcie w hashtag dodatkowo przeniesie Cię do nowej podstrony, w której analizować możesz fazy życia Twojego zdjęcia pod hashtagami, m.in.:
- liczbę uzyskanych polubień i komentarzy w 30-60 minutowych interwałach,
- zmiany pozycji fotografii w TOPowych fotografiach oraz najnowszych zdjęciach hashtagu,
- nakładające się na siebie zestawienie tych danych w czasie, tj. liczba polubień, komentarzy oraz pozycja w danej godzinie oraz zmiany w kolejnych momentach dnia.
Jak te dane mogą pomóc Ci w ustaleniu, jakie hashtagi są dla Ciebie?
Przede wszystkim masz stały podgląd na to, na jakie hashtagi Twoje zdjęcie uzyskuje najwyższe pozycje.
Tym samym zwiększasz swoje szanse na powielenie sukcesu dla nowych publikacji.
Możesz śledzić czas, po jakim Twoje zdjęcie wypada z ostatnich zdjęć opublikowanych w pod hashtagiem.
Informacja ta wskazuje, jak duże jest wykorzystanie danego tagu i jak szybko pojawiają się pod nim nowe publikacje.
Zbyt duże natężenie ruchu pod hashtagiem w postaci dużej liczby publikacji oznacza większą konkurencję, ale też zainteresowanie hashtagiem.
Potrzebujesz bardziej szczegółowego wyjaśniania? Zajrzyj tutaj: Hashtags Performance — jak znaleźć najlepsze hashtagi na Instagramie?
Pułapki podczas dobierania hashtagów
Jak wspominałam wyżej, każda z metod ma zalety, ale także wady.
Nie byłabym uczciwa, gdybym Wam o nich nie powiedziała.
Dlatego postanowiłam poświęcić kilka tysięcy znaków na przedstawienie minusów wszystkich rozwiązań.
Żadna bowiem z dostępnych metod nie gwarantuje 100% pewności, że Twoje zdjęcie nagle podbije serca użytkowników Instagrama.
Rozpisywanie hashtagów
Jak już wiecie, metodę tę wymyśliłam wiele miesięcy temu, w odpowiedzi m.in. na pytania moich obserwatorów na Instagramie.
W przypadku własnego profilu jest mi dość łatwo typować odpowiednie zakresy.
Wynika to nie tylko ze znajomości swoich odbiorców i zmiennych, ale także zamiłowania do analizowania danych.
W przypadku profili innych osób, trudno było mi poświęcać czas na zgłębianie statystyk i obmyślanie strategii.
Dlatego stworzyłam metodę, która przede wszystkim miała zachęcić ich do researchu i testowania.
Po czasie miałam jednak większą świadomość jej niedoskonałości, które w tym artykule zostały skorygowane.
W pierwotnej wersji nie było wzmianki o tym, by liczba polubień pod zdjęciami była również podobna do liczby polubień pod Twoimi zdjęciami.
Nie było też wyraźnego przypomnienia, że głównym czynnikiem, które zadecyduje o sukcesie fotografii jest… sama fotografia.
Mimo skorygowania tych niedopowiedzeń, nadal pozostaje wiele zmiennych, które mogą znacząco wpłynąć na wyniki.
Na przykład nieuczciwe praktyki, które mogą okłamać Cię podczas porównywania rozmiarów profili lub polubień pod zdjęciami.
Miksowanie rozmiarów hashtagów
W przypadku tej metody mawiam jedno hasło “uda się… albo się nie uda”.
Rosyjska ruletka, która może zakończyć się postrzałem albo całkowitym zwycięstwem.
Jak w przypadku każdej metody, musisz brać pod uwagę inne sprzyjające warunki, jak m.in. określenie czasu publikacji zdjęcia.
Hashtag Performance
Narzędzie prezentuje najbardziej jakościowe dane, wynikające z analizy Twojego profilu i publikacji.
Nie jest jednak w stanie dać Ci gwarancji, że kolejne zdjęcie, które opublikujesz będzie równie dobre i uzyska przy tych samych hashtagach zbliżony efekt.
Marketing, również na Instagramie, jest czymś, co można szacować, ale na pewno nie można zagwarantować, że coś nie “wywali się” w trakcie.
W końcu, jak już pisałam, zdjęcie, to co przedstawia, jakość – to również wpływa na zainteresowanie i to, że inne osoby chętniej reagują na Twoją fotografię.
Jest też m.in. czas publikacji fotografii, to czy dodałeś wąską lokalizację, angażujący opis, wykazujesz zainteresowanie innymi twórcami, promujesz swoje posty lub udostępniasz je na innych serwisach i zachęcasz do przejścia na profil ze swoich relacji.
Zmiennych jest wiele, ale… może nad większością zapanować.
Musisz jedynie uważnie analizować dane!
Jak dobierać hashtagi na Instagramie – podsumowanie
Oprócz testowania wymienionych metod, staraj się przede wszystkim rozwijać swój warsztat fotograficzny.
Inspiruj się innymi twórcami i czytaj poradniki o tym, jak robić lepsze fotografie.
Nie zapomnij też na pamięć wykuć informacji, że zdjęcie ma być opisane właściwymi hashtagami, nie tylko ze względu na ich rozmiar, ale i tematykę.
Masz pomóc zainteresowanym tematyką osobom dotrzeć do Twojej fotografii, nie to utrudnić.
Kilka razy w tekście wracałam do przypomnienia o artykule, w którym rozpisanych jest 8 metod określenia tematyki hashtagów dla Twoich zdjęć i jak je znaleźć.
Skorzystaj z wiedzy, która została tam przekazana i… testuj. 🙂
Jeden komentarz
Wow! Świetny artykuł! Dziękuję bardzo za rzeczową wiedzę w tak ułożony sposób. Zostaję tu na dłużej!