Prawdopodobnie słyszałeś już o Instagram Reels, które choć jeszcze niedostępne w Polsce, podbija serca ludzi w pozostałych zakątkach świata.
Jest to nowa funkcja uruchomiona niedawno przez platformę, której zadaniem jest odegranie roli bezpośredniej konkurencji TikToka.
Przeczytaj: Kim są TikTokerzy, czym jest TikTok i o co chodzi z tą aplikacją?
Dziś omawiamy dokładnie, jak działają Instagram Reels, jak wypada w porównaniu z TikTok i jak możesz wykorzystać Instagram Reels w marketingu, aby zbudować lojalnych obserwujących i społeczność dla swojej firmy na Instagramie.
Różnice pomiędzy Instagram Reels a TikTok
Popularność TikToka gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat, gdy aplikacja do udostępniania krótkich nagrań wideo szturmem zdobyła świat.
W TikToku użytkownicy mogą tworzyć filmy o długości do 60 sekund i łączyć je z filtrami, tekstem, podkładem muzycznym (klipami audio), do których mogą tańczyć bądź uprawiać tzw. lip sync (poruszanie ustami do piosenki, w którym udajemy, że to osoba nagrywająca film śpiewa piosenkę).
Prostota TikTok wraz z jego uzależniającą naturą (filmy odtwarzają się automatycznie w momencie otworzenia aplikacji) pomogła mu osiągnąć globalny sukces.
Podobnie jak na Instagramie, użytkownicy TikTok mogą śledzić inne konta, np. firmowe, używać hashtagów, aby zwiększyć swoją widoczność, a także pokazywane są im inne konta, które według algorytmu TikTok mogą ich zainteresować.
Brzmi znajomo, prawda?
Jakie są jednak główne różnice między tymi rozwiązaniami?
Długość nagrań wideo
Film w aplikacji TikTok może mieć nawet do 60 sekund długości, podczas gdy treści tworzone za pomocą Instagram Reels są obecnie ograniczone do 15 sekund.
Funkcje oraz ich liczba
TikTok ma znacznie mniej funkcji niż Instagram jako całość.
Z tego powodu użytkownicy TikToka bardziej polegają na wirusowości ich treści, nie dodatkowych opcjach promocji.
Z drugiej strony Instagram ma wiele różnych funkcji, na których mogą polegać firmy podczas budowania oraz rozwijania swojej społeczności.
Oprócz wielu opcji udostępniania zdjęć i filmów na Instagramie, firmy mogą również założyć własny sklep na Instagramie, w którym obserwujący mogą klikać posty, aby zobaczyć dalsze szczegóły dotyczące produktów, takie jak cena i szczegóły zakupu.
Reklama na TikToku i Instagramie
W obu miejscach pojawiają się reklamy, jednak to narzędzia Instagrama pozwalają na zbudowanie bardzo skomplikowanych kampanii z poziomu Menedżera reklam.
Można to również zrobić w prostej formie z poziomu Instagrama, promując na przykład wybrany post.
Za pośrednictwem Instagrama możesz wyświetlać reklamy, które są specjalnie ukierunkowane, co zapewnia, że Twoje treści są widoczne dla tych, którym się reklamujesz.
W TikTok formaty reklam są bardziej okrojone a funkcje ograniczone.
Więcej o reklamie na TikTok przeczytasz tutaj: Reklama na TikToku – jak promować się na TikToku?
Przyszłość TikToka jest niepewna?
TikTok może wkrótce zostać zakazany w Ameryce, a przynajmniej takiego rozwoju sytuacji oczekiwał Donald Trump, obecny prezydent Stanów Zjednoczonych.
Choć nadal nic się w tym kierunku nie wydarzyło i czekamy na dalsze wieści zza oceanu, nie możemy bagatelizować sprawy.
Nie ciekawiej zapowiada się przyszłość rozwiązania w kraju nad Wisłą.
Jak donosi Wirtualna Polska, Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad ograniczeniem a nawet całkowitym zablokowaniem TikToka czy Aliexpress w Polsce.
Z drugiej strony Instagram nie natknął się na żadne podobne problemy i jest bezpieczną platformą mediów społecznościowych do marketingu Twojej firmy.
Jak korzystać z Instagram Reels?
Aby stworzyć klip, wybierz “Reels” w widoku tworzenia nowej relacji – uzyskasz dostęp do szeregu kreatywnych narzędzi do edycji.
Po lewej stronie ekranu zobaczysz cztery różne opcje: muzyka, prędkość, efekty specjalne i stoper.
Masz możliwość nagrania swojego filmu za jednym razem, w różnych klipach lub poprzez przesłanie całego filmu z telefonu.
Gdy Twój film będzie gotowy do publikacji, otrzymasz możliwość wyboru okładki, a następnie udostępnienia go w swoim kanale, w nowej sekcji Reels na stronie Eksploruj, w swojej relacji na Instagramie lub za pośrednictwem wiadomości bezpośredniej (DM).
Twoje nagranie Reels pojawi się w sekcji Reel Twojego profilu na Instagramie (podobnie jak IGTV), a także pojawi się w Twojej siatce Instagram, jeśli udostępnisz je w swoim kanale.
Szczęśliwi ci, którzy już posiadają Reels w swoim profilu.
Korzystając z Reels, możesz naprawdę zwiększyć widoczność swojej marki.
Mówi się, że algorytm Instagrama w tej chwili faworyzuje treści pochodzące z rozwiązania Reels ponad wszystko inne, więc gdy tylko otrzymasz rozwiązanie w swoim profilu bądź kreatywny i zobacz, jak gwałtownie rośnie wskaźnik zaangażowania oraz zasięg!
Jak korzystać z IGTV?
Jeśli chcesz udostępnić dłuższy film, wypróbuj funkcję IG TV.
To opcja długich materiałów wideo (minimum 60 sekund) na Instagramie i jest świetnym sposobem na bardziej szczegółowe przedstawienie historii Twojej marki.
Wszystkie Twoje filmy IG TV zostaną zapisane na Twoim profilu w sekcji IG TV.
Marki przyjęły to rozwiązanie, tworząc różne serie oparte na podobnych tematach.
Wykorzystaj je do kursów, szkoleń, opowiedzenia o wydarzeniu, redystrybucji materiałów z YouTube itp.
Możesz też zapisywać tutaj swoje filmy na żywo (live’y), aby każdy, kto je przegapił, mógł obejrzeć je ponownie.
Co więcej, możesz je także później udostępnić do swojej relacji i okrasić ich opis linkiem kierującym na przykład do strony lub bloga marki.
Magiczne rozwiązanie, gdy Twój profil jeszcze nie otrzymał funkcji swipe!
Jak korzystać live’ów na Instagramie? Relacje na żywo
Instagram Live to jeden z autentycznych sposobów łączenia się z obserwującymi.
Jesteś tu i teraz z obserwatorami, którzy nie widzą już tylko suchych postów, ale prawdziwego człowieka, który mówi do nich w czasie rzeczywistym.
Bez względu na powód rozpoczęcia działalności (premiery produktów, często zadawane pytania, dzielenie się swoją historią, goście), live prawdopodobnie zwiększy Twoje zaangażowanie.
To mniej dopracowany, bardziej ludzki i prawdziwy sposób na zaprezentowanie swojej firmy społeczności na Instagramie.
Po prostu kliknij Instagram Stories, przesuń palcem do funkcji Instagram Live, dodaj tytuł i gotowe!
Po zakończeniu możesz zapisać film, który możesz następnie przesłać do IG TV.
Jak korzystać z Instagram Stories? Relacje na Instagramie
Instagram Stories to szybki i łatwy sposób na kontaktowanie się ze swoimi obserwatorami.
Po prostu kliknij w lewym górnym rogu ekranu, aby udostępnić zdjęcia i filmy, korzystając z różnych opcji filtrów, GIF-ów i przycisków związanych z zaangażowaniem, takich jak “Pogadajmy” lub „Kliknij” (tutaj).
Instagram Stories to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania i interakcji ze społecznością IG.
Utrzymuje również ich uwagę przy Twoim profilu w momencie, gdy z jakichś powodów nie możesz publikować często postów głównych (w feed / siatce).
Możesz rozpocząć dyskusję za pomocą naklejki „Pytania”, stworzyć zabawną ankietę za pomocą opcji Ankieta”, rozpocząć Quiz, odliczać czas do rozpoczęcia wydarzenia lub sprzedaży, a także wezwać do działania, w którym prosisz swoich obserwujących o rozmowę z Tobą.
Możesz również wziąć udział w wyzwaniu bądź nawet stworzyć je dla swoich obserwujących, jednocześnie zwiększając widoczność swojej marki.
W końcu aby wziąć udział w wyzwaniu, muszą opublikować relację w swoim profilu.
Podobnie jak Snapchat, Instagram Stories są widoczne przez 24 godziny, po czym znikają.
Możesz przedłużyć ich życie i dodać je do wyróżnionych relacji w Twoim profilu.
W ten sposób zachowasz ważne z punktu widzenia Twojej marki i odbiorców informacje – na przykład powiadomienie o nowej promocji, cennik, ofertę, opinie klientów, często zadawane pytania czy inne, ważne wydarzenia.
Zwiększ swoją widoczność, dodając odpowiednie hashtagi oraz (jeśli jest taka możliwość) lokalizacji do swoich relacji, które można również ukryć za dowolnymi naklejkami lub GIF-ami, których używasz.
Przyszłość treści wideo na Instagramie
Według Instagrama mobilne treści wideo będą stanowić 78% całkowitego mobilnego ruchu danych do 2021 roku.
Oznacza to, że jest to nowy format dla Twojej firmy, choć stary i niedoceniony social media
Nadszedł czas, aby zapoznać się ze wszystkimi opcjami wideo, które Twoja firma otrzymuje od Instagrama i znaleźć dla nich miejsce w Twojej strategii działań.
Niezależnie od formatu, w którym chcesz udostępniać swoje filmy na Instagramie, ważną częścią jest uczynienie treści wideo niezapomnianymi i umożliwienie obserwującym poznanie Twojej firmy w bardziej osobisty sposób.
Pamiętaj, że to, czy ktoś będzie z Tobą czy obok Ciebie zależy od tego, ile wkładasz w Waszą wspólną relację.
Twoim wkładem może być edukacja i rozrywka.
Upewnij się też, że maksymalnie zwiększasz swój zasięg i widoczność poprzez odpowiednie użycie starannie dobranych hashtagów, lokalizacji oraz angażowanie społeczności.
Czy jesteś gotowy, aby zmierzyć się ze światem Reels?