Prawidłowo dobrane hashtagi generują duży zasięg i przyciągają nowych obserwujących oraz polubienia.
W jaki sposób dobierać hashtagi, aby osiągnąć taki efekt i w końcu zacząć rozwijać swój profil?
W dzisiejszym artykule poznasz 3 najważniejsze zasady podczas dobierania hashtagów do Twoich treści.
Hashtagi Instagram 2020 – kompletny przewodnik po hashtagach na Instagramie w 2020 roku!
Hashtagi są bardzo ważną częścią strategii Twojego profilu, zwłaszcza wtedy, gdy nie jesteś jeszcze rozpoznawalnym celebrytom świata internetu.
Pozwalają Ci dotrzeć do nowych odbiorców, promować markę i sprzedawać właściwym osobom swoje produkty oraz usługi.
Nim staniesz się nowym, topowym influencerem lub brandem polskiego Instagrama, musisz odrobinę popracować nad promocją profilu.
1. Tematyka i język hashtagów dopasowany do treści i lokalizacji, czyli realizowanie podstawowych celów Twojego konta.
Żyjemy w zabieganym świecie, gdzie każda sekunda ma znaczenie.
Chcemy dostać wszystko szybko, bezpośrednio oraz łatwo.
Jeśli tak się nie dzieje, zniechęcamy się i szukamy rozwiązania w innym miejscu, które pozwoli nam zrealizować te potrzeby.
W końcu nie liczy się przywiązanie, a efekt.
Między innymi dlatego podczas projektowania stron, designerzy głowią się, jak najbardziej ułatwić ścieżkę klientowi skrócić wymagane kliknięcia podczas jego wizyty w witrynie.
Im mniej wysiłku musi włożyć user, tym większa jest szansa, że zrealizuje cele marketingowe i sprzedażowe firmy.
Nie inaczej jest również na Instagramie.
Poszukując konkretnych treści, wpisujesz specyficzne hashtagi określające temat w wyszukiwarce Instagrama.
Twoją intencją jest otrzymać zdjęcia odnoszące się do wybranego tematu.
Jeśli poszukujesz słodkich kotów w kapeluszu, niekoniecznie interesuje Cię selfie, zdjęcie kwiatka czy nogi.
Twoja potrzeba nie zostaje zrealizowana, a Ty nie masz ochoty nawet dowiedzieć się, dlaczego noga pojawiła się w treściach o kotkach.
To nie jest temat, który Cię interesował, więc tego zdjęcia i tak nie otworzysz, nie sprawdzisz profilu autora ani nie zareagujesz na tę treść.
Realizacja celów a hashtagi na Instagramie
Czy hashtag ten był efektywny dla zdjęcia nogi?
Nie.
Nie zrealizował celu, którym jest dotarcie do właściwego odbiorcy zainteresowanego taką treścią, który chciałby zareagować na fotografię i być może pozostać fanem profilu.
Dlatego właśnie podczas dobierania hashtagów, skupić musisz się przede wszystkim na tym, co jest na zdjęciu.
Hashtagiem opisujesz zawartość fotografii.
Wizualna strona naszej publikacji jest widoczna jako pierwsza w siatce hashtagów i to ona jest czynnikiem, który w pierwszej kolejności decyduje, czy ktoś kliknie w Twoją publikację i zapozna się z jej opisem, a może nawet Twoim profilem.
Jednak jest więcej celów, między innymi sprzedażowe.
Jeśli prowadzisz firmę i nie zależy Ci jedynie na zostaniu rozpoznawalnym twórcą, a zdobywaniu klientów, musisz pamiętać o tym, że publikujesz dla ludzi z konkretnego kraju (a nawet miasta).
Używanie anglojęzycznych hashtagów dla zdjęć Twojej firmy sprzedającej krawaty w stacjonarnym sklepie w Warszawie może przynieść Ci polubienia i obserwacje z całego świata, ale niekoniecznie klientów.
Wyszukiwanie hashtagów tematycznych na Instagramie – jak znaleźć niszowe hashtagi?
Podczas wyszukiwania nowych hashtagów możesz skorzystać z wyszukiwarki Instagrama i wpisywać tematy związane z Twoją najnowszą publikacją.
Instagram proponuje podobne hashtagi (lista) oraz powiązane (po przejściu na stronę hashtagu).
Możesz również skorzystać z automatycznych rozwiązań, które z kilku godzin przeczesywania Instagrama w poszukiwaniu hashtagów, skrócą Twoją pracę do kilku kliknięć.
W przypadku IQhashtags możesz również zdecydować o języku hashtagów, jakie mają być wyszukiwane dla Twojego konta.
Narzędzie bada lokalizację użytkowników, którzy wykorzystują wybrane hashtagi i podpowiada je odpowiednio dla Twojego (wybranego) języka.
Co możesz jeszcze zrobić, jeśli już zdecydujesz się na zewnętrzne rozwiązanie?
Analizuj zaangażowanie hashtagów z listy i sortuj wyniki według polubień i komentarzy.
Sprawdź, czy hashtag został już użyty na Twoim koncie.
Im bardziej różnorodne hashtagi, tym lepiej dla Twójego zasięgu.
Docierasz do nowych odbiorców, zamiast mielić bez przerwy te same osoby, które znają Cię już od dziesięciu innych publikacji pod tym samych hashtagiem.
Zajrzyj również do zakładki „trendy” i sprawdź, jakie hashtagi rosną w szybkim tempie.
Być może to okazja, by podpiąć się pod ich rosnącą popularność?
Z listy wybierz 30 hashtagów, jeśli jest to możliwe.
Na tyle właśnie pozwala sam Instagram, więc gdyby było to szkodliwe dla Twojego konta, limit byłby niższy.
Jednocześnie więcej hashtagów oznacza większy zasięg.
Nie dodawaj jednak tagów, które nie mają związku z tematyką Twojej fotografii tylko po to, by dodać ich jak najwięcej.
Ostatecznie liczy się jakość.
Hashtagi, które wybierzesz z listy w narzędziu mają jeszcze jedną zaletę.
Wyszukiwarka automatycznie odrzuca zbanowane hashatgi, dlatego nie musisz obawiać się, że Twój post zostanie ukryty.
W przypadku wyszukiwania ręcznego hashagów, zawsze musisz sprawdzać swoje hashtagi czy nie są zbanowane.
Możesz użyć do tego narzędzia Banned Hashtags.
Więcej o zbanowanych hashtagach na Instagramie przeczytasz tutaj: Hashtagi nie działają? Sprawdź 3 najczęstsze powody!
2. Zasięg z hashtagów – od czego zależy to, jak dużo wyświetleń zdobywasz z hashtagów?
Dlaczego czasami zasięg z Twoich hashtagów jest niski, innym razem wysoki?
Za to, jak duży jest zasięg z hashtagów, odpowiada pojawienie się Twojej fotografii w najpopularniejszych zdjęciach (TOP 9) wybranych przez Ciebie hashtagów.
Wybranych, czyli zestawu hashtagów, które opublikowałeś pod swoim nowym zdjęciem.
Im więcej wysokich pozycji (od 1 do 9) w najpopularniejszych zdjęciach wybranych przez Ciebie hashtagów, tym większy zasięg z hashtagów zdobędzie Twoja fotografia.
Im mniej wysokich pozycji (od 1 do 9) lub całkowity brak obecności Twojej fotografii w najpopularniejszych zdjęciach wybranego hashtagu, tym mniejszy zasięg z hashtagów zdobędzie Twoja fotografia.
Oznacza to, że jeśli chcesz zdobyć dużo wyświetleń dla Twojego zdjęcia, zawsze będziesz starać się optymalizować Twoje działania tak, aby Twoje zdjęcie uzyskało wysoką pozycję w rankingu popularnych zdjęć wybranych hashtagów (TOP9).
TOP 9 – czym jest i jak to działa?
TOP 9 to najpopularniejsze zdjęcia, które zostały opublikowane pod danym hashtagiem.
Zakładka zdjęć z popularnymi zdjęciami pod danym hashtagiem, jest pierwszym widokiem, który prezentowany jest każdemu użytkownikowi odwiedzającemu wybrany hashtag.
Na to, czy zdjęcie będzie popularne, wpływa przede wszystkim jego zainteresowanie:
- polubienia,
- komentarze,
- udostępnienia,
- czas spędzony na zdjęciu i czytanie jego opisu itp.
Tuż po publikacji Twoi obserwatorzy wyrażają takie zainteresowanie, więc upewnij się, że są dobrej jakości i zaangażowani w Twoje treści.
Jedno zdjęcie może jednocześnie trafić do 30 najlepszych hashtagów zdjęć, to znaczy tyle, ile można dodać pod zdjęciem.
Dlaczego rozmiar hashtagu ma znaczenie?
Pod dużym hashtagiem konkurencja jest bardzo duża.
Oznacza to, że korzysta z niego wielu innych twórców, których profile mogą charakteryzować się większą i bardziej zaangażowaną społecznością.
Dlatego możesz mieć trudności z dostaniem się do pierwszej 9 najpopularniejszych fotografii tego hashtagu.
W następstwie Twój zasięg z hashtagów będzie niski, a Ty będziesz mieć wrażenie, że Twoje hashtagi nie działają.
Pod dużymi hashtagami konkurujesz z większymi, bardziej zasięgowymi twórcami, których cechuje większe zainteresowanie ich treścią i zaangażowanie odbiorców.
Używanie zbyt małych hashtagów może również być złym pomysłem.
Hashtagi, których nikt nie odwiedza, nie zwiększą Twojej widoczności, a tym samym interakcji i zasięgu profilu.
Zbyt małe hashtagi mogą pracować na Twoje wyświetlenia w czasie, gdy odkrywany będzie hashtag, jednak w pierwszych godzinach, dniach czy tygodniach (a czasami nawet miesiącach) nie będą przynosić zadowalających wyników.
Jak określić rozmiar hashtagów dla Twojego profilu?
Określenie rozmiaru hashtagów, które wpasują się w statystyki Twojego konta oraz pomogą napędzić popularność Twoich treści nie jest takie trudne.
Nie jest to jednak zasada „konto z X tysiącami obserwatorów powinno korzystać z hashtagów z przedziału X tysięcy postów do XXX tysięcy postów”.
Odrzuć do mitów takie stwierdzenia!
Takie teorie niestety nie przewidują tego, że każdy twórca komunikuje do innej niszy, a nawet jeśli jest ona zbieżna z tematyką Twojego konta, zaangażowanie obserwatorów obu profili może być całkowicie różne.
Nie bez znaczenia jest tutaj również jakość treści, czas publikacji, inne metody promocji.
Sporo elementów, które wpływają na ostateczny wynik, prawda?
Dlatego właśnie nie ma reguły co do powiązania rozmiaru konta z rozmiarem hashtagów, które powinieneś używać.
Bazą do określenia rozmiaru są zawsze testy.
Jak testować rozmiar hashtagów na Instagram?
Od miesięcy na rynku dostępne jest rozwiązanie Hashtag Performance, które pozwala analizować zasięg z hashtagów dla poszczególnych fotografii i dobierać je na podstawie wyników.
Korzystając narzędzia możesz monitorować, pod którymi hashtagami udało Ci się zdobyć TOPową pozycję, a tym samym uzyskać największy zasięg.
Zdjęcia, które zdobyły pozycję w TOP 9 oznaczone będą zielonym znacznikiem.
Na podstawie listy hashtagów i zaznaczonych na zielono pozycji, spisz rozmiary hastagów, a następnie wskaż największy oraz najmniejszy z nich.
Przy wyszukiwaniu nowych hashtagów posługuj się tym zakresem i testuj, jak wpływa na Twoje wyniki.
Jeśli uznasz, że wyświetleń nadal jest zbyt mało, rozszerz o kilka tysięcy swoje zakresy (w górę oraz w dół) i testuj dalej.
Więcej o tym, jak używać Hashtag Performance przeczytasz w tym artykule: Hashtag Performance — jak znaleźć najlepsze hashtagi na Instagramie?
Stale analizuj również wyniki w Hashtag Performance.
Pamiętaj, że narzędzie bada najnowsze zdjęcia ich pozycje, czyli te, które dodane zostały do Twojego profilu po rozpoczęciu płatnej subskrypcji.
Archiwalne dane nie są dostępne, co jest całkiem oczywiste, zważywszy na fakt, że narzędzie musiałoby analizować Twój profil jeszcze przed dodaniem go do bazy. 🙂
3. Analizuj Twoje wyniki i ulepszaj strategię
Instagram oraz Twój profil są jak żywy organizm.
Wszystkie elementy są od siebie zależne, a przy tym nie każdy organizm reaguje identycznie na te same bodźce oraz leczenie.
Jeśli jakiś ważny organ nie funkcjonuje prawidłowo, pozostałe mogą nie być w stanie nadrobić tych braków.
Niektóre organy są mniej istotne i ich chwilowa niedyspozycja nie będzie bardzo odczuwalna.
Inne potrafią uniemożliwić funkcjonowanie całego organizmu, zabijając promocję Twojego contentu.
Jednocześnie, każdy organ może mieć wiele różnych chorób, dlatego to, że inny profil choruje na zbanowane hashtagi nie oznacza, że w kontekście hashtagów Twoim problemem jest to samo.
Staraj się również nie prowadzić masowego leczenia i jednocześnie poprawiać wszystkich elementów na raz.
W przeciwnym razie nie będziesz w stanie jasno określić, które elementy zawiodły, a które działają.
To, jak prawidłowo audytować swój profil i na jakie elementy zwracać uwagę, a przede wszystkim, jak zbudować strategię przeczytasz tutaj: Audyt konta Instagram – jak przeprowadzić dobry audyt profilu na Instagramie?
Podsumowanie – Hashtagi Instagram 2020
Ten szybki guide pozwoli Ci poprawić Twoje wyniki na Instagramie już w najnowszych publikacjach.
Pamiętaj jednak, że wszelkie zmiany, jakich dokonujesz, muszą być przez Ciebie analizowane, a rozwiązania testowane.
Tylko w ten sposób zrozumiesz, co dolega Twojemu profilowi i jak możesz mu pomóc.
Teraz jesteś już spokojniejszy o problem dobierania hashtagów. 😉