Duża liczba fake followers w profilu influencera nie zawsze oznacza, że musisz rezygnować ze współpracy

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Fake followers mają różne nazwy i oblicza — od botów, przez ghost followers aż po mass followers.

Nie zawsze jednak wysoki współczynnik fake followers skreśla influencera i oznacza, że powinieneś z niego rezygnować.

W jakich sytuacjach możesz dać mu szansę i dlaczego wysoki współczynnik fake followers nie zawsze zwiastuje katastrofę?

Ich cechą wspólną jest to, że skutecznie zwiększają liczbę obserwatorów profilu influencera, jednocześnie jeszcze skuteczniej obniżają zaangażowanie (engagement rate).

Fake followers, bo to o nich mowa, są zmorą nie tylko marketerów, ale również samych twórców.

 

fake followers

 

Wynika to z faktu, że zaangażowanie w profilu twórcy jest bardzo istotne z punktu widzenia potencjalnych reklamodawców. I to nie bez powodu.

Określa ono między innymi to, czy obserwatorzy influencera są chętni do dyskusji i reagowania na jego publikacje. W końcu to do nich ma trafić reklama.

Jeśli zaangażowanie jest znikome, a spory procent obserwatorów influencera pochodzi z farmy followersów, podjęta współpraca może być totalnym niewypałem.

 

zaangażowanie instagram

 

Nie zawsze jednak wysoki współczynnik fałszywych odbiorców powinien decydować o tym, czy podejmiesz się współpracy z twórcą.

 

Na skróty:

 

Analiza profilu influencera przed podjęciem współpracy

 

Jedną z podstawowych aktywności, jakich musisz dokonać przed zdecydowaniem się na współpracę z influencerem, jest dokładna analiza jego profilu.

Liczba obserwatorów jako główny wskaźnik już dawno jest niemodna (niewłaściwa). 

Topowym wskaźnikiem, który przejął rolę „jednorożca” wskaźników jest tzw. zaangażowanie.

Czym jest zaangażowanie (ER)? 

 

zaangażowanie instagram

 

W przypadku social media jest to najczęściej stosunek liczby polubień i komentarzy obecnych obserwatorów profilu do ich liczby.

Im większa liczba obserwatorów i mniej reakcji z ich strony, tym mniejsze jest zaangażowanie.

 

Niskie zaangażowanie w profilu — najczęstsze powody

 

  • Budowanie zaangażowania przez twórcę

 

Powodów, dla których zaangażowanie w profilu influencera jest niskie, może być co najmniej klika i nie zawsze powiązane są one z fałszywymi odbiorcami.

Niskie zaangażowanie jest często obecne w profilach na przykład fotografów, nawet wtedy, gdy ich społeczność jest bardzo jakościowa i prawdziwa.

 

fotograf instagram by james bold

 

Częstą sytuacją jest to, że mimo pięknych zdjęć, nie angażują do dyskusji swoich obserwatorów.

To z kolei może przekładać się również na kolejkowanie treści w strumieniu odbiorców (niska interakcja bądź jej brak), czyli rzadszym wyświetlaniem treści z profilu twórcy.

 

O tym, jak zmienił się sposób wyświetlania treści w strumieniu Instagrama przeczytasz w artykule, w którym przedstawiamy fakty oraz mity na temat funkcjonowania algorytmu Instagrama.

 

  • Brak regularności, rzadkie publikacje

 

Publikowanie co kilka tygodni czy miesięcy również nie działa na plus i tak, jak niezachęcanie obserwatorów do dyskusji, wpływać może negatywnie na ich zaangażowanie.

 

  • Boty na Instagramie, fake followers, mass followers

 

Jednym z najpopularniejszych powodów jest również duża liczba fake followers oraz mass followers.

 

Kim są fałszywi odbiorcy?

 

Są to najczęściej konta pochodzące z farm followersów, boty oraz konta porzucone.

Sztuczne profile, którymi realnie nikt nie zarządza lub już nie zarządza.

 

ghost followers

 

Wśród fake followers można odnaleźć profile:

  • tworzone w ramach farm followersów (boty),
  • należące do rzeczywistych osób, które porzuciły konta,
  • należące do rzeczywistych osób, które ukrywają się za fałszywymi danymi, celem śledzenia aktywności wybranych osób (oczywiście na nie nie reagując).

 

Kim są mass followers?

 

Mass followers to profile, które obserwują powyżej 1 200 profili (w zależności od narzędzi liczba ta będzie się zmieniać i będą sugerować, że mass followers zaczyna się powyżej 1 000 lub 1 500 obserwowanych profili).

Ze względu na liczbę obserwowanych profili, nie są w stanie śledzić wszystkich aktywności.

 

O tym, jak zmienił się sposób wyświetlania treści w strumieniu Instagrama przeczytasz w artykule, w którym przedstawiamy fakty oraz mity na temat funkcjonowania algorytmu Instagrama.

 

Bardzo często zdarza się, że mass followers jest kontem bota pochodzącego z farmy lub zwyczajnym użytkownikiem, który zagalopował się podczas rozdawania obserwacji.

 

mass followers

 

Jako sztuczne twory lub przeładowane obserwacjami profile, nie są w stanie śledzić treści pochodzących z obserwowanych profili, więc naturalnie obniżają ich zaangażowanie.

Warto dodać, że porzucone konta oraz mass followers w profilach influencerów nie zawsze są efektem świadomych działań influencera.

Czasami platformy same podpowiadają i zachęcają do obserwacji różnych popularnych profili.

Gdy ktoś rezygnuje z korzystania z aplikacji, po prostu porzuca swoje konto, które nadal jest jednostką w statystykach obserwowanych użytkowników.

 

Dlaczego duża liczba fake followers i mass followers nie dyskwalifikuje influencera?

 

Odpowiedź jest banalnie prosta.

W potoku niskiej jakości odbiorców są też ci prawdziwi, którzy mogą nadal stanowić pokaźną grupę potencjalnych klientów Twojej marki, produktu lub usługi.

Oznacza to, że jeśli całkowita społeczność twórcy liczy 300 000 osób, z czego połowa to fake followers, ghost followers czy mass followers, nadal do swojej dyspozycji masz publiczność 150 000 obserwatorów.

 

influtool analiza profilu influencera

 

Dlatego, nawet jeśli w profilu influencera spora część obserwatorów to boty lub mass followers, ale ma też dużo realnych odbiorców, to można uznać, że  zdołał swoimi działaniami zainteresować osoby, które dobrowolnie postanowiły śledzić jego nowe publikacje.

Stosunek realnych odbiorców do botów jest tak naprawdę punktem do rozpoczęcia negocjacji o kosztach współpracy, nie zaś jedynie o możliwościach influencera.

Warto mieć to na uwadze, zamiast przekreślać całkowicie jego profil i jedynie poddawać pod wątpliwość metody pozyskania społeczności.

 

Udostępnij

Comments are closed.