Boty na Instagramie są rozwiązaniem, które wszyscy znają, przypadkowo “testują”, ale oficjalnie nikt nie korzysta.
Nie da się jednak ukryć, że są jedną z najpopularniejszych metodą zdobywania nowych obserwatorów.
Korzystanie z botów nie ma jednak wymiernych korzyści, a sami użytkownicy analizują temat krótkofalowo.
Istnieje szereg minusów korzystania z rozwiązania, zaczynając od możliwej blokady, a nawet usunięcia konta, po budowanie społeczności bezwartościowych duchów.
W tym artykule dowiesz się:
- Dlaczego influencerzy decydują się na boty na Instagramie
- Jak działają boty — boty lajkujące, komentujące, obserwujące
- Dlaczego automatyzacja nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem i jakie zagrożenia stoją za botami
- Jak rozpoznać bota na Intagramie
- Jak sprawdzać aktywność na Instagramie influencera i wykryć bota
Influencer marketing i Instagram
O tym, że influencer marketing jest popularny i stanowi obecnie jeden z najlepiej rozwijających się gałęzi promocji nie trzeba nikomu przypominać.
Wiedzą o tym doskonale marketerzy, jak i sami influencerzy.
Na początku wielkiego „boom” na tę formę promocji, influencer marketing wyróżniał się najwyższym „ROI”, (zwrot z inwestycji) z dostępnych rozwiązań.
Popularność influencer marketingu oraz social media jako kanału sprzedaży przyczyniła się do powstania nowych platform, oraz narzędzi wspomagających pracę twórców i brandów.
Od aplikacji do edycji zdjęć i planowania treści, po narzędzia growth hackingu.
Nie jest jednak prawdą, że to rozwój influencer marketingu stoi za pojawieniem się botów oraz innych nieuczciwych metod powiększania społeczności.
Kupowanie followersów był praktyką, którą stosowali np. użytkownicy Twittera, chcąc wyróżnić się na tle innych twitterowiczów, a także uwiarygodnić swoje poglądy oraz osobę.
Oczywistym stało się, że wraz ze wzrostem popularności Instagrama oraz zainteresowaniem reklamodawców, również i Instagramerzy zaczną oszukiwać.
Dlaczego Influencerzy decydują się na boty?
Bo to działa.
Jeszcze.
Problemem współczesnego influencer marketingu są fake influencerzy oraz metody pomiaru i oceny ich profili.
Można powiedzieć, że pierwsze wynika z drugiego.
Z fake influencingiem można walczyć skutecznie, ale wymaga to edukacji twórców oraz reklamodawców.
Pierwszych o tym, dlaczego im się to nie opłaca i czemu za chwilę stracą zainteresowanie reklamodawców.
Reklamodawców zaś, jak oceniać profile influencerów i o tym, że liczba followersów oraz lajków pod zdjęciem nie ma tak naprawdę znaczenia.
Niestety, nadal na forach pojawiają się oferty, w których głównym wymogiem wobec Influencera jest… liczba jego obserwatorów.
Takie oferty są otwartym zaproszeniem dla fake influencerów.
A należy pamiętać, że obecnie liczy się przede wszystkim zaangażowanie, które oddaje realną wartość oraz liczebność społeczności influencera.
Zaangażowania nie da się zdobyć botem ani kupowaniem obserwujących, dlatego bardzo łatwo jest wykluczyć fake influencerów z listy twórców, z którymi warto współpracować.
Jak działają boty na Instagramie?
Po uzyskaniu dostępu do konta influencera bot krąży po wybranych hashtagach, lokalizacjach lub powiązanych z nim osobach i rozdaje „niewinne” komentarze, polubienia lub obserwacje.
Sposób szybki, łatwy i bezbolesny, który nie wymaga udziału twórcy w całym procesie — konto żyje własnym życiem.
Boty na Instagramie mają różne zadania — potrafią samodzielnie lajkować zdjęcia, komentować je lub rozdawać obserwacje innym użytkownikom, udając zainteresowanie ich kontami i publikacjami.
Celem jest zachęcenie „zaatakowanego” profilu do odwdzięczenia się i oddania interakcji na profilu klienta bota.
Tak zdobyta interakcja zazwyczaj nie wynika z samego zainteresowania tym, co tworzy influencer, a chęcią rewanżu.
Jak zdemaskować boty na Instagramie?
- Polubienia, komentarze oraz obserwacje od celebrytów,
- Ciągłe follow i unfollow od tej samej osoby,
- Nienaturalnie duża liczba obserwowanych kont w profilu,
- Komentarze nieadekwatne do treści zdjęcia i zapraszające do sprawdzenia profilu komentującego.
Jeśli spotkałeś się z takimi profilami, z dużą dozą prawdopodobieństwa jest to dzieło bota.
Wpadki związane z botami obiegają co jakiś czas internet, ujawniając ich fanów, a ujawniają je zwykle sami użytkownicy Instagrama zmęczeni sytuacją.
Istnieje także specjalnie przygotowany profil na Instagramie, który gromadzi komentarze influencerów korzystających z takich rozwiązań.
Wystarczy, że na profilu pojawi się nowa grafika opatrzona tematycznymi hashtagami, by zdemaskować, grupa po grupie, fanów automatyzacji.
Część z nich zablokowało profil, by nie pojawić się w niechlubnym gronie przyłapanych.
Reklamodawcy i agencje na szczęście coraz chętniej korzystają ze specjalistycznych rozwiązań do analityki profilów influencerów.
Oznacza to, że choć ich komentarze nie wyświetlą się w tym konkretnym profilu, to statystyki na Instagramie dla ich kont zdradzą każde, najmniejsze przewinienie.
Jest to na pewno przykra wiadomość dla korzystających z botów, ale sprawdzenie wiarygodności profilu wymaga… zaledwie kilku sekund.
Jak sprawdzić aktywność na Instagramie influencera i wykryć bota?
Na zjawisko fake influencingu odpowiadają narzędzia analizujące statystyki na Instagramie oraz aktywność profili.
Wśród najpopularniejszych wymienić można Influtool, Socialblade, IQhashtags czy Kokohash.
Trzy pierwsze narzędzia podglądają aktywność profilu influencera.
Nadaktywność profilu oraz szybkie i duże zmiany w liczbie obserwowanych kont, wskazują na działanie bota.
Ogromna liczba rozdanych follow oraz odebranych follow w krótkim czasie — wykres EKG
Ogromna liczba rozdanych follow oraz odebranych follow w krótkim czasie — wykres EKG
Czwarte narzędzie pomaga natomiast przejrzeć w jednym miejscu wszystkie komentarze influencera i ocenić ich autentyczność.
Komentarze influencerki korzystającej z bota pod zdjęciami innych użytkowników
Powtarzająca się treść i komentarze nieadekwatne do tematyki zdjęcia zdradzają działanie bota.
Więcej o wymienionych rozwiązaniach przeczytasz w zakładce narzędzia.
Do analizy treści oraz liczby komentarzy influencera wykorzystać możesz narzędzia monitoringu mediów społecznościowych, takie jak Newspoint, UNAMO Social Media Monitoring czy Sentione.
Komentarze influencerki korzystającej z bota pod zdjęciami innych użytkowników
Dlaczego automatyzacja nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem — jakie zagrożenia stoją za botami
Wiesz już, że boty nie są w stanie wygenerować w Twoim profilu prawdziwego zaangażowania.
Oznacza to, że obniżają Twoje statystyki, skutecznie oddalając Cię od reklamodawców.
Jednak to nie wszystko.
Podejrzane ruchy w aplikacji mogą zostać ukarane przez Instagram blokadą lub całkowitym usunięciem konta.
Pozostaje życzyć ogromnego powodzenia tym, którzy będą chcieli wejść w dyskusję z Supportem serwisu i odzyskać swój profil.
Instagram, jak i Facebook, nie słynie z błyskawicznych odpowiedzi i indywidualnego podejścia do sprawy.
Jeśli jednak jakimś cudem unikniesz zainteresowania samej platformy i kary ze strony serwisu, nadal możesz stracić swoje konto.
Jak?
Boty nie mogą udawać Twoich działań bez udzielenia im dostępu do Twojego konta.
Co to oznacza?
Potrzebują Twojego hasła i loginu oraz uwierzytelnienia, a to najszybsza metoda, by pożegnać się z kontem raz na zawsze.
Podsumowanie
Rozwój platform oraz możliwości zarabiania na nich kusi oszustów.
Nie można naiwnie wierzyć, że skoro obecne techniki zostały rozpracowane, nie pojawią się nowe zagrożenia.
Ciągła edukacja jest ważna, a korzystanie z odpowiednich rozwiązań podczas dobierania twórców do kampanii może uchronić niejedną markę i agencję przed kompletną klapą.
Zgodnie z powiedzeniem, rozsądniej jest zapobiegać niż leczyć.