Algorytm Instagrama 2021 – dużo nowej wiedzy od samego Instagrama!

O tym, jak działa algorytm Instagrama, powstało już wiele teorii i domysłów, bliższych oraz dalszych prawdzie, a sama platforma dość oszczędnie informowała nas o swoich działaniach oraz tym, w jaki sposób ocenia treści. Teraz już wiemy, jak jest naprawdę.

Jedną z największych aktualizacji była zmiana sposobu wyświetlania treści w Aktualnościach w 2016 roku. 

Jak donosi sam Mosseri, Head of Product Instagram, ze względu na wzrost publikowanych treści w serwisie, omijało nas do 70% postów z obserwowanych przez nas kont. To właśnie w 2016 roku podjęto do dziś krytykowaną decyzję o zmianie sposobu wyświetlania treści w Aktualnościach – z chronologicznego na rankingowy.

Z tej okazji, po blisko dwóch latach od wprowadzenia zmian (2018), zorganizowano spotkanie dla dziennikarzy z Julianem Gutmanem (Project Lead of Instagram), podczas którego ujawniono, w jaki sposób działa ranking (algorytm) postów, które widzimy w Aktualnościach

spotkanie dla dziennikarzy z Julianem Gutmanem (Project Lead of Instagram), podczas którego ujawniono, w jaki sposób działa ranking (algorytm) postów, które widzimy w Aktualnościach.

źródło

Wymienił 6 istotnych elementów, które wpływają na to, jaki zasięg (oraz widoczność) otrzyma zdjęcie, które opublikujemy na Instagramie.

algorytm aktualności instagram algorytm

Ze swojej strony dodałabym również elementy, które nie są oceniane przez algorytm, ale nadal są ważne i wpływają na to, czy Wasze zdjęcie zostanie zauważone i docenione:

  • walory estetyczne grafiki, zdjęcia lub filmu (Instagram jest przede wszystkim platformą wizualną,
  • opis (wartość dla odbiorców),
  • godziny publikacji (z uwzględnieniem czasu obecności naszych obserwatorów w serwisie), 
  • umieszczenie lokalizacji fotografii, 
  • dodanie dopasowanych hashtagów (tematyka, rozmiar), 
  • towarzyszące działania promocyjne (reklama, angażowanie odbiorców w innych częściach serwisu oraz social media, wychodzenie z inicjatywą, cross promocje, polecania w serwisie oraz innych platformach).

Na podstawie już tak małego skrawka informacji, mogliśmy lepiej optymalizować nasze treści oraz działania w platformie i generować większy ruch oraz interakcje z naszymi publikacjami.

W czerwcu bieżącego roku (2021) Instagram udostępnił na swoim blogu kolejną aktualizację, która nie jest już zaledwie rąbkiem tajemnicy algorytmu Instagrama, a całą kopalnią wiedzy.

Jak działa algorytm Instagrama? 

 

Nie ma jednego algorytmu – to sieć algorytmów, procesów oraz rankingów! 

sieć algorytmów

Jedną z kluczowych kwestii, jaką należy zaznaczyć w przypadku wyjaśniania algorytmu jest to, że Instagram nie korzysta wyłącznie z jednego algorytmu.

Algorytmów oraz procesów, również tych oceniających treści, jest wiele, w zależności od miejsca ich występowania w serwisie.

Tym sposobem oddzielny algorytm posiada zarówno zakładka Aktualności, Reels czy zakładka Eksploruj i każdy z nich odpowiada za to co, kiedy i dlaczego jest dla nas widoczne w serwisie (bądź nie jest widoczne) na bazie zachowań użytkowników.

Dlatego dotychczas znaliśmy wyłącznie jeden algorytm, czyli to, jak oceniane są posty w Aktualnościach, i które treści pochodzące od obserwowanych przez nas kont zobaczymy najwyżej (jako pierwsze).

 

Jak działa algorytm Feed i Stories w Instagramie? 

 

W swoim artykule Mosseri odnosi się do wewnętrznych obserwacji platformy, które są bazą do prowadzonych zmian w serwisie. 

Wynika z nich, że, zarówno Feed (Aktualności) jak i Stories (Relacje) są miejscami, w których ludzie szukają treści pochodzących od ich znajomych, rodziny i osób, z których publikacjami chcą być najbliżej (na bieżąco).

stories i feed

źródło

To jak budowany jest algorytm, również dla tych miejsc, opisuje w dwóch etapach (krokach):

  • Zdefiniowania elementów, które będą brane pod uwagę w pierwszej kolejności w przypadku budowania rankingu, 
  • Informacje o użytkowniku (obserwatorze) – jego preferencje, rodzaj połączenia z treścią, to na co reaguje (najchętniej) itp.

 

Wśród najważniejszych elementów, które decydują o pozycji zdjęcia (lub filmu) w rankingu Feed i Stories, wymienia:

  • Informacje o publikacji – popularność posta, kiedy został opublikowany, a nawet to, jaka jest jego lokalizacja (jeśli została dodana) lub długość trwania filmu (jeśli jest to film),
  • Informacja o koncie, które opublikowało ten konkretny post – jak interesujący może być Twój profil dla tego konkretnego odbiorcy (obserwatora) oraz m.in. ile razy w interakcję z Twoim profile w poprzednich tygodniach wchodziły inne profile, 
  • Aktywność Twojego obserwatora w serwisie – czy jego przeszłe działania (w tym np. liczba polubionych postów) wskazuje na to, że może być zainteresowany tą konkretną publikacją, 
  • Historia interakcji obserwatora z Twoim profilem – czy może być zainteresowany postem na bazie jego interakcji (np. komentarzy) pod publikacjami innych osób.

Ważne: Przedstawiam listę z punktu widzenia twórcy, który chciałby zrozumieć, jak jego obserwatorzy widzą jego posty.

Na tej podstawie tworzone są przewidywania zachowań użytkowników oraz tego, jak i czy w ogóle zareagują na daną publikację. 

Dla Aktualności podczas tworzenia wspomnianych przewidywań brane pod uwagę jest 5 czynników:

  • Prawdopodobieństwo spędzenia przez obserwatora kilku sekund na poście,
  • Prawdopodobieństwo skomentowania przez niego tego posta
  • Prawdopodobieństwo polubienia przez niego tego posta
  • Prawdopodobieństwo zapisania przez niego tego posta
  • Prawdopodobieństwo kliknięcia przez niego w zdjęcie profilowe.

Im bardziej prawdopodobne jest, że użytkownik podejmie jedną z akcji i im większą wagę ta specyficzna akcja posiada, tym wyżej będzie widoczny dany post. 

Ważne: Przewidywania (oraz elementy) stale się zmieniają, dlatego to, co aktualne jest dla czerwca 2021, nie musi być aktualne za kilka miesięcy.

Od tych zasad istnieją również pewne wyjątki i inne rzeczy są brane pod uwagę, gdy np. platforma nie chce pokazywać nam wielu postów od jednej i tej samej osoby. Jeszcze innym przykładem natomiast są udostępnienia postów (również własnych) do relacji.

Jakie działa algorytm Eksploruj w Instagramie?

Zakładka Eksploruj ma za zadanie pomóc dotrzeć nam do nowych rzeczy, które ze względu na nasze przeszłe interakcje z treściami w serwisie, mogą być dla nas interesujące. Są to po prostu rekomendacje samego serwisu i są one inne dla każdego użytkownika.

 

zakładka eksploruj instagram

źródło

Podczas budowania algorytmu tego miejsca, ponownie przeprowadza się dwukrokowy proces:

  • Zdefiniowanie elementów, które będą brane pod uwagę w pierwszej kolejności w przypadku budowania rankingu, 
  • Informacje o użytkowniku przeglądającym zakładkę Eksploruj – co polubił, zapisał lub skomentował w przeszłości.

Instagram sprawdza, jakie i czyje posty ostatnio polubiłeś, a następnie, kto poza Tobą też lubi zdjęcia tego profilu.

Wśród tych osób sprawdza, kogo jeszcze obserwują, ponieważ jeśli polubili publikację profilu X, jest duża szansa, że obserwują inne, podobne (lub powiązane) profile do profilu X.

Jeśli są zainteresowani profilem Y istnieje duża szansa, że przy kolejnym otworzeniu zakładki Eksploruj również zobaczysz posty z profilu Y.

Prościej ujmując – jeśli wykazujesz zainteresowanie tematyką jednego profilu, istnieje duża szansa, że na bazie interakcji i zainteresowań innych osób, które podzieliły zainteresowanie tym profilem z Tobą, zobaczysz inne, powiązane tematycznie treści.

Kiedy już zostanie zdefiniowane, jaka tematyka postów może Cię zainteresować, ponownie następuje ich ocena oraz dopasowanie do rankingu, tak jak w przypadku Stories czy Aktualności.

W tym miejscu pojawiają się kolejne przewidywania na temat tego, w jaki sposób i na ile chętnie dany użytkownik zareaguje na treść.

W zakładce Eksploruj podczas budowania przewidywań pod uwagę brane są 3 rodzaje interakcji:

  • Prawdopodobieństwo polubienia posta
  • Prawdopodobieństwo zapisania posta
  • Prawdopodobieństwo udostępnienia posta.  

Wśród najważniejszych elementów, które decydują o pozycji zdjęcia (lub filmu) w rankingu zakładki Eksploruj, Mosseri wymienia:

  • Informacje o publikacji – popularność posta, kiedy został opublikowany – jak wiele interakcji (komentarze, polubienia, zapisania, udostępnienia) oraz jak szybko zostały uzyskane – czynniki te mają większe znaczenie w Eksploruj niż w Feed i Relacjach, 
  • Informacja o koncie, które opublikowało ten konkretny post – jak interesujący może być Twój profil dla tego konkretnego odbiorcy (obserwatora) oraz czy wchodził z Tobą już w interakcję, 
  • Aktywność użytkownika w serwisie – to co lubi w serwisie (polubienia, komentarze, zapisania) oraz jego przeszłe działania (interakcje) w zakładce Eksploruj, 
  • Historia interakcji z Twoim profilem – ile razy ludzie wchodzi w interakcję z danym profilem w ciągu ostatnich kilku tygodni (jego popularność), co pozwala ocenić atrakcyjność treści profilu.

Ważne: Przedstawiam listę z punktu widzenia twórcy, który chciałby zrozumieć, jak ludzie mogą dotrzeć do jego publikacji z zakładki Eksploruj i co może zapewnić mu tam widoczność.

W przypadku zakładki Eksploruj nieco inaczej wygląda również ocena treści pod kątem Zasad społeczności. Nadal jak w przypadku Stories i Feed łamanie zasad nie jest dobrą taktyką i sprowadzić może na Ciebie konsekwencje. 

Ze względu jednak na to, że są to treści rekomendacje przez samego Instagrama, nie od osób, które zdecydowałeś się w pełni świadomie zaobserwować, jest jeszcze kilka elementów, które wpływają na to, czy Twój post zostanie polecony w tej zakładce i określają się w wytycznych dotyczących rekomendacji.

Obejmują one między innymi unikanie potencjalnie denerwujących lub wrażliwych treści (w tym miejscu Mosseri jako przykład podaje tytoń).

 

Jakie działa algorytm Reels (rolek) w Instagramie?

 

Jak wyjaśnia Mosseri, Reels został zaprojektowany po to, aby dostarczać rozrywkę. 

Podobnie do zakładki Eksploruj, większość tego, co widzimy, pochodzi z kont, których nie obserwujemy. 

 

reels na instagramie

źródło

Dlatego sam proces definiowania istotnych elementów oraz ich oceny, jest bardzo zbliżony do tego, w jaki sposób oceniane są treści dla zakładki Eksploruj.

Ze względu na czynnik “rozrywka” możesz interpretować ten cel jako to, że Instagram oceniać może filmy pod kątem tego, czy mogą Cię rozbawić. Aby to określić, pytają ludzi czy film był w ich ocenie zabawny / śmieszny i starają nauczyć się, co spełnia przyjęty cel.

W ocenie Reels podczas budowania przewidywań pod uwagę brane są 4 rodzaje interakcji:

  • Prawdopodobieństwo, że obejrzysz film do końca
  • Prawdopodobieństwo, że polubisz film
  • Prawdopodobieństwo, że film był zabawny / śmieszny,
  • Prawdopodobieństwo, że przejdziesz na stronę dodanego audio (czy zainspirowało Cię to do stworzenia własnego nagrania).

Wśród najważniejszych elementów, które decydują o pozycji rolek w rankingu znajdują się: 

  • Aktywność użytkownika w serwisie – jakie reels polubił, skomentował i zaangażował się w ostatnio – na tej bazie Instagram ocenia, jakie treści będą odpowiednie dla tego konta,
  • Historia interakcji z Twoim profilem – czy dana osoba wchodziła wcześniej w interakcję z Twoimi publikacjami, co daje pewną informację na temat tego czy będzie zainteresowana rolką od Ciebie,
  • Informacje o publikacji – ścieżka dźwiękowa, zrozumienie treści filmu (na bazie analizy pikseli oraz klatek w filmie) oraz jak popularne są,
  • Informacja o koncie, które opublikowało ten konkretny post – przede wszystkim oceniana jest popularność konta. 

Ważne: Przedstawiam listę z punktu widzenia twórcy, który chciałby zrozumieć, jak ludzie mogą dotrzeć do jego rolek (reels) i co może zapewnić mu widoczność filmu.

Ponownie zbieżne są zasady polecenia Reels oraz treści w zakładce Eksploruj: 

  • Muszą być zgodne z Zasadami społeczności, 
  • Nie mogą być treściami, które mogą być “wrażliwe” lub irytujące.

Dodatkowo oceniana jest jakość nagrań – Instagram nie poleca treści, które charakteryzują się niską rozdzielczością lub posiadają znak wodny.

Poleceniom nie podlegają również treści polityczne.

 

Shadowban na Instagramie – jak Mosseri wyjaśnia legendarne ograniczenie?

Wiele razy w starszych artykułach wspominałam, że nie istnieje ograniczenie, które nazwać można mianem “shadowban”, a użytkownicy, którzy nie do końca rozumieją Zasady Społeczności oraz błędy, jakie popełniają, właśnie temu mitycznemu ograniczeniu przypisują cały pakiet problemów, z jakimi spotykają się w serwisie.

shadowban instagram

 

Popularne myślenie, gdy coś nie idzie po naszej myśli, często przybiera formę:

  • Spadek zasięgu? Na pewno mam shadowbana.
  • Mniej polubień? Na pewno mam shadowbana.
  • Użyłem zablokowanego hashtagu i nie widać mojej publikacji na stronie hashtagu? Na pewno mam shadowbana.
  • Mniej osób zaczyna obserwować mój profil lub starzy obserwatorzy odchodzą? Na pewno mam shadowbana.

Wymieniać można bez końca.

Mosseri wielokrotnie odnosił się do mitu Shadowbana w swoich live’ach i zaprzeczał jego istnieniu, jednak to nie przekonało wielu osób, które zarzucały Instagramowi zatajanie prawdy.

Jaka jest prawda?

Shadowban nie istnieje.

Istnieje za to szereg ograniczeń wynikających z łamania Zasad Społeczności, a także niska świadomość własnych działań w platformie. 

Od pominięcia świadomości o zwiększaniu się konkurencji w platformie, a tym samym konieczności podnoszenia jakości prowadzonych przez nas działań, po brak analizy i wyciągania wniosków z tego, jak mogą reagować na poszczególne treści nasi odbiorcy.

Jakie są powody tego, że nasz zasięg spada, posty otrzymują mniej reakcji, a obserwatorzy uciekają i nie przybywa nam nowych osób:

  • Jeśli zmieniamy tematykę naszego profilu – ludzie mogą nas zacząć opuszczać – to normalne, w końcu zaobserwowali Twój profil dla innych treści, a teraz już nie są one spójne z ich zainteresowaniami.
  • Jeśli nie publikujemy niczego, co mogłoby wnosić jakąkolwiek wartość do życia innych osób, mało ludzi zdecyduje się obserwować nasz profil – mamy tendencję do tego, że podczas publikowania wrzucamy to, co nas interesuje, niekoniecznie to, co może interesować naszych potencjalnych odbiorców.
  • Ludzie usuwają i porzucają swoje konta, zmieniają się, część dorasta a wraz z nimi ich zainteresowania – dlatego również mogą opuścić Twój profil. 
  • Nie każdy post ma tę samą wartość estetyczną – dlatego część będzie łatwiej zdobywać interakcję, część trudniej – nie każdemu musi podobać się Twój post tak samo, jak podobał się poprzedni.
  • Spadło Twoje zaangażowanie odbiorców, przez co rzadziej widzą Twoje posty w Aktualnościach – jeśli ich nie widzą, nie będą mogli zareagować, zwłaszcza jeśli według doniesień Head of Product Instagram, użytkownicy widzą zaledwie do 50% treści z publikowanych przez obserwowane przez nich profile.
  • Również godziny publikacji mają znaczenie, ponieważ samodzielnie potrafimy ograniczać sobie widoczność, publikując wtedy, gdy nasi odbiorcy nie są dostępni w serwisie – na przykład wtedy, kiedy śpią.
  • Nie możemy zapomnieć o publikowaniu treści niezgodnych z Zasadami Społeczności oraz tym, że notoryczne łamanie zasad może przełożyć się na nałożenie ograniczeń na nasz profil.
  • Również zmiany w promowaniu treści – zmiana hashtagów, inna lokalizacja, reklamy lub ich brak, cross promocje czy udostępnienia posta na zewnętrznych platformach – wpływają na to, jak popularny jest post i mogą się zmieniać w zależności od podjętych działań.

Elementów, które decydują o tym, ile interakcji otrzymujemy, jak widoczne są nasze publikacje, jaki mają zasięg oraz ile obserwatorów przybędzie (lub opuści) na nasz profil jest całkiem sporo.

Dlatego najczęściej shadowbanem jesteśmy my sami.

 

Jakie treści są niżej oceniane w serwisie?

 

We wcześniejszym modelu, Instagram niżej cenił te stories, które nie były “oryginalne”, a stanowiły udostępnienia postów, ale zmienił podejście ze względu na to, jak wiele takich treści udostępnianych było do relacji (m.in. w czasie ważnych wydarzeń).

treści gorzej oceniane na Instagramie

 

Na przychylność serwisu nie mogą zasłużyć treści, które łamią Zasady społeczności, które odnoszą się do całości serwisu (Stories, Feed, Explore, Lokalizacji, Hashtagów itd.).

W przypadku odkrycia treści łamiącej Regulamin, Instagram usunie ją niezwłocznie. Jeśli ktoś nagminnie będzie publikował treści sprzeczne z Zasadami, Instagram może uniemożliwić takiej osobie publikowanie treści, a nawet zawiesić całe konto.

Nie są za to usuwane treści, które ocenione zostały jako wprowadzające dezinformację. Zostaną jednak ocenione gorzej i pojawiają się (niżej / dalej) w Feed oraz Stories.

Jeśli publikowanie takich treści będzie dla Ciebie codziennością – na konto może zostać nałożona “kara” w postaci utrudniania wyświetlania Twoich innych treści.

 

Podsumowanie – jak działa algorytm Instagrama?

 

Head of Product Instagram zafundował nam ogromną bazę wiedzy na temat tego, w jaki sposób możemy optymalizować nasze działania w platformie pod kątem zwiększenia zasięgu oraz widoczności naszych publikacji.

do donts na instagramie

 

Całość sprowadzić można do prostych wniosków:

  1. Profile, których tematykę da się łatwo określić, zdecydowanie łatwiej jest też podpowiadać osobom, które tą tematyką się interesują. Im większy lifestyle uprawiamy w profilu i im bardziej jesteśmy niespójnie w tym, co publikujemy, tym trudniej zdefiniować o czym są nasze treści, a następnie zaproponować materiały osobom, które mogłyby być nimi zainteresowane.
  2. Zaangażowanie naszych odbiorców jest jednym z kluczowych elementów budowania naszego konta – decyduje o tym czy zobaczą nasze posty w swoich Aktualnościach oraz nasi odbiorcy są pierwszym ogniwem podczas budowania popularności treści w oczach samej platformy.
  3. Aby dostać się do zakładki Eksploruj nasze treści muszą być spójne tematycznie oraz wartościowe (warte polubienia, zapisania oraz udostępniania innym osobom), a przy tym musimy w krótkim czasie uzyskać dużą liczbę interakcji, co da Instagramowi informację o tym, że treść jest popularna i warto promować ją do nowych osób.
  4. Shadowban nie istnieje i nigdy nie istniał. Istnieją natomiast Zasady Społeczności, których nieprzestrzeganie może skończyć się ograniczaniem widoczności postów łamiących zasady, a nawet wszystkich kolejnych (w przypadku łamania zasad nagminnie). 
  5. Udostępnienie posta do relacji nie jest (już) oceniane gorzej niż inne treści publikowane stories – ich zasięg jest taki sam.
  6. Podczas tworzenia Reels, Instagram stawia na wartość rozrywkową rolki, to znaczy, wyżej ocenia te treści, które są zabawne, wywołują uczucie rozbawienia u odbiorcy. Tu jednak na razie nie musimy się przejmować, przynajmniej na polskim rynku. Reels nadal nie są dla nas dostępne, tak samo jak naklejka muzyki, a wynika to z problemów z prawami autorskimi dotyczącymi audio (na których Reels również się opiera).

Czy wyciągnęliście z wyjaśnień Adama Mosseri dodatkowe wnioski na temat tego, co będzie korzystne podczas prowadzenia konta na Instagramie i jaka strategia może się opłacać?

Dajcie znać koniecznie w komentarzach! 

About Author

Przygodę w mediach społecznościowych oraz marketingu zaczynała w pierwszym polskim serwisie społecznościowym, Grono net, a następnie kontynuowała swój rozwój jako redaktor technologiczny. W późniejszym czasie pełniła rolę PR Managera w narzędziu Monitori.pl (Social Media Monitoring) oraz Marketing Managera w platformie UNAMO (Social Media I SEO monitoring). Obecnie specjalistka z zakresu Instagram Marketing & Influencer Marketing. Prywatnie rozwija swój warsztat fotograficzny na Instagramie i uczy innych, jak prowadzić swoje konta na Instagramie oraz robić lepsze zdjęcia.